سوالات ممنوعه از هوش مصنوعی

1
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی آینده را پیش بینی کرد؟ در این مطلب بایدها و نبایدهای استفاده از غول تکنولوژی را بررسی خواهیم کرد.

این روزها بازار پرسش‌های عجیب و غریب و سوالات ممنوعه از هوش مصنوعی داغ‌تر از همیشه شده است. خیلی‌ها می‌خواهند هوش مصنوعی آینده‌شان را پیش‌بینی کند. آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که تصور می‌کنید فناوری هوش مصنوعی وChat GPT توانایی پیش‌بینی آینده و پاسخ به تمام سوالات شما را دارد؟ آیا می‌توان هر سوالی را از Chat GPT پرسید؟ پاسخ قطعا منفی است. در همین راستا با مجله دلتا همراه باشید تا با سوالات ممنوعه ازهوش مصنوعی و بایدها و نبایدهای استفاده از ابر قدرت قرن آشنا شویم.

مروری بر منشور اخلاقی Chat GPT

آیا می‌دانید Chat GPT از یک کد اخلاقی سختگیرانه پیروی می‌کند تا ایمنی کاربران خود و سایر افراد را نگه دارد؟

برخی موارد ذکر شده در این منشور اخلاقی عبارتند‌از:

  •  شفافیت
  •  بی‌طرفی
  •  بدون نقض امنیت یا حریم خصوصی
  •  یادگیری و بهبود مستمر
  •  محدودیت‌های داده و دیتا
  •  بدون فعالیت غیرقانونی
  •  بدون آسیب به سایر کاربران

سوالات ممنوعه از هوش مصنوعی

آشنایی با برخی سوالات ممنوعه از هوش مصنوعی

همانطور که دیدید، هوش مصنوعی Chat GPT محدودیت‌هایی در ارائه پاسخ به سوالات و درخواست‌های کاربران دارد؛ در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین سوالات ممنوعه از هوش مصنوعی که آشنایی با آنها الزامی‌است، خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی وکیل شما نیست!!

اخیرا اخبار مختلفی مربوط به اینکه Chat GPT توانسته در امتحان وکالت قبول شود و اینکه در آینده چت بات‌های هوش مصنوعی به دادگاه‌ها راه پیدا خواهند کرد، شنیده می‌شود. حتی برخی کمپانی‌ها در کشورهای مختلف از طرح‌های خود برای جایگزینی وکلا با هوش مصنوعی خبر می‌دهند. اما به نظر نمی‌رسد این تلاش‌ها نتایج خاصی هم در پی داشته باشند!

این مسئله مهم را نباید فراموش کنیم که فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی فاقد غریزه ذاتی هستند؛ به‌بیان دیگر خیلی از مواردی که برای انسان‌ها به‌سادگی قابل درک است، باید از طریق برنامه نویسی به این ربات‌ها آموزش داده شود!

از سوی دیگر خلاقیت انسان در یافتن راهکارهایی برای حل یک مساله و جمع‌آوری مدارک موثق جهت احقاق حق افراد بی‌بدیل است. حال آنکه چت بات‌های AI تنها در چارچوب داده‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد قادر به تحلیل اطلاعات و ارائه نتایج هستند.‌

با این اوصاف مسائل حقوقی و قانونی در حیطه سوالات ممنوعه از هوش مصنوعی قرار دارند.

 

سوالات ممنوعه از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی لزوما اخبارگوی موثقی نیست!

در خصوص دریافت اخبار نیز، استفاده از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ایراداتی دارد.

برخی از این ایرادات عبارتند از:

  •  صحت اطلاعات
  •  محتوای منتقل شده
  •  قدرت نفوذ انسان‌ها

طبیعتا یکی‌از مواردی که هنگام مطالعه اخبار در نظر داریم، آشنایی با ناشر یا نویسنده خبر و آگاهی نسبی نسبت به انگیزه وی برای انتشار اطلاعات است. بدین ترتیب می‌توان صحت و سقم اخبار را بررسی و تا حدی از آن مطلع شد.

