باید دست بانک‌ها از بازار مسکن کوتاه کرد

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای ساخت یک میلیون مسکن،‌ گفت: تحقق این برنامه در گرو حذف بانک‌ها از بازار مسکن است.
ساخت یک میلیون مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، عبدالله اوتادی با بیان اینکه سال گذشته قیمت مسکن در تهران 8 تا 12 درصد افزایش یافت، اظهار کرد: این در حالی بود که بانک مرکزی برای مثبت کردن تراز مالی بانک‌ها که بیشترین دارایی آن‌ها املاک است، اعلام کرد افزایش قیمت مسکن 48 درصد بود.

وی با اشاره به نابسامانی در بازار مسکن تصریح کرد: دولت سیزدهم اگر می‌خواهد در بازار مسکن موفق عمل کند و بتواند اقدام به ساخت یک میلیون مسکن در سال کند، باید بانک‌ها را از بازار مسکن خارج کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک یادآور شد: به دلیل گزارش‌های بانک مرکزی بازار مسکن بهم ریخته است؛ این گزارش‌های غیرواقعی باعث سوء استفاده برخی در بازار مسکن و افزایش قیمت‌ها شده است.

اوتادی تاکید کرد: برای تحقق هدف ساخت یک میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم باید دست واسطه‌ها و بانک‌ها از بازار مسکن کوتاه شود.

ساخت یک میلیون مسکن

لغو برخی از پروانه‌های کسب املاک

وی همچنین با بیان این که ماه گذشته به دلیل رکود بازار مسکن 210 پروانه کسب املاک باطل شد، گفت: در خرداد ماه 50 فقره پروانه جدید فعالیت در صنف مشاوران املاک صادر شد. این تعداد برای افرادی بوده که در جگرکی، قهوه‌خانه‌ها و… فعالیت داشته‌اند که به دلیل شرایط کرونا وارد بخش املاک کشور شده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  ثبت‌نام جدید مسکن ملی از هفته آینده

وی اظهار داشت: راه‌اندازی سامانه هوشمند املاک، باعث جلوگیری از کلاهبرداری، فروش یک ملک به چند نفر و ساماندهی بازار مسکن خواهد شد.

نیاز بازار مسکن به سامانه هوشمند جامع

بهرام گلستانی گفت: نیاز امروز بازار مسکن داشتن یک سامانه هوشمند جامع است؛ در این راستا به دنبال همکاری با وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از اطلاعات آن‌ها در سامانه هوشمند املاک هستیم.

وی بیان کرد: با توجه به تداوم شرایط کرونایی در کشور، یکی از راهکارها برای رونق بازار مسکن استفاده از اپلیکیشن‌ها برای خرید، فروش و اجاره است.

وی یادآور شد: در سامانه هوشمند این امکان وجود دارد که آگهی‌ها را در سه گروه سبز (قیمت مناسب)، زرد (قیمت بالاتر از میانگین) و قرمز (قیمت بالا) دسته‌بندی کنیم تا متقاضیان به راحتی بتوانند از قیمت هر منطقه مطلع شوند.

وی گفت: در زمان حاضر 17 درصد آگهی‌ مسکن در سایت‌ها شخصی و 83 درصد مربوط به مشاو ران املاک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …