نقش 50 درصدی مسکن در تورم عمومی

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از دلایل محقق نشدن تورم تک رقمی در کشور بی‌توجهی نسبت به اولویت‌ها در توجه به اجزاء شکل‌دهنده تورم است.
مسکن در تورم عمومی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، اهمیت و نقش 50 درصدی مسکن در تورم عمومی با کمک اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن می‌تواند دولت سیزدهم را در آستانه یک موفقیت بزرگ اقتصادی یعنی کاهش اساسی نرخ تورم قرار دهد.

آرزوی تورم تک رقمی در اقتصادی ایران آرزویی است که می‌تواند منشا آثار بزرگی در کشور شود. یکی از دلایلی که زمینه یک رقمی شدن تورم را مهیا نکرد، توجه نکردن به مهمترین جزء شکل‌دهنده تورم یعنی مسکن بود.

بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی سهم گروه مسکن، آب، برق و گاز به همراه سایر سوخت‌ها در جایگاه اول از تورم عمومی جامعه قرار دارد. برداشت از این گزارش‌ها به معنای آن است که تورم مسکن همواره جزء عظیمی از تورم بازار را به دوش کشیده و به دنبال آن کنترل تورم در این بخش می‌تواند تاثیر شگرفی بر نرخ تورم ارائه دهد.

در اوایل دهه 90 با تشدید تحریم‌ها و شوک‌های ارزی ناشی از آن، تورم عمومی نزدیک به 35 درصد رسید؛ این درحالی است که تورم مسکن در سال 91 و 92 به ترتیب 12.9 و 20.1 بوده است.

مطلب پیشنهادی:  اخذ حکم تخلیه توسط موجر

پس از شروع وام ساخت مسکن از سال 1389 و همچنین واگذاری اراضی دولتی به صورت اجاره 99 ساله برای یک میلیون واحد مسکونی، تورم مسکن از تورم عمومی به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر شده است.

وضعیت کنونی بازار مسکن با نیاز روز افزون مصرفی مهیا شده و عرضه ناکافی در طول سال‌های گذشته یکی از دلایل افزایش 800 درصدی قیمت در طول دولت تدبیر و امید است.

وجود نقش نزدیک به 50 درصدی مسکن در مسئله تورم، ساماندهی بازار مسکن از طریق ساخت 4 میلیون واحد مسکونی می‌تواند نقش مهمی در کنترل تورم عمومی جامعه بدل کند و دولت سیزدهم بیشتر از هر دولت دیگر به تک رقمی کردن نرخ تورم نزدیک شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «آژانس دلتا پنج کاپ قهرمانی را ربود» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 303

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه تورم مسکن و اجاره بها در اروپا و ایران

به گزارش خبرآنلاین : بررسی روند رشد اجاره‌ بها در کشورهای اروپایی نشان‌دهنده این است که کش…