لزوم خروج مسکن از لیست کالاهای سرمایه ای

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک کارشناس حوزه مسکن معتقد است؛ خروج مسکن از لیست کالاهای سرمایه‌ای نیازمند تغییر ریل اقتصاد و تمرکز بر تولید است و نمی‌توان بدون اصلاحات ساختاری انتظار چنین اتفاقی را داشت.

بیت‌الله ستاریان، کارشناس بخش مسکن با بیان اینکه باید بازار مسکن را از دو منظر ساخت‌وساز و خریدوفروش مورد ارزیابی قرار داد عنوان کرد: در بخش اول با توجه به برنامه دولت، برای احداث یک‌میلیون واحد مسکونی در سال می‌توان انتظار رونقی قابل‌توجه را در این حوزه داشت.

ستاریان در ادامه گفت: در بخش خریدوفروش اما انتظار برای کاهش قیمت چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. با توجه به عقب‌ماندگی عرضه از تقاضا، حتی اگر پنج سال متوالی نیز یک‌میلیون واحد مسکونی در ایران ساخته شود، نمی‌توان منتظر کاهش قیمت بود.

او بر این باور است، وقتی نرخ تورم افزایشی است، انتظار برای کاهش قیمت در بازاری سرمایه‌ای که مقصد پس‌اندازهای مردمی است اشتباه است. از سوی دیگر باید گفت که بسیاری از مردم برای دور ماندن پس‌اندازشان از گزند تورم وارد بازار مسکن می‌شوند.

به گفته وی بازار مسکن تحت تأثیر پنج عامل آغاز طرح نهضت ملی مسکن، بالا بودن نرخ تورم، احیا یا عدم احیای برجام و مسیر حرکتی قیمت دلار در کنار بهای مواد اولیه ساخت‌وساز است.

مسکن

تبدیل مسکن به کالایی سرمایه‌ایی

ستاریان ادامه داد: به‌عبارت‌دیگر مسکن وقتی از وضعیت یک کالای سرمایه‌ای خارج می‌شود و تعادل را تجربه می‌کند که عرضه و تقاضا همخوان باشد. طبیعی است عدم همخوانی عرضه و تقاضا در دو دهه، طی یک سال و دو سال قابل جبران نیست. از همین رو با تولید انبوه مسکن، می‌توان انتظار داشت که وضعیت این بازار عادی شده و حباب مسکن تخلیه شود.

مطلب پیشنهادی:  کاهش 10 تا 12 درصدی قیمت مسکن

طبقه گفته وی، خروج مسکن از لیست کالاهای سرمایه‌ای نیازمند تغییر ریل اقتصاد و تمرکز بر تولید است و نمی‌توان بدون اصلاحات ساختاری انتظار چنین اتفاقی را داشت.

ستاریان پیش‌بینی کرد بازار مسکن در ایران در صورت احیای برجام وارد دوره ثبات قیمتی با نوسان محدودشده و مهار تورم کلی در اقتصاد این بازار را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

این کارشناس تأکید کرد: دوره سودهای نجومی در بازار مسکن سپری‌ شده است. همین مسئله می‌تواند زمینه را برای ورود تقاضای واقعی به بازار مهیا کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «نگاهی به جزئیات دریافت وام نوسازی مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…