عامل افزایش قیمت مسکن در سال 1402

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای مشاهده جدیدترین پیش‌بینی‌های قیمت مسکن در سال جاری، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
اجاره یا خرید خانه

با توجه به افزایش قیمت اجاره یا خرید خانه در سال اخیر، بسیاری از افراد به منظور سرمایه‎‌گذاری تصمیم به خرید ملک گرفتند و قسمت بزرگی از سرمایه خود را وارد بازار مسکن کردند؛ همین امر سبب شد که تورم در این حوزه بسیار اقزایش یابد. به همین دلیل افراد بسیاری علاقه‌مند هستند که  درباره پیش بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده بیشتر بدانند تا بهتر بتوانند برای پول و سرمایه خود برنامه‌ریزی کنند. به همین منظور در این مطلب از دلتامگ قصد داریم درباره وضعیت مسکن در سال 1402 اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

قیمت اجاره و خرید خانه

پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲

با توجه به اینکه قیمت مسکن در بخش اجاره و خرید خانه، به یک معضل تبدیل شده و به نظر می‌رسد، اگر به این منوال ادامه پیدا کند، به یک بحران اجتماعی تبدیل شود. به همین منظور برای پیش بنی قیمت مسکن در سال جدید باید چند نکته را در نظر داشت که در ادامه به آن می‌پردازیم:

باتوجه به اینکه قیمت مسکن در سال گذشته تورم 14 درصدی را تجربه کرده؛ پیش‌بینی می‌شود که این تورم قیمت در سال 1402 بیشتر خواهد شد؛ یکی از مهم‌ترین دلیل این افزایش قیمت، افزایش مکرر قیمت دلار، قیمت طلا و سکه و  مصالح ساختمانی است.

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، به گفته منصور غیبی: دولت با ارائه بودجه به مجلس و طبق نظر کارشناسان، تورمی ۴۰ تا ۵۰ درصد را برای سال آینده در نظر گرفته است.

وی افزود: وجود معاملات کاسب‌کارانه، وضعیت بازارهای موازی و بازار مسکن را نیز به این تورم اضافه کنید اما با این حال احتمال دارد تا حد زیادی افزایش قیمت را در بازار مسکن شاهد باشیم.

اما با توجه به روند رشد قیمت مسکن در انتهای سال ۱۴۰۱، این تورم را تا پایان امسال تجربه کنیم و در سال جدید مبالغ بالاتری را جزو تورم و پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ بدانیم.

طبق گفته برخی از کارشناسان در فضای مجازی؛ قیمت متوسط هر متر ملک در سال ۱۴۰۲ (تهران) از متری ۴۷ میلیون تومان به متری ۶۵ میلیون تومان و قیمت متوسط هزینه ساخت نیز برای هر متر مربع ساختمان از ۱۴ میلیون تومان به ۱۸ الی ۲۲ میلیون تومان می‌رسد همچنین بقیه شهر ها را نیز به همین نسبت محاسبه نمایید.

مطلب پیشنهادی:  برآورد هزینه‌های ساخت مسکن، 50 درصد رشد کرد

اجاره یا خرید خانه

بازار نابسامان قیمت اجاره یا خرید خانه

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی یکشنبه ۲۱ خرداد در جریان رسیدگی به ماده ۹ طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها وزارت راه و شهرسازی را مکلف به تعیین قیمت و اجاره بهای مسکن در کلان‌شهرها کرد.

بر اساس این ماده از طرح مذکور، وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت کشور، شهرداری‌ها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان‌های ثبت اسناد و امور مالیاتی ظرف ۶ ماه پس از تصویب قانون با استفاده از ظرفیت سامانه ثبت املاک و معاملات کشور و همچنین اولویت استفاده از فناوری‌های نوین نظیر هوش مصنوعی، با در نظر گرفتن ملاک‌هایی چون موقعیت جغرافیایی، سن بنا، طبقه، تراکم، مصالح ساختمانی و دیگر موارد مشابه نسبت به کشف بازه قیمت مسکن و اجاره بها به صورت منطقه‌ای اقدام خواهد کرد.

وزارت راه و شهرسازی آیین نامه اجرایی این ماده را ظرف ۳ ماه تهیه کرده و به تصویب هیات وزیران می‌رساند.

به گزارش ایرنا، ماده مذکور در هنگام رسیدگی به این طرح به کمیسیون اصلی که کمیسیون عمران است و به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اقبال شاکری در خصوص قیمت مسکن، اظهار کرد: بر اساس مصوبه هفته گذشته مجلس، دولت موظف است با استفاده از فناوری‌های جدید و ابزارهای مربوطه قیمت‌گذاری پلاک‌های مسکونی شهری و روستایی را انجام دهد.

پیشنهاد مطالعه: آیا می‌دانید مالک پشت‌بام کیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…