دلیل نامتعارف شدن قیمت مسکن چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک نبودن توازن در عرضه و تقاضا را از عوامل مهم و تاثیرگذار در نامتعارف شدن قیمت مسکن دانست و تصریح کرد: کاهش درآمد عمومی مردم نسبت به تورم موجود، عامل بسیار مهمی در کاهش قدرت خرید آن‌ها است.
تاثیر مذاکرات مثبت برجام بر بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از جامعه 24، حسام عقبایی با اشاره به نامتعارف شدن قیمت مسکن گفت: اکنون این بازار با رکود سنگینی مواجه بوده و معاملات و خرید و فروش‌ها به شدت روند نزولی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه بازار مسکن در فصل پاییز امسال با میزان رشد مواجه بود، اظهار کرد: با وجود اینکه در فصل پاییز گذشته این بازار سیر صعودی داشت، اما در زمستان و نزدیکی به ایام عید که انتظار افزایش هرچه بیشتر معاملات را داشتیم، این بازار تغییر چشمگیری نداشت و میزان خرید و فروش‌ها با همان روند پاییز پیش رفت.

عقبایی وضعیت بازار مسکن را تا پایان سال با همین روند رکودی با تثبیت قیمت‌ها پیش‌بینی کرد و گفت: اکنون قیمت املاک تقریبا در یک ثبات نسبی قرار دارد و فعلا روند افزایشی نداشته است.

نامتعارف شدن قیمت مسکن

وضعیت قیمت مسکن در سه ماه اول ۱۴۰۱

وی پیش‌بینی سه ماهه اول سال آینده در بازار مسکن را اینگونه خواند: اگر دولت و وزارت راه و شهرسازی در تولید مسکن با سرعت بیشتری به پیش روند، قطعا تاثیر بسزایی در رونق گرفتن معاملات و شکستن حباب غیر منطقی و نامتعارف در بازار مسکن را خواهند داشت.

این کارشناس اضافه کرد: همچنین اگر عملیات اجرایی وعده ۴ میلیونی مسکن، با سرعت بیشتری به پیش رود، می‌تواند عاملی در جهت کنترل قیمت بوده و در نیم سال اول سال ۱۴۰۱، در وحله اول شاهد یک تثبیت قیمت و سپس کاهش قیمت‌ها تا سقف ۵ درصد الی ۱۰ درصد در شهر‌های بزرگ وهمچنین در واحد‌های متراز بالا و افزایش میزان معاملات در بهار و تابستان سال آینده خواهیم بود.

مطلب پیشنهادی:  وضعیت مسکن در سال 1400 چگونه خواهد بود؟

نقش مشاورین املاک در نامتعارف شدن قیمت مسکن

نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران نقش مشاورین املاک در تعیین قیمت مسکن را بسیار کمرنگ خواند و گفت: معتقدم مشاورین املاک نه اینکه در تعیین قیمت‌ها نقش بی رنگی داشته باشند، اما می‌توان گفت علیرقم اینکه رسانه‌ها نقش آن‌ها را در تعیین میزان قیمت ملک و یا اجاره بهای آن‌ها بسیار بالا می‌دانند، می‌توان گفت که آن‌ها در این حوزه بی تاثیر نیستند، اما نقش به شدت کمرنگی دارند و اثر آن‌ها آنقدر نیست که گرانی قیمت مسکن را بر گردن آن‌ها بیندازیم.

بر اساس گفته عقبایی، برخی مولفه‌ها مانند تولید، هزینه‌های شهرداری، هزینه‌های صدور، پروانه ساختمانی، مصالح ساختمانی مانند آهن و سیمان و سایر اقلام ساختمانی و تزیینات ساختمانی و حتی هزینه‌های سازمان نظام مهندسی و هزینه تمام شده زمین به خصوص در شهر‌های بزرگ، همه و همه عوامل بسیار تاثیرگذار در قیمت مسکن هستند.

مطالعه بیشتر: مطلب «متقاضیان بلاتکلیف مسکن ملی بخوانند» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…