خانه سبک زندگی رژیم غذایی برای جلوگیری از افسردگی

رژیم غذایی برای جلوگیری از افسردگی

۱
16
217
مصرف شیرین کننده ها با شدید شدن علائم افسردگی ارتباط دارد؛ شیرین کننده ‎های مصنوعی، باعث کاهش سروتونین (هورمون شاد بودن) در مغز می‎شوند.
رژیم غذایی

برخی از غذاها در حالی‎که بسیار لذیذ و خوش طعم هستند، تاثیر زیادی در ایجاد ناراحتی‎های روحی در شما دارند و همزمان شما را مبتلا به افسردگی و چاقی می‎کنند؛ مراقب باشید تحت تاثیر آنان قرار نگیرید. همانطور که یک رژیم غذایی مناسب، تاثیرات بسیار زیادی بر روی بهبود خلق و خو دارد و حتی می تواند باعث شادابی و کاهش استرس شود، در مقابل رژیم های غذایی مضر قطعا به نفع سلامت روان نیستند و می‎توانند تاثیر معکوس داشته باشند.

رابطه بین مصرف غذا و افسردگی:

تحقیقات زیادی رابطه بین مصرف برخی غذاها و احتمال ابتلا به افسردگی را ثابت کرده اند:

  • کربوهیدرات های تصفیه شده:

محققان دانشگاه کلمبیا تصمیم گرفتند به این نکته بپردازند که اضافه کردن کربوهیدرات های تصفیه شده به رژیم غذایی با افسردگی ارتباط دارد یا  خیر؟ نتایج تحقیقات آنها که در طرح بهداشت زنان و بر روی 70 هزار زن انجام شد، نشان داد که قند خون بالاتر ناشی از غلات تصفیه شده، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. این مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسیده، همچنین حاکی از آن است که این روند می‎تواند معکوس هم باشد؛ به طوری که رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، خطر ابتلا به افسردگی را در زنان کاهش می‎دهد.

  • شکر:

رژیم غذایی سرشار از قند می تواند التهاب را در سراسر بدن و از جمله مغز بالا ببرد و محققان دریافتند که التهاب مغز در بیماران مبتلا به افسردگی 30 درصد بالاتر است. در مقابل مطالعات نشان داده اند که در بیماران با التهاب خفیف مغز، که برای درمان بیماری های خود ایمنی یا التهابی دارو مصرف می کنند، علائم افسردگی کاهش می یابد. به گفته محققان، از آنجا که شکر ریشه در التهاب مزمن دارد، خوردن غذاهای فاقد شکر در کاهش التهاب و بهبود خلق و خو موثر است.

  • شیرین کننده های مصنوعی:

محققان دانشگاه نورث وسترن اوهایو با بررسی  و مصرف یک شیرین کننده مصنوعی، در افراد با سابقه افسردگی متوجه شدند که مصرف این شیرین کننده ها با شدید شدن علائم افسردگی ارتباط دارد؛ به طوری‎که خیلی از بیماران حتی افکار خودکشی داشتند. شیرین کننده ‎های مصنوعی، باعث کاهش سروتونین (هورمون شاد بودن) در مغز می‎شوند.

  • چربی های ترانس:

همانطور که مصرف روغن زیتون می‎تواند خطر برخی بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و افسردگی را کاهش دهد، مصرف چربی های ترانس می‎تواند منجر به گرفتگی عروق شده و افسردگی را تا 48 درصد افزایش دهد.

  • غذاهای فرآوری شده:

پژوهشگران انگلیسی اعلام کرده اند که کسانی که از مواد غذایی پردازش شده استفاده می کنند، با افزایش خطر ابتلا به افسردگی مواجه هستند و همچنین سطوح بالای استرس را در آنها می توان دید.

منبع: مجله سلامت

بیشتر ببینید در سبک زندگی

یک نظر

  1. هاتف

    ۱۳ خرداد، ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۳ ق.ظ

    غذای سالم = غذای خانگی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.