ساخت و ساز غیر مجاز در روستا

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قبل از ساخت و ساز در روستا به یک‌سری نکات توجه کنید تا دچار مشکل نشوید.
ساخت و ساز غیر مجاز در روستا

بسیاری از افراد علاقه زیادی به ساخت خانه‌ای در روستا برای تفریح یا زندگی دارند. از همین رو اقدام به ساخت و ساز یا بازسازی خانه‌های قدیمی روستا می‌کنند. سوالی که در این باره پیش می‌آید این است که آیا در هر نوع زمینی امکان ساخت و ساز وجود دارد یا خیر؟

با دلتا مگ همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

منظور از ساخت و ساز غیرمجاز در روستا چیست؟

بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور تحت تأثیر ساختمان‌سازی و معاملات مسکن قرار دارد و از این رو، بسیاری از روستاها و به ویژه روستاهای موجود در مجاورت شهرهای بزرگ نیز مورد توجه قرار گرفته و افزایش ساخت و ساز در آنها صورت گرفته است که قوانین خاص مربوط به این ساخت و سازها باید رعایت شود.

قوانین موجود برای ساخت و ساز در روستاها

قوانین موجود برای ساخت و ساز در روستاها

  • پیش از آغاز عملیات ساخت و ساز در روستا و در محدوده طرح هادی، همه اهالی روستا و تمامی دستگاه‌های اجرایی غیردولتی و دولتی، بایستی هماهنگی لازم را با دهیاری روستا جهت دریافت پروانه ساختمانی نمایند.
  • در صورت عدم وجود دهیاری، باید اقدام به ارائه یک تقاضانامه کتبی به اعضاء شورای شهر و ارائه مدارک مورد نیاز به مراجع مربوطه کنند.
  • انجام هرگونه عملیات ساختمانی در خارج از طرح هادی ممنوع می‌باشد.
  • در همه ساخت و سازهای واقع در محدوده طرح برای پیشگیری از تخلفات، باید همه ساکنین و سازندگان مفاد پروانه ساختمانی صادره را رعایت نمایند.
  • پس از اتمام عملیات، اداره ثبت اسناد جهت صدور سند مالکیت ساختمان در روستا، بایستی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام به اخذ استعلام مبنی بر غیرمجاز بودن ملک احداث شده کند.
مطلب پیشنهادی:  توقیف حساب بانکی بابت مهریه

ساخت و ساز غیر مجاز در روستا و جلوگیری از آن

ساخت و ساز غیر مجاز در روستا و جلوگیری از آن

زمین‌خواری، مربوط به ساخت و ساز غیر مجاز در روستا می‌باشد. زیرا معمولاً روستاها بهترین مکان برای زمین‌خواران هستند. در این خصوص، طرح هادی روستاها وجود دارد که ساخت و ساز در زمین‌ها با کاربری کشاورزی مشخص شده در آن، غیر مجاز می‌باشد.

به‌علاوه برای جلوگیری از تغییر کاربری به صورت غیر مجاز نیز انشعابات برق و آب از طریق اداره‌های مربوطه، نباید به ساختمان های احداث شده تعلق گیرد. در غیر این صورت، استفاده از اراضی کشاورزی برای ساخت و سازهای مسکونی و همچنین تغییر کاربری آن به راحتی انجام می‌‌پذیرد.

برای اینکه ساخت و ساز غیر مجاز در روستا صورت نگیرد، تخلفات کمیسیونی در استانداری‌‌ها بررسی شده که با توجه به تخلف صورت گرفته، حکم تخریب بنا و یا جریمه نقدی، صادر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «طرح هادی چیست و چه تاثیری در مسکن روستایی دارد؟» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 419

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا ضبط کردن صدای همسر مجازات دارد؟

ضبط‌ کردن صدای همسر یا هر فرد دیگری بدون رضایت و اطلاع وی، می‌تواند موضوعی حساس و پیچیده ب…