شهر خرمالو ایران کجاست؟

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شهری در ایران که بیشترین میزان تولید خرمالو را دارد و به عنوان قطب تولید این میوه به حساب می‌آید.
شهر خرمالو

خرمالو، میوه‌ای است نارنجی رنگ که طعم خوشمزه و عجیبی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است و ارزش غذایی بالایی دارد. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که این میوه خوشمزه برای کدوم شهر است؟ در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا شهر خرمالو ایران را به شما معرفی کنیم.

شهر خرمالو

خرمالو و فصل برداشت آن

خرمالو، میوه پاییزی است و درخت این میوه می‌تواند تا 25 فوت رشد کند که درخت آن، علاوه بر داشتن میوه، شاخ و برگ‌های تیز و سبز رنگ بسیار زیبایی دارد. یکی از سخت‌ترین کارها برای باغداران، چیدن خرمالو از درخت است، چرا که نه تنها ارتفاع درخت زیاد است، بلکه شاخه‌های بلند و شکننده‌ای هم دارد و جوانب ایمنی باید در نظر گرفته شود.

از طرفی، هنگام چیدن خرمالو نباید فشار زیادی به آن وارد شود، آن هم به این خاطر که اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است طعم یا کیفیت آن تغییر کند. آبان، فصل چیدن خرمالو است، اما معمولا زودتر از این زمان انجام می‌شود.

معرفی شهر خرمالو ایران

استان فارس که بیشترین میزان تولید خرمالو را در ایران دارد، به عنوان قطب تولید و شهر خرمالو معرفی شده است که تولید آن هر سال، از اواسط مهر آغاز می‌شود و تا بهمن ماه ادامه پیدا می‌کند. بزرگ‌ترین باغ‌های خرمالو در شهرستان‌های شیراز، خفر و جهرم وجود دارد و خود استان فارس به تنهایی، 762 هکتار باغ خرمالو را در خود جای داده است.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه میلک شیک شکلات خوشمزه و ساده در خانه

بعد از فارس، مازندران و گلستان در جایگاه دوم و سوم تولید خرمالو در ایران قرار دارند. نکته قابل توجه این است که خرمالو در استان فارس برداشت و سپس به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

شهر خرمالو

نگهداری از این میوه در شهر خرمالو ایران

در راستای نگهداری از درخت خرمالو، نیاز است که باغداران چند نکته را مد نظر قرار دهند:

  • آبیاری. درخت خرمالو باید همواره آبیاری شود، به خصوص در فصل‌های خشک سال که به آبیاری بیشتری هم نیاز است.
  • کوددهی. درخت خرمالو، سالی یک بار و قبل از بهار، رشد جدید دارد که نیاز است در این زمان، کوددهی انجام شود و از کودهای مخصوص استفاده شود.
  • هرس کردن. شاخه‌های مرده یا آسیب دیده درخت خرمالو باید در زمان خواب درخت، هرس شوند و نیاز است که درختان جوان نیز هرس شوند تا یک چارچوب قوی باقی بماند.
  • برداشت. پاییز، فصل برداشت خرمالو است که تنها کافی است این میوه مقداری فشار داده شود تا مشخص گردد که رسیده است و کال نیست.
  • کنترل آفت و بیماری. باغداران در شهر خرمالو باید این را بدانند که درخت این میوه، بسیار حساس است و حتما باید در برابر آفت و بیماری محافظت شود.

 

 

تعداد کلمات مطلب: 437

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

سوئیس ایران کجاست؟

دشت هلن در چهارمحال و بختیاری و در نزدیکی رشته کوه‌های زاگرس، منطقه محافظت شده‌ای است که ب…