چگونه مشاورین املاک مجاز را شناسایی کنیم؟

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر قصد خرید و فروش ملکی را دارید، این نکته را فراموش نکنید که با مشاورین املاک مجاز، اقدام به تنظیم قرارداد نمایید.
چگونه مشاورین املاک مجاز را شناسایی کنیم؟

زمانی که افراد قصد خرید یا اجاره خانه یا مغازه‌ای را دارند، معمولا به یک بنگاه مشاور املاک مراجعه می‌کنند. امروزه تعداد این مشاوران املاک بسیار افزایش پیدا کرده و شما در هر خیابان می‌توانید بنگاه‌های املاک را مشاهده نمایید. حال این سوال مطرح می‌شود که از چه راهی شناسایی مشاوران املاک مجاز امکان پذیر است؟ آیا می‌توان به هر مشاور املاکی اعتماد کرد و سرمایه خود را به آن‌ها سپرد؟ برای پاسخ به این سوال تا انتهای این گزارش با دلتامگ همراه باشید.

دلایل مراجعه به مشاوران املاک مجاز

در بازار مسکن مانند هر بازار دیگری، پول زیادی در گردش است. در این بازار نیز کلاهبردارانی در کمین نشسته‌اند تا سرمایه شما را گرفته و متواری شوند. این روش کلاهبرداری به وفور در حوزه املاک بوجود می‌آید و یکی از علت‌های آن، عدم تسلط کافی خریدار یا فروشنده به قوانین است.

مشاوران املاک مجاز

اهمیت استعلام مشاور املاک

مشاور املاک کسی است که روزانه با معاملات زیادی سر و کار دارد و بر حسب دانش و تجربه با مشکلات قانونی،‌ که ممکن است در آینده گریبان‌‌گیر هر یک از طرفین قرارداد شود، آشناست. بنابراین منطقی است برای یک معامله‌ بزرگ سراغ کسی بروید که به چم و خم کار آشناست تا سرتان کلاه نرود.

یکی از وظایف مشاورین املاک این است که قبل از تنظیم و عقد قرارداد، صحت مدارک دو طرف را بررسی کنند. اگر بعدها به دلیل سهل‌انگاری مشاور املاک زیان ببینید، می‌توانید از طریق استعلام شناسه مشاور املاک متخلف، از آن‌ها شکایت کرده و خسارت خود را دریافت کنید.

نکته‌ مهم‌تر این است که شما با ثبت معامله در آژانس‌های املاک مجاز، یک کد رهگیری دریافت می‌کنید. زمانی که معامله‌ شما در سامانه کد رهگیری ثبت می‌شود، تمام مشاوران املاک مجاز در سراسر کشور از معامله شدن آن ملک مطلع می‌شوند. بنابراین اگر مالک بخواهد کلاه‌برداری کند و ملک خود را علاوه بر شما به افراد دیگری نیز بفروشد یا اجاره دهد، سیستم به مشاور املاک هشدار می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  شرایط و راه های طلاق از طرف زن

مشاوران املاک مجاز

نحوه شناسایی مشاورین املاک

  •  اطمینان از پروانه کسب مشاور املاک

قدم اول برای اطلاع از مجاز بودن یک بنگاه، پروانه کسب است. اتحادیه مشاوران املاک تنها پس از استعلام‌های قضایی و انتظامی و همچنین پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به افراد پروانه کسب می‌دهد و می‌توانند بنگاه مشاور املاک تاسیس کنند.

دریافت کد رهگیری پس از ثبت معامله، دومین اقدام است. اگر مشاهده کردید که بنگاه‌دار برای شما دلایلی می‌آورد که شما را از دریافت کد رهگیری منصرف کند، باید به او شک کنید که از اتحادیه مشاوران املاک، مجوز دریافت نکرده باشد. به لطف اینترنت کارها راحت‌تر هم شده است. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت سامانه‌ ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مراجعه کنید و از بخش استعلام مشاور املاک مجاز، استعلام بنگاه املاک را بگیرید. از این طریق مشخص می‌شود بنگاهی که به آن مراجعه کرده‌اید مجوز دارد یا خیر. در پایان به این نکته نیز توجه داشه باشید که استعلام مشاورین املاک تهران نیز، همانند مراحل فوق قابل اجرا است.

مطالعه بیشتر:  نکات مهم درباره کلاهبرداری ملکی

2 دیدگاه

  1. صادق

    14 خرداد 1401 در 2:14 ب.ظ

    البته بازار مسکن در رکود مطلق به سر می برد و معامله ای انجام نمی‌گیرد دلالان الکی هیجان درست میکنند که بازار گرمی کنند و یک عده را بترسانند که میخواهد گران شود زود بیایید بخرید ولی مردم توانایی خرید ندارند و نخواهند داشت و با حرفهای دروغ بازار گم نمیشود باید مردم پول داشته باشند که ندارند

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      16 خرداد 1401 در 12:50 ب.ظ

      سلام و سپاس از همراهی شما
      اخبار ملکی در جریان اتفاقات جاری در کشور رخ می دهد و ما عینا برای اطلاع شما عزیزان با ذکر منبع منتشر می کنیم.
      دقیقا درست تحلیل فرمودید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

وراث متوفی این خبر را بخوانند

وراث باید تقسیم ترکه را باتوجه‌به قانون تقسیم ارث انجام دهند. زیرا قانون‌گذار در مواد قانو…