روش تقسیم ارث خانه بین وراث

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات حقوقی مهمی که بسیاری از افراد پیرامون آن سوال دارند ارث بوده مخصوصا تقسیم ارث خانه.
روش تقسیم ارث خانه بین وراث

تقسیم ارث خانه بین وراث در سیستم حقوقی اسلامی و ایران بر اساس قواعد و احکام شرعی صورت می‌گیرد. برای تقسیم ارث، ابتدا باید موضوعاتی مانند وصیت‌نامه، بدهی‌های متوفی و هزینه‌های کفن و دفن مشخص و تسویه شود. پس از آن، اموال باقی‌مانده بین وراث طبق قانون تقسیم می‌شود. همراه مجله دلتا باشید.

روش تقسیم ارث خانه بین وراث

در ادامه، به بررسی نحوه تقسیم ارث خانه می‌پردازیم.

  1. تعیین سهم‌الارث وراث:
    • همسر: اگر متوفی زن باشد، شوهر او یک‌چهارم از کل اموال (از جمله خانه) را به ارث می‌برد. اگر متوفی مرد باشد، زن او یک‌هشتم از اموال را به ارث می‌برد. درصورتی‌که متوفی چند همسر داشته باشد، این یک‌هشتم بین همسران تقسیم می‌شود.
    • فرزندان: پسران دوبرابر دختران ارث می‌برند. اگر متوفی فقط دختر داشته باشد و هیچ پسر یا سایر وراث طبقه اول (والدین و همسر) وجود نداشته باشند، تمام اموال به دختران می‌رسد.
    • والدین: هر یک از والدین در صورت وجود زنده‌بودن، یک‌ششم از اموال را به ارث می‌برند. اگر فقط یک والد زنده باشد، سهم او یک‌ششم است و بقیه اموال بین سایر وراث تقسیم می‌شود.
    • سایر وراث: درصورتی‌که هیچ وراث طبقه اول وجود نداشته باشند، اموال به طبقه دوم (خواهر و برادر، پدربزرگ و مادربزرگ) و سپس طبقه سوم (عمو، عمه، دایی و خاله) می‌رسد.
  2. ارزیابی خانه:
    • ارزش خانه باید توسط یک کارشناس یا بنگاه املاک ارزیابی شود تا قیمت عادلانه‌ای برای تقسیم ارث مشخص گردد.
  3. تقسیم خانه:
    • تقسیم فیزیکی: اگر خانه به‌گونه‌ای باشد که بتوان آن را به قسمت‌های مستقل و مساوی تقسیم کرد، هر یک از وراث سهم خود را به‌صورت فیزیکی دریافت می‌کنند. این روش کمتر رایج است، زیرا اکثر خانه‌ها قابلیت تقسیم فیزیکی را ندارند.
    • فروش خانه: در بیشتر موارد، خانه به فروش می‌رسد و پول حاصل از فروش بین وراث بر اساس سهم‌الارث آنها تقسیم می‌شود.
    • انتقال سهم به یک یا چند وارث: اگر یکی از وراث تمایل داشته باشد سهم سایرین را بخرد، می‌تواند با پرداخت مبلغ معادل به آنها، مالکیت کامل خانه را به دست آورد.
مطلب پیشنهادی:  پل مارکوپولو؛ افسانه‌ای که هرگز نمی‌میرد!

تعیین سهم‌الارث وراث

  1. توافق بین وراث:
    • در برخی موارد، وراث ممکن است به توافق برسند که به‌جای فروش یا تقسیم خانه، یکی از وراث در خانه زندگی کند و مبلغی به دیگران پرداخت کند یا خانه را برای مدتی نگه دارند و بعداً بفروشند.

نکات مهم تقسیم ارث خانه

  • وصیت‌نامه: اگر متوفی وصیت‌نامه‌ای داشته باشد، باید بر اساس آن عمل شود، مگر اینکه وصیت‌نامه با قوانین شرعی مغایرت داشته باشد. وصیت‌نامه فقط می‌تواند در مورد یک‌سوم اموال تعیین تکلیف کند و مابقی باید طبق قانون و سهم‌الارث تقسیم شود.
  • بدهی‌ها: قبل از تقسیم ارث، باید تمام بدهی‌های متوفی پرداخت شود. این شامل بدهی‌های بانکی، مالیات‌ها، مهریه زن (در صورت فوت شوهر) و هزینه‌های کفن‌ودفن است.

نکات مهم تقسیم ارث خانه

مثال عملی:

فرض کنید مردی فوت کرده و یک همسر، دو پسر و یک دختر از او باقی‌مانده‌اند. پس از پرداخت بدهی‌ها و هزینه‌ها:

  • همسر یک‌هشتم از خانه را به ارث می‌برد.
  • مابقی اموال بین دو پسر و یک دختر تقسیم می‌شود. هر پسر دوبرابر دختر سهم می‌برد. به‌این‌ترتیب، سهم‌الارث پسران دو سهم و سهم دختر یک سهم خواهد بود.

در نهایت، اگر توافق خاصی بین وراث صورت نگیرد، خانه به فروش می‌رسد و مبلغ حاصل از فروش بر اساس این سهم‌ها بین آنها تقسیم می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 524

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

نو کردن و نگهداری از ظروف چوبی با 3 راهکار کاربردی

نگهداری از ظروف چوبی آشپزخانه نیازمند مراقبت‌های بسیاری است. ظروف چوبی از محبوبیت بالایی ب…