کارفرمایان موظف به تامین مسکن ارزان کارگری هستند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مسائل رفاهی کارگران، موضوع تامین مسکن است و در ماده ۱۴۹ قانون کار صراحتا اعلام شده کارفرمایان مکلفند با کارگران فاقد مسکن جهت تامین خانه‌های شخصی مناسب، همکاری لازم را داشته باشند.
کارگران فاقد مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایسنا، بر اساس تبصره ۱ این ماده، دولت موظف شده با استفاده از تسهیلات بانکی و امکانات وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص همکاری کند.

در تبصره ۲ ماده ۱۴۹ قانون کار نیز تاکید شده است که نحوه و میزان همکاری و مشارکت کارگران، کارفرمایان و دستگاه‌های دولتی و کارگاه‌های بزرگ مشمول این ماده طبق آیین نامه‌ای خواهند بود که توسط وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی تهیه و توسط هیات وزیران تصویب می‌شود.

در ماده ۱۴۹ قانون کار ابلاغ شد که کارفرمایان باید برای کارگران خود مسکن تهیه کنند و دولت نیز مکلف شد تا از قشر کارگر در این زمینه حمایت کند، ولی طی این سال‌ها آیین‌نامه دچار مشکلات و نقص‌هایی بود که در راستای آن امکان بهره‌مندی کارگران از مسکن ارزان فراهم نشد.

کارگران فاقد مسکن

ناصر چمنی فعال کارگری به ابهامات قانون مذکور اشاره می‌کند و می‌گوید: در تفاهم‌نامه‌هایی که در دولت‌ها به منظور ساخت مسکن برای کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیران به امضا رسیده، برخی مسائل و موضوعات ابهام داشت و مشخص نبود که واحدها به چه کسانی تعلق می‌گیرد و جزییات شرایط واگذاری هم شفاف نبود؛ لذا اعضای شورا اصلاح و بازبینی این آیین نامه و ماده ۱۴۹ قانون کار را خواستار شدند.

وی می‌افزاید: با ابلاغ آیین‌نامه ماده ۱۴۹ قانون کار از سوی هیات وزیران و اجرای آن، زمینه تامین مسکن ارزان برای کارگران محقق خواهد شد.

مطلب پیشنهادی:  اولین قدم‌ها برای ارتقای خانه‌سازی در ایران

این فعال کارگری متذکر شد: در آیین‌نامه‌ای که در دهه ۷۰ به تصویب رسید، محدوده مشارکت و اختیارات دولت و کارفرمایان برای تهیه مسکن کارگری به طور کامل مشخص نشده بود و شبهاتی داشت لذا اعضای شورای عالی کار تلاش کردند تا با بازبینی این ماده برخی نقایص را اصلاح کنند.

چمنی ابراز امیدواری کرد: با ابلاغ آیین‌نامه از سوی هیات دولت و اجرایی شدن آن، زمینه تامین مسکن ارزان برای کارگران محقق شود.

گفتنی است، به موجب این آیین نامه، وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی به تامین زمین و مصالح مورد نیاز و شهرداری ها به تسریع در صدور مجوز احداث واحدهای مسکونی مکلف شده‌اند.

از سوی دیگر، سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران نیز موظف شده‌اند در برنامه و بودجه‌بندی سالانه خود جهت هزینه ساخت واحدهای مسکونی ارزان قیمت پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند.

مطالعه بیشتر: مطلب «چه تعداد خانه سازمانی شناسایی شده است؟» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …