مزاحمت ملکی به چه معناست؟

1
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در صورتی که برای شما توسط فردی، مزاحمت ملکی ایجاد شد می‌توانید این قضیه را از طریق قانون پیگیری کنید و مشکلات موجود را حل کنید.
مزاحمت ملکی

تعارض در حقوقی که برای املاک وجود دارد، ممکن است باعث طرح دعوا در محاکم حقوقی شود. مزاحمت ملکی از جمله دعاوی است که در محاکم قضایی مطرح می‌شود. با دلتامگ همراه باشید تا با مزاحمت ملکی و نحوه رفع آن آشنا شوید.

مزاحمت ملکی چیست؟

فرض کنید فردی جلوی درب پارکینگ شما پارک کند، مصالح ساختمانی بریزد یا اتومبیل خود را طوری قرار دهد که شما امکان پارک در مکان قانونی خود را نداشته باشید. در این صورت برای شما مزاحمت ملکی ایجاد شده است.

مسلما برای همه ما این اتفاقات رخ داده است. دلیل آن می‌تواند ازدیاد جمعیت، ازدیاد اتومبیل‌ها و افزایش ساخت ساختمان‌ها باشد. اما گاهی این اتفاقات از روی قصد و غرض بوده و نوعی مزاحمت محسوب می‌شود.

برای رفع مزاحمت ملکی به کجا مراجعه کنیم؟

طبق قوانین ملکی شما می‌توانید به مراجع حقوقی یا کیفری مراجعه نمایید. با مراجعه به مراجع حقوقی شما می‌توانید رفع مزاحمت را فقط درخواست کنید. اما در دادگاه‌های کیفری برای فرد مزاحم مجازات قانونی اعمال می‌شود.

مزاحمت ملکی چیست؟

اثبات دعوای مزاحمت

طبق قانون آیین دادرسی مدنی اگر فردی مدعی مزاحمت یک فرد دیگر یا دیگران در ملک خود باشد، می‌تواند دعوای مزاحمت را به دادگاه ارائه کند. در این دعوای مزاحمت اثبات کردن ۳ نکته باعث صدور حکم خواهد شد.

اولین نکته پیرامون این موضوع آن است که مزاحمت خوانده بدون رضایت خواهان است و نکته بعدی که باید در این دعوا اثبات شود غیر قانونی بودن کار خوانده است.

سومین نکته نیز این است که ملک مورد مزاحمت در تصرف و استفاده او بوده است. در صورتی که این دو مورد از نظر قاضی در دادگاه محرز شوند، حکم لازم برای رفع مزاحمت، جبران خسارت و حتی حبس را صادر خواهد کرد. پس اگر بخواهیم به صورت خلاصه به موارد اثبات دعوای مزاحمت اشاره کنیم، باید از موارد زیر نام برد.

  • ملک قبل از ایجاد مزاحمت در تصرف و مالکیت فرد بوده است.
  • مزاحمت ملکی اتفاق افتاده است.
  • مزاحم بدون رضایت مالک در ملک تصرف یا مزاحمت ایجاد کرده است.
مطلب پیشنهادی:  در این شرایط ارث متوفی به خواهر و برادرش می‌رسد

مجازات این جرم چیست؟

در صورتی که فردی این مزاحمت را ایجاد کند، مجازات وی یک ماه تا یکسال حبس می‌باشد. به‌علاوه افرادی که پس از اجرای حکم، مجددا به همان جرم محکوم شوند، حبس از شش ماه تا دو سال برای آن‌ها تعیین می‌شود. اگر تعداد مزاحمین ملکی سه نفر یا بیشتر باشند از ادله قوی برای اثبات جرم است و مطابق قانون باید قرار بازداشت مزاحمین صادر شود.

مجازات این جرم چیست؟

چه چیزی در جرم مزاحمت باید اثبات شود؟

اثبات موارد زیر لازم است:

  • ملک مورد مزاحمت قبل از ایجاد مزاحمت در تصرف یا مورد استفاده شاکی بوده است.
  • مزاحمت ملکی رخ داده است.
  • این اتفاق به صورت قهری و بدون رضایت متصرف در ملک ایجاد شده است.

این نکته را فراموش نکنید که اگر مزاحمتی در گذشته رخ داده است و دیگر تکرار نشده است، قابلیت پیگیری ندارد و دادگاه برای آن حکمی صادر نمی‌کند. اما بطور کلی برای مزاحمت‌های ملکی مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است و در صورت اثبات آن، بدون شک مجرم مجازات می‌شود.

یک نظر

  1. علی رضا

    4 آبان 1402 در 9:48 ب.ظ

    ممنون ازنکات فوق‌العاده خوبتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …