این 4 نشانه خبر از مرگ گیاه می دهد

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از دلایلی که گیاهانمان را از دست می‌دهیم، این است که به نشانه‌های مردن آن دقت نمی‌کنیم یا تفاوت آن را با خواب نمی‌دانیم.

مرگ گیاه، خاموش و غم‌انگیز رخ می‌دهد. یکی از دلایل این اتفاق معمولاً پوسیدگی است که با زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌ها یا ریزش برگ‌ها خودش را نشان می‌دهد. در این مقاله از مجله دلتا می‌خواهیم 4 نشانه که مرگ گیاه را خبر می‌دهد به شما بگوییم تا بیشتر مراقب آن‌ها باشید.

چرا مرگ گیاه اتفاق می‌افتد؟

مرگ گیاه با عوامل بسیار زیادی اتفاق می‌افتد اما شایع‌ترین آن‌ها آب زیاد یا خیلی کم، نور نامناسب، کوددهی بیش از حد و آفت است.

برگ‌های لوله شده

از دیگر نشانه‌های پوسیدگی و مرگ گیاه، قهوه‌ای و لوله شدن آن‌ها است. قهوه‌ای و لوله شدن برگ‌ها نشانه از آبیاری بیش از حد یا آسیب آفت به گیاه باشد. بسیاری از آفت‌‎ها قابل کنترل هستند اما کنه‌های عنکبوتی کمی کار را سخت می‌کنند.

 

مرگ گیاه

این کنه‌های عنکبوتی خیلی راحت به گیاهان دیگر سفر می‌کنند؛ بنابراین اگر گلدانی را آلوده به کنه عنکبوتی دیدید، سریع آن را از جمع گیاهان خارج کرده و با آن خداحافظی کنید.

زرد شدن برگ‌ها

بزرگ‌ترین نشانه که خبر از مرگ گیاه و پوشیدگی می‌دهد، زرد شدن برگ‌ها است. زرد شدن برگ‌ها به این معنی است که گیاه شما به مقدار زیاد یا خیلی کمی آب دریافت می‌کند. البته در برخی مواقع احتمال دارد عمر آن برگ تمام شده باشد اما، توصیه می‌کنیم با زرد شدن برگ‌ها علت آن را بررسی کنید.

عدم رشد گیاه

اگر گیاه شما برای مدت طولانی برگ جدیدی نداشته و از زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌ها خبری نبوده، شاید ریشه‌ها مشکل داشته باشند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم گیاه را از گلدان خارج کنید و ریشه‌های آن را بررسی کنید.

مرگ گیاه

ممکن است با ریشه‌های شکسته، آسیب دیده، پوسیده یا خشک شده روبرو شوید که با یک تراش ساده، گیاه را از نابودی رها می‌کنید.

برگ‌های نرم

برگ‌های نرم و شفاف که معمولاً به دلیل تغییرات دما ایجاد می‌شود، یکی دیگر از نشانه‌های مرگ گیاه است. به طور کلی کاهش دما، نرم شدن برگ‌ها را به همراه دارد؛ در غیر این صورت گیاه سالم باید برگ‌های محکمی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  آبشار شوی؛ جادویی‌ترین آبشار ایران!

راه حل نجات گیاه از مرگ

  • برنامه آبیاری گیاه را بررسی کنید و اگر متوجه یک مشکل همیشگی شدید، تغییرات لازم را انجام دهید. ضمن اینکه توجه داشته باشید فقط وقتی خاک خشک شده است گیاه را آبیاری کنید.
  • نوری که گیاه دریافت می‌کند را بررسی کنید. اگر گیاه به اندازه کافی نور دریافت نمی‌کند یا بیش از حد دریافت می‌کند، لازم است جای آن را تغییر دهید.
  • کمی خاک گیاه را حفر کنید و ریشه‌های آن را بررسی کنید. اگر بخشی از آن را آسیب دیده پیدا کردید آن را جدا کنید. البته لازم است بعد انجام این کار، حتماً گلدان را در سایه نگه دارید.

آیا گیاه خوابیده یا مرده است؟

در برخی موارد ممکن است گیاه خوابیده را با مرگ گیاه اشتباه بگیریم. در این مورد کاکتوس‌هایی که به نظر چروک شده‌اند مثال خوبی است؛ این کاکتوس‌ها خواب هستند و نمرده‌اند. بنابراین چروک می‌شوند تا آب را درون خود نگه دارند تا از سلول‌ها خود مراقبت کنند؛ این اتفاق در ماه‌های سردتر رخ می‌دهد.

مرگ گیاه

در این مقاله 4 نشانه مرگ گیاه را بررسی کردیم و راه حل‌هایی برای نجات آن‌ها پیشنهاد دادیم. در ادامه به شما توصیه می‌کنیم با خواندن مقاله 5 راز شادابی گیاهان آپارتمانی، گیاهانی سبز و سرزنده داشته باشید.

تعداد کلمات مطلب: 536

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

به دنبال رد پای نوح در دشت مغان اردبیل

دشت مغان یکی از زیباترین دشت‌های ایران است که در استان اردبیل واقع شده است. در این مقاله ا…