کوچ اجاره نشینان

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با افزایش روزافزون قیمت‌های رهن و اجاره، برخی از شمال به مرکز شهر آمدند؛ مرکزنشینان به جنوب رفتند، جنوب‌نشینان نیز یا مجبور بودند به شهرهای حاشیه بروند و یا به خانه‌های کوچک‌تر راضی شوند.
رشد سنگین قیمت اجاره بها

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصاد آنلاین، قیمت خرید و فروش آپارتمان و قیمت رهن و اجاره در چند سال اخیر روی دور صعود قرار گرفته و روز به روز شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم؛ به طوری‌که در اسفندماه سال گذشته، میانگین قیمت مسکن در تهران به ۳۵ میلیون تومان در هر متر مربع رسید.

زمانی که قیمت مسکن در تهران افزایش یافت، افرادی که می‌خواستند خانه بزرگ بخرند، مجبور شدند به خانه کوچک راضی شوند؛ کسی که خانه ۳ خوابه می‌خواست، خانه دو خوابه گرفت و یا به اجاره‌نشینی روی آورد. البته در این میان مستاجران، شرایط را سخت‌تری را تجربه می‌کنند؛ این افراد نه تنها دیگر از خرید خانه در تهران ناامید شده بلکه حتی برای تمدید واحد سر سال خود با مشکلات نبود نقدینگی مواجه هستند.

اما حالا گشت‌وگذاری در آگهی‌های اجاره واحدهای کوچک، برق از سر می‌پراند؛ واحدهای کمتر از ۵۰ متر با اجاره‌های عجیب و میلیونی؛ نکته جالب این است که بسیاری از این واحدها حتی یک خانه کامل نیستند و تنها یک اتاقند. اما رهن‌هایی بالای ۳۰ میلیون و اجاره‌های بالای ۲،۳میلیون تومان نیز برای این اتاق‌ها دیده می‌شود.

مثلا یکی از این خانه‌ها در مسعودیه تهران قرار گرفت؛ محله‌ای در جنوب که خانه‌هایش هم نسبت به سایر مناطق تهران ارزان است. یک خانه ۵۰ متری که تنها به خانواده هم اجاره داده می‌شود و نوساز هم نیست، در این محله به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان رهن داده می‌شود.

قیمت های رهن و اجاره

بریانک؛ محله‌ای دیگر در جنوب تهران که یکی از مقاصد افرادی است که قصد اجاره و خرید واحدهای قیمت مناسب دارند؛ یک خانه ۴۳ متری که تنها یک اتاق دارد، در این محله به ۲۲۰ میلیون تومان پول برای رهن کامل نیاز دارد؛ این واحدها ۱۰سال ساخت بوده و برای اجاره آن محدودیتی از جهت تاهل وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی:  وضعیت وام اجاره مسکن به کجا رسید؟

سلسبیل نیز از محله‌های جنوبی است که بازهم اگر دنبال واحد قیمت مناسب باشید، قطعا اسم آن را زیاد شنیده‎اید و یا گذرتان به آژانس‌های املاک این منطقه خورده است. یک خانه ۵۰ متری که ۱۵سال پیش ساخته شده است، در این محله به ۱۰۰میلیون تومان پول رهن و ۳میلیون تومان اجاره در هر ماه نیاز دارد.

یا یک آگهی دیگر مربوط به واحدی ۴۰متری در جیحون است؛ این واحد به ۷۰میلیون تومان پول رهن و ۴میلیون تومان اجاره نیاز دارد؛ آن هم خانه‌ای که ۲۵سال از ساختش می‌گذرد.

ارقام و اعدادی که گفته شد، تنها نمونه‌ای کوچک بود از انبوه آگهی‌هایی که در آژانس‌های املاک و سایت‌های خرید و فروش مسکن وجود دارد! این ارقام در شرایطی است که حداقل حقوق در تهران حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و با این هزینه‌ها شاید افرادی که تنها زندگی می‌کنند هم دیگر نتوانند واحدی را با این قیمت‌ها در تهران اجاره کنند؛ چه برسد به خانواده‌ای که فرزند هم دارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت مسکن کاهش یافت» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 469

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه تورم مسکن و اجاره بها در اروپا و ایران

به گزارش خبرآنلاین : بررسی روند رشد اجاره‌ بها در کشورهای اروپایی نشان‌دهنده این است که کش…