راهکار کاهش هزینه ساخت در نهضت ملی مسکن

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اقشاری که متقاضی دریافت مسکن در نهضت ملی مسکن هستند، می‌توانند واحد خود را با هزینه‌ای متناسب با توان مالی خود دریافت می‌کنند.
هزینه ساخت در نهضت ملی

به گزارش دلتا مگ به نقل از خبرگزاری میزان، کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار مسکن معتقدند دولت با اجرای چند سیاست می‌تواند هزینه ساخت در نهضت ملی مسکن را کنترل کند.

برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال با هدف خانه‌دارشدن دهک‌های هدف (اقشار ضعیف و متوسط) اجرا می‌شود؛ بنابراین ساخت با هزینه کمتر، بار مالی طرح را برای دولت به عنوان متولی ساخت، کاهش می‌دهد، درنتیجه کاهش هزینه ساخت تأثیر مستقیم بر کاهش هزینه واگذاری دارد.

مهم‌ترین راهکار از نظر کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار مسکن، تغییر شیوه‌های ساخت مسکن است. تغییر شیوه ساخت از سنتی به استفاده از فناوری‌های نوین در ساختمان‌سازی، منجر به سبک‌سازی ساختمان می‌شود.

هدف دولت از ساخت ۴ میلیون مسکن، تامین مسکن ارزان قیمت برای متقاضیان مصرفی است. در این روش مسکن به صورت انبوه ساخته می‌شود.

ایرج گلابتونچی، دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی، برنامه‌هایی مانند معافیت مالیاتی سازندگان مسکن انبوه یا کاهش هزینه‌های بیمه‌ای را راهکاری در اجرای سیاست‌های ساخت مسکن ارزان می‌داند.

گلابتونچی به برخی از روش‌هایی که به کاهش هزینه ساخت در نهضت ملی مسکن منجر می‌شود، اشاره کرده و می‌گوید: «ساخت مسکن در مناطق مختلف کشور نباید با یک شیوه مشترک باشد. شیوه‌های مختلف ساخت متناسب با شرایط اقلیمی مناطق، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.»

راهکارهای کاهش هزینه ساخت مسکن انبوه

راهکارهای کاهش هزینه ساخت مسکن انبوه

موضوع دیگری که این فعال بخش مسکن برای کاهش هزینه ساخت مسکن انبوه پیشنهاد می‌دهد، «مشارکت سازنده‌ها در فروش واحدها» است. به این ترتیب که «دولت به جای قیمت ساخت می‌تواند قیمت فروش را با تعیین شرایط و الزامات فنی در ساخت، به سازندگان ارائه دهد.»

مطلب پیشنهادی:  شرایط بازپرداخت وام نهضت ملی مسکن چگونه است؟

به گفته گلابتونچی «در روش مشارکت سازنده‌ها در فروش واحدها» نرخ مشارکت بالا می‌رود و تنظیم بازار مسکن صورت می‌گیرد. وقتی قیمت گذاری دستوری باشد و شاخص‌های تعدیل و تورم هم در قیمت فروش در نظر گرفته نشود این موضوع به‌تدریج کیفیت ساخت را پایین می‌آورد و دوام ساختمان کم و هزینه را بیشتر می‌کند.

هدف دولت این است که با تامین زمین رایگان یا ارزان، مسکن ارزان برای اقشار کم درآمد را ایجاد کند. اما برای نتیجه‌گیری بهتر از این برنامه، دبیرسندیکای شرکت‌های ساختمانی معتقد است: «دولت می‌تواند در تامین زمین مشارکت کند و ساخت و فروش را به سازنده واگذار کند.

مشکل مهمی که ممکن است در ساخت مسکن انبوه خود را نشان دهد، دشواری در تأمین مصالح با کیفیت برای حجم بالای ساخت وساز است.

دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی در این خصوص می‌گوید: راهکار این است که با توجه با منطقه ساخت، مصالح متنوعی را استفاده کنیم.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «طرح ملی مسکن اقساطی دراختیار اتحادیه» را در دلتا مگ بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 419

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه تورم مسکن و اجاره بها در اروپا و ایران

به گزارش خبرآنلاین : بررسی روند رشد اجاره‌ بها در کشورهای اروپایی نشان‌دهنده این است که کش…