خانه داروغه مشهد، معماری دوران قاجار

0
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بنایی قدیمی با معماری منحصر به فرد از دوران قاجار در دل مشهد.
خانه داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد، بنای قدیمی به جا مانده از دوران قاجار است که معماری خاص و منحصر به فردش، نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. این بنای تاریخی، نمادی است از تاریخ و فرهنگ شهر مشهد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. ما در مجله دلتا، به معرفی کامل خانه داروغه مشهد و سبک معماری آن خواهیم پرداخت. در ادامه همراه ما باشید.

خانه داروغه مشهد

اطلاعات کلی از خانه داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد، به دستور آخرین داروغه مشهد به نام یوسف خان هراتی در اواخر دوره قاجار و برای برگزاری مهمانی‌های اعیانی ساخته شد که در سال 1381، بازسازی و مرمت گردید و به عنوان اثر ملی به ثبت رسید. معماری این بنا، همانند خانه‌های سنتی ایرانی است و در ساخت آن، تلفیقی از معماری ایرانی و روسی به کار گرفته شده است و در المان‌هایی مانند سقف چوبی، کاشی‌های رنگارنگ، پله‌های دو طرفه و تندیس‌های قالبی و گچی به خوبی دیده می‌شود.

خانه داروغه مشهد، در خیابان نواب مشهد، کوچه داروغه و در بافت خیابان حرم امام رضا قرار دارد و دسترسی به آن راحت است. با بازدید از این بنای تاریخی، با فرهنگ و تاریخ قدیمی دوره قاجار به خوبی آشنا می‌شوید و قطعا مجذوب معماری خاص آن خواهید شد.

بخش‌های خانه داروغه مشهد

معماری این بنا کاملا هوشمندانه طراحی شده است و جالب است بدانید که دارای دو بخش تابستانی و زمستانی است. در قسمت تابستانی، ایوان بزرگ و زیبایی را می‌بینید که دارای حوض و اتاق‌های بادگیر است و به گونه‌ای طراحی شده که بدون هزینه، از انرژی باد و آفتاب استفاده می‌شده است.

مطلب پیشنهادی:  شهر خربزه ایران کجاست؟

در قسمت زمستانی، شومینه و بخاری دیواری را می‌بینید که اولین جایی در قدیم است که شومینه در آن نصب شده است. در طبقه پایین، مطبخ وجود دارد و در دو طبقه دیگر، نانوایی، اتاق‌های بادگیر و حوض ساخته شده است که به خوبی زندگی مردمان گذشته را برایتان تداعی خواهد کرد.

خانه داروغه مشهد

ایوان‌ها و تراس

به محض ورود به خانه داروغه مشهد، ایوان و تراس این بنای تاریخی نظر شما را به خود جلب می‌کند. تراس اصلی، دارای چهار ستون است که از سقف تا کف حیاط نصب شده‌اند و در دو طرف تراس، پله‌هایی وجود دارد که در زمان خود، بسیار خاص و منحصر به فرد بوده است.

حمام

اولین شومینه در خانه داروغه مشهد ساخته شده است و حمام آن نیز به گونه‌ای طراحی گردیده که برای پذیرایی اعیانی از مهمان‌های یوسف خان هراتی، بسیار خاص بوده است.

حتما در سفر خود به مشهد، از این بنای تاریخی دیدن کنید و این را در نظر داشته باشید که فصل بهار، بهترین زمان برای بازدید از خانه داروغه مشهد می‌باشد.

تعداد کلمات مطلب: 437

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

طرز تهیه ترشی انبه تند به سبک جنوبی ها

ترشی انبه یکی از خوشمزه‌ترین ترشی‌ها است که از آسیای جنوبی و جنوب شرقی وارد ایران شده است.…