سفر به مریوان کردستان بهشت کوهستانی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر می‌خواهید برای نعطیلات تابستانی به یک شهر سرسبز و کوهستانی سفر کنید، پیشنهاد ما به شما مریوان است.

سفر به مریوان، بهشتی گمشده در کوهستان‌های غرب کشور می‌تواند تجربه‌ای زیبا و به یادماندنی باشد. در این مقاله از مجله دلتا می‌خواهیم راهنمای سفر به مریوان را به شما بگوییم و با جاهای دیدنی، تفریحات و غذاهای این شهر سرسبز شما را آشنا کنیم.

مریوان کجاست؟‌

در 125 کیلومتری غربی شهر سنندج مرکز استان کردستان، شهر مریوان قرار دارد. این شهر به کوه‌ها، دشت‌های سرسبز و دریاچه زریوار که مانند نگینی درخشان است شهرت دارد.

سفر به مریوان

دریاچه زریوار یا زریبار، بزرگ‌ترین چشمه آب شیرین دنیا است که در حال حاضر به دلیل رشد بی‌رویه نی‌زارها در حال نابودی است. این شهر در مرز بین ایران و عراق قرار دارد و بسیاری از ایرانیان، از این شهر برای عبور و رسیدن به کربلا می‌شناسند.

مریوان یعنی چی؟

علت نامگذاری این شهر به دلیل زیستگاه امن بودن آن برای گونه‌های مختلف مرغابی است. مریوا در گویش کردی معنی مرغابی دارد و شهر مریوان، میزبان یکی از امن‌ترین دریاچه‌های ایران یعنی زریوار است. البته در روایتی دیگر، مریوان را از رفت و آمد تجار مروی به این شهر عنوان کرده‌اند. درواقع گفته می‌شود در گذشته، تجاری از این شهر از محصولات جنگلی مریوان مانند مازوج و کتیرا را می‌فروختند.

آب و هوای مریوان چطور است؟

شهر مریوان، آب و هوای سرد و کوهستانی متمایل به معتدل سرد و حتی مدیترانه‌ای دارد. جریان‌های مدیترانه‌ای به سمت مریوان می‌آیند و به همین دلیل بارش‌های جوی بسیاری در این منطقه وجود دارد. ضمن اینکه به علت بارش بسیار زیاد در این منطقه، این شهر یکی از پرآب‌ترین مناطق غرب کشور شناخته می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  ناگفته‌های جذابی از برج آزادی!

سفر به مریوان

سفر به مریوان در تابستان می‌تواند بهترین انتخاب باشد. دمای هوا در روز تقریباً متعادل است اما شب‌های بسیار سردی دارد. اما در پاییز و زمستان این شهر، یکی از سردترین شهرهای ایران است که میزبان برف و سرمای بسیار زیادی است.

جاهای دیدنی مریوان

مهم‌ترین و زیباترین جاذبه گردشگری مریوان، دریاچه زریبار یا زریوار است که میزبان امنی برای مرغابی‌ها است. از جمله تفریحاتی که در این دریاچه می‌توانید از آن لذت ببرید قایق‌سواری روی دریاچه، ماهیگیری، خرید از بازارچه‌های محلی و نوش جان کردن غذاهای لذیذ در رستوران‌های اطراف این دریاچه است.

سفر به مریوان

اما از جمله جاذبه‌های گردشگری مریوان به دشت بیلو، غار کونا شم شم، منطقه تفریحی قمچیان، تفرجگاه ملاقوبی، آبشار گویله و آبشار سلور اشاره کنیم. این شهر کوچک کوهستانی جاهای دیدنی دیگری مانند تپه‌های باستانی ساوجی، آتشگاه آذرگشسب و بازارهای محلی دیدن کنید.

غذای محلی مریوان

به طور کلی غذاهای استان کردستان یکی از خوشمزه‌ترین غذاها هستند. اما معروف‌ترین آن‌ها که می‌توانید در سفر به مریوان میل کنید خورش ریواس، خورش تره کردی، شیش کباب و قایرمه، کلانه و ماهی‌های کبابی دریاچه زریبار است.

سفر به مریوان

در این مقاله راهنمای سفر به مریوان را به شما معرفی کردیم. در ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم با خواندن مقاله 5 شهر ارزان برای سفر در تابستان، تعطیلات خوبی برای خودتان رقم بزنید.

تعداد کلمات مطلب: 468

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

به دنبال رد پای نوح در دشت مغان اردبیل

دشت مغان یکی از زیباترین دشت‌های ایران است که در استان اردبیل واقع شده است. در این مقاله ا…