همه چیز درباره انحصار وراثت ملک

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مراحل انحصار ورثه فقط محدود به تقسیم ارث نیست و انجام دیگر کارهای قانونی مانند کارهای بانکی، خرید و فروش ملک، کارهای ثبتی و… نیز نیاز به مشخص‌شدن ورثه دارد.
همه چیز درباره انحصار وراثت ملک

یکی از موضوعاتی که افراد زیادی را درگیر خود کرده است، انحصار وراثت است. برای انحصار ورثه نکات مهمی وجود دارد و مراحل آن باید به درستی انجام شود. به عبارتی ارث‌بردن هیچ مشکل قانونی و شرعی‌ ندارد، ولی متاسفانه وقتی مراحل انحصار وراثت به درستی انجام نشود، شاید چالش‌ها و مشکلات زیادی برای شما به‌ همراه داشته باشد. ما در دلتا مگ به بررسی این موضوع و نکات آن خواهیم پرداخت.

گواهی انحصار وراثت چیست؟

برخی از افراد پیش از مرگ خود وضعیت اموال‌شان را تعیین نمی‌کنند. گاهی اوقات هم ممکن است بعد از مرگ متوفی، اشخاصی پیدا شوند و ادعا کنند که بعد از مرگ متوفی، از اموال او ارث می‌برند. اینجاست که باید انحصار وراثت انجام شود و این کار به معنای مشخص‌کردن وراث واقعی است. گواهی انحصار وراثت چیست؟

مراحل انجام انحصار وراثت

مرجع قانونی برای صدور گواهی‌نامه، دادگاه است، ولی چند سالی می‌شود که بسیاری از پرونده‌ها به شورای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود. در نتیجه برای تعیین وراث، اولین کاری که باید انجام دهید، مراجعه به شورای حل اختلاف محل زندگی متوفی است.

برای انجام کارها می‌توان یک نفر را به عنوان نماینده و وکیل همه وراث مشخص کرد تا نیازی نباشد افراد زیادی به شورای حل اختلاف مراجعه کنند. ولی اگر نماینده‌ای وجود نداشته باشد، تک‌تک افراد باید خودشان اقدام کنند. نکته مهم این است که پیش از حضور در شورای حل اختلاف و ثبت درخواست، باید تمام اموال منقول و غیرمنقول و دارایی‌های متوفی مشخص شده و تحویل دارایی شود.

مطلب پیشنهادی:  در کدام محله‌ها می‌توان خانه‌های ارزان قیمت پیدا کرد

در ادامه انحصار وراثت باید در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی زده و مرگ متوفی را اعلام کنند تا اگر ورثه دیگری وجود دارد، باخبر شود. سپس حداقل تا یک ماه باید صبر کنند و اگر خبری نشد، سپس دادگاه می‌تواند تشکیل جلسه دهد تا روند آن آغاز شود.

فروش ملک ورثه ای

هزینه های انحصار وراثت

اقدامات قانونی و حقوقی در دادگاه‌ها بدون هزینه نیست و باید مبالغ لازم را بپردازید. گاهی از قبل مشخص شده که وکیل باید ادامه مراحل را پی بگیرد که در این صورت باید هزینه او نیز پرداخت شود. البته این هزینه به پیچیدگی پرونده نیز بستگی دارد. دیگر هزینه‌های انحصار وراثت معمولا شامل هزینه چاپ آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و هزینه دادرسی است. در واقع بیشترین هزینه‌ای که باید بپردازید برای ثبت درخواست و شروع روند دادرسی است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «معاملات ملک موروثی چگونه انجام می‌شود؟» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 391

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

طرز تهیه خوشمزه‌ترین بستنی انبه در خانه

شاید برایتان جالب باشد که بستنی انبه را به بهترین شکل در خانه درست کنید. خبر خوبی که برایت…