این در حالیست که ربات‌های چت صرفا خلاصه‌ای از اخباری که در رابطه با موضوعی خاص در اینترنت منتشر شده است را در اختیارمان قرار می‌دهند. بنابراین نمی‌توان منبعی واحد برای خبرهای آن‌ها یافت و به همین جهت اعتبار اخبار آن‌ها زیر سوال خواهد رفت.

مطلب پیشنهادی:  راحت‌ترین روش ساخت سایبان برای ماشین + ویدئو

همچنین این امکان وجود دارد که پایگاه‌های خبری مختلف به صورت ناشناس با استفاده از این بات‌ها اخباری جهت‌دار را با هدف هدایت ذهن مخاطبان به سمتی خاص منتشر کنند و از این طریق کنترل ذهن آن‌ها را در دست بگیرند.

بنابراین پیگیری اخبار از طریق بات‌ها نیز در دسته سوالات ممنوعه از هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت.

سوالات ممنوعه از هوش مصنوعی

مقایسه، انتخاب و خرید محصولات را خودتان انجام دهید، هوش مصنوعی مسئول انتخاب و خرید شما نیست!

بات‌های هوش مصنوعی می‌توانند لیستی از محصولات موردنظر را به همراه قیمت آن‌ها در فروشگاه‌های مختلف به شما نمایش دهد؛ در واقع به خوبی توانایی ارائه اطلاعات عینی در هر زمینه‌ای را دارند، اما نباید از آنها انتظار توانایی نقد و بررسی محصولات را داشته باشید.

چرا که نقد و بررسی مستلزم استفاده از یک محصول و حاصل تجربه و نظر شخصی افراد می‌باشد، حال‌آنکه چت بات‌ها فاقد حواسی چون شنوایی، بویایی، لامسه و بینایی هستند. بدین ترتیب حتی اگر نقد و بررسی هم توسط آنها نوشته شود، باز هم فاقد ارزش چندانی خواهد بود. در واقع حداکثر کاری که هوش مصنوعی در این زمینه می‌تواند برای شما انجام دهد، ارائه یک جمع‌بندی از نقدها و بررسی‌های موجود در خصوص محصولات است.

سوالات ممنوعه از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی Chat GPT هنوز در سال ۲۰۲۱ زندگی می‌کند!!

آیا می‌دانید اطلاعات هوش مصنوعی Chat GPT محدود به سال ۲۰۲۱ است و به سوالات مربوط به رویدادهای بعد از این تاریخ پاسخ نمی‌دهد. بدین ترتیب پیش‌بینی اتفاقات از هر نوع ورزشی، سیاسی، زندگی شخصی و اجتماعی افراد و … در حیطه اختیارات و توانایی‌های هوش مصنوعی نیست. البته که با گذشت زمان، اطلاعات جدید به دیتابیس این هوش مصنوعی اضافه خواهد شد. اما به هر حال توصیه می‌شود در چت‌ها و سوالاتی که از Chat GPT می‌پرسید، محدودیت زمانی دیتاهای آن را در نظر داشته باشید و حدالامکان اطلاعات اخیر را به صورت واضح به آن توضیح دهید تا پاسخ‌های دقیق‌تری دریافت کنید.

سوالات ممنوعه از هوش مصنوعی

در این مطلب از مجموعه مطالب مجله دلتا سعی کردیم به طور خلاصه و جامع در خصوص سوالات ممنوعه از هوش مصنوعی و بایدها و نبایدهای استفاده از غول تکنولوژی صحبت کنیم.در نهايت نباید فراموش کنیم علی رغم اینکه چت بات‌های هوش مصنوعی بسیار جذاب هستند و کار کردن با آنها لذت بخش است؛ اما کماکان نواقص زیادی دارند؛ بنابراین بهتر است هوشمندانه، اصولی و حتی در برخی موارد دست‌به‌عصا از قابلیت و توانایی‌های آنها بهره ببریم‌.

تعداد کلمات مطلب: 871

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    17 تیر 1403 در 10:05 ب.ظ

    👏👏👏

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

شخصیت‌شناسی براساس گروه‌ خونی!

تاکنون درباره شخصیت‌شناسی براساس گروه‌ خونی چیزی شنیده‌اید؟ علم جدید و تحقیقات گسترده نشان…