حمام قجر، حمام شاهی قدیم

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی ازقدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین حمام‌های ایران که در دوره صفویه و به دست یک معمار قاجاری ساخته شده است.
حمام قجر

حمام قجر، یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های ایران در قزوین است که در دوره صفویه و توسط یکی از معماران قاجاری بنا شده است و دلیل نامگذاری آن نیز همین بوده است. این بنای تاریخی، در سال 1384 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده و امروز، به عنوان موزه مردم شناسی قزوین شناخته می‌شود. ما در مجله دلتا، قصد داریم به معرفی بنای تاریخی حمام قجر قزوین بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

حمام قجر قزوین و موزه مردم شناسی

حمام قجر، در ابتدا حمام شاهی نام داشت و در دوره قاجار و به دلیل اینکه بنا توسط یک معمار قاجاری ساخته شده بود، به این نام تغییر داده شد. این حمام در حال حاضر به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی قزوین به حساب می‌آید و با دیدن آن، با فرهنگ و آداب و رسوم افراد در گذشته و نحوه حمام کردن آن‌ها آشنا خواهید شد.

حمام قجر

حمام قجر دارای دو بخش زنانه و مردانه است و دارای سه بخش گرمخانه، سربینه (قسمت رختکن و استراحت) و میاندر می‌باشد. شما به محض ورود به این بنا، جذب معماری و کاشی کاری آن خواهید شد که کف بنا با سنگ مرمر پوشیده شده و گنبد آجری در قسمت مرکزی به عنوان نورگیر قرار داده شده که نور تمام قسمت‌های حمام از این طریق تامین می‌شود. در این حمام، بخش‌های مجزایی برای شستشو وجود دارد که در آن زمان، از ظرف‌های سفالی برای شستن خود استفاده می‌کردند.

دسترسی به حمام قجر

حمام قجر در خیابان عبید زاکانی و در نزدیکی سبزه میدان قراردارد. بهترین مسیر بعد از رسیدن به قزوین این است که به میدان ولیعصر و سپس سبزه میدان بروید و مسیر را مستقیم ادامه دهید. در ادامه راه، کاخ چهل ستون را در سمت چپ خود می‌بینید که همچنان باید به مسیر مستقیم خود ادامه دهید و به اولین خیابان که عبید زاکانی نام دارد، برسید. دست راست وارد زاکانی شوید، اولین چهارراه دست چپ، موزه مردم شناسی حمام قجر را خواهید دید.

مطلب پیشنهادی:  خاص‌ترین مدل‌های آرایش با برق لب

شما می‌توانید هر روزه از ساعت 9 تا 18 از این بنای تاریخی دیدن کنید.

حمام قجر

جاهای دیدنی نزدیک حمام قجر

در کنار بازدید از حمام قجر، می‌توانید بازدید از بناهای زیر را در برنامه خود قرار دهید.

  • بازار قزوین: که قدمت آن به دوره صفویه و قاجار می‌رسد و دارای بخش‌های مختلفی مانند مسجدالنبی، سرای وزیر، سرای حاج رضا و سرای قیصریه می‌باشد.
  • کاخ چهلستون: این کاخ در مسیر رسیدن به حمام قرار دارد که به عمارت کلاه فرنگی معروف است و این روزها، موزه خوشنویسی در آن‌جا قرار دارد.
  • گرمابه خان: که مربوط به دوره قاجار است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • خانه زعیم: بنایی تارخی که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد.

برای آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ زندگی مردمان گذشته، حتما از موزه مردم شناسی حمام قجر دیدن کنید.

تعداد کلمات مطلب: 466

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

از بین بردن خط اخم ابرو در خانه

از بین بردن خط اخم و خطوط ابرو در خانه ممکن است چالش‌برانگیز باشد، اما با استفاده از روش‌ه…