روند قیمت در بازار مسکن کاهشی شد

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اولین واکنش بازار مسکن نسبت به روند مثبت مذاکرات برجام به شکل کاهش ۰.۵ درصدی متوسط قیمت‌های پیشنهادی از سوی مالکان بروز پیدا کرد.
بازار مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، رصد وضعیت قیمت های پیشنهادی بازار مسکن نشان می‌دهد، در نیمه نخست بهمن ماه ۱۴۰۰ قیمت کل خانه در آگهی‌های ملکی ۳.۷ درصد و قیمت هر متر مربع ۰.۴۷ درصد کاهش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر متر مسکن شهر تهران از ۳۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در نیمه دوم دی ماه ۱۴۰۰ به ۳۴ میلیون و ۸۹ هزار تومان در نیمه اول بهمن ماه رسیده که ۰.۴۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

میانگین قیمت‌های پیشنهادی هم از ۵۱ میلیون و ۱۳۲ هزار تومان در هر متر مربع طی ۱۵ روز آخر دی ماه به ۵۰ میلیون و ۷۱۴ هزار تومان در ۱۵ روز اول بهمن ماه ۱۴۰۰ رسیده که از افت ۰.۸ درصدی حکایت دارد.

بر همین اساس، قیمت‌های کل نیز از میانگین ۳ میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان به ازای هر خانه به ۳ میلیارد و ۳۰۹ میلیون تومان رسیده که کاهش ۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

قیمت های پیشنهادی بازار مسکن

کاهش قیمت مسکن، در منطقه 19، 2 و 4

از بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بیشترین افت قیمت‌های پیشنهادی در منطقه ۱۹ رخ داده که از ۲۱.۶ میلیون تومان در هر متر مربع به ۱۸.۸ میلیون تومان رسیده و ۱۳ درصد کاهش یافته است.

متوسط قیمت‌های پیشنهادی در منطقه ۲ نیز ۴.۳ درصد کاهش یافته و از متری ۶۲.۶ میلیون تومان به ۵۹.۹ میلیون تومان رسیده است. در منطقه یک میانگین قیمت آگهی‌ها از ۸۶.۶ میلیون تومان درهر متر مربع به ۸۵.۸ میلیون تومان رسیده که کاهش یک درصدی را نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  آیا سقف اجاره بها توسط مالکان رعایت می‌شود؟

در منطقه ۴ قیمت‌های پیشنهادی با افت ۳.۷ درصد از میانگین متری ۵۳ میلیون تومان به ۵۱.۱ میلیون تومان کاهش یافته است.

بررسی بازار اجاره نیز گویای آن است که قیمت هر متر مربع رهن واحدهای مسکونی شهر تهران در نیمه اول بهمن ماه، ۳.۲ درصد نسبت به نیمه دوم دی ماه افزایش یافته است. تعداد آگهی های اجاره نیز ۱.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تخلیه تدریجی حباب بازار مسکن

افت هرچند ناچیز قیمت مسکن در شهر تهران در عین حال که از غلبه انتظارات کاهشی بر انتظارات افزایشی در این بازار حکایت دارد می‌تواند نشانه‌ای از نبود ظرفیت در این بازار باشد.

طی یک سال گذشته تورم بازار مسکن در شهر تهران ۲۰ درصد بوده و این در حالی است که نرخ‌های پیشنهادی حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و از آذرماه سال گذشته که متوسط قیمت آگهی‌ها ۵۷ میلیون تومان در هر متر مربع بود، هم‌اکنون به حدود ۵۱ میلیون تومان رسیده است. نزدیک شدن نرخ‌های پیشنهادی با قیمت‌های قطعی از تخلیه تدریجی حباب بازار مسکن خبر می‌دهد.

مطالعه بیشتر: مطلب «ساخت 200 هزار مسکن برای کارگران» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

زمین رایگان دولتی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی به افرادی که در کلان شهر‌ها ساکن هستند زمین رایگان تخصیص…