طاق بستان کرمانشاه تاریخ مصور ساسانیان

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طاق بستان کرمانشاه اثر تاریخی از دوران ساسانیان، که اتفاقات تاریخی آن زمان را به تصویر کشیده است.
طاق بستان

طاق بستان یا طاق وسان در زبان محلی، در شمال شرقی کرمانشاه قرار دارد. این اثر تاریخی در زمان اردشیر دوم به دور از مجموعه تخت جمشید ساخته شد تا به یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه تبدیل شود. در این مقاله از مجله دلتا، شما را با این اثر تاریخی زیبا آشنا می‌کنیم. ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنیم در زمان سفر به این شهر، خورشت خلال خوشمزه را امتحان کنید.

طاق بستان در مسیر جاده ابریشم

طاق بستان در سده سوم میلادی در کرمانشاه ساخته شد. در گذشته پادشاهان ساسانی اکثر بناها و آثار تاریخی را در اطراف تخت جمشید می‌ساختند. اما طاق بستان را اردشیر دوم در کرمانشاه ساخت تا در مسیر جاده ابریشم باشد.

طاق بستان 2

در این بنا چند رویداد تاریخی سلسله ساسانی و البته تاج‌گذاری شاهان این دوره، سنگ‌تراشی شده است. از جمله اتفاقات تراشیده شده بر روی این بنا تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاپور دوم، تاج‌گذاری شاپور سوم، تاج‌گذاری خسرو پرویز و البته کتیبه‌های سنگی به خط پهلوی را می‌توانیم مشاهده کنیم. این سنگ‌تراشی‌ها بعد از گذشت قرن‌ها همچنان پابرجاست و مورد بازدید قرار می‌گیرد.

طاق بستان

البته سال‌ها پیش این بنا قابل بازدید نبود و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در کنار این بنا فضای سبز، دریاچه، چشمه آب زیرزمینی و یک جوی باریک وجود دارد که می‌توانید ساعت‌ها آن‌جا بمانید و از زیبایی این منطقه لذت ببرید.

نگاهی به جزئیات طاق بستان

در مجموعه طاق بستان، طاق بزرگ که مهم‌ترین اثر این مجموعه به حساب می‌آید تاج‌گذاری خسرو پرویز را روایت می‌کند. در این طاق شاهد سه تندیس حکاکی شده هستیم که شاه در میان قرار دارد و فروهر در سمت راست و ایزدبانوی آب، آناهیتا در سمت چپ قرار دارند. طاق کوچک سنگ‌نگاره‌ای از تاج‌گذاری اردشیر دوم است و طاقی دیگر، مراسم تاج‌گذاری شاپور دوم و سوم را روایت می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  چیزهای عجیبی که فقط در سفر به تایلند می‌بینید!

نقش برجسته شکار گوزن

در گوشه‌ای دیگر، نقش برجسته‌ای از یک شکارگاه گوزن را می‌بینیم که فیل‌بانان در سه ردیف گوزن‌ها را به سمت شکارگاه هدایت می‌کنند. علاوه بر آن‌ها، زنانی را می‌بینیم که در سه ردیف ایستاده‌اند و در حال نواختن آلات موسیقی هستند. شاه هم همان‌طور که انتظار می‌رود سوار بر اسب در حال تعقیب گوزن‌ها است.

نقش برجسته شکار گوزن

نقش برجسته شکار گراز

در مرکز صحنه شکار پادشاه را می‌بینیم که داخل قایقی، تیر و کمان به دست به طرف دو گراز در حال فرار تیراندازی می‌کند. در قایق به غیر از شاه، چهار نفر دیگر حضور دارند که پاروزن، خدمتکار و نوازنده چنگ هستند. همچنین 12 فیل با دو سوار روی هر کدام از آن‌ها حکاکی شده که در آخر، در حال جمع کردن گرازهای شکار شده هستند.

نقش برجسته شکار گراز

طاق بستان کجاست؟

برای دیدن این اثر تاریخی باید در مسیر بلوار طاق بستان، به سمت شمال حرکت کنید تا به میدان طاق بستان برسید. از آن‌جا با توجه به تابلوهای راهنما می‌توانید به این اثر تاریخی برسید. هزینه بلیط این مجموعه تاریخی برای ایرانی‌ها 5000 تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 100000 تومان است.

تعداد کلمات مطلب: 479

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

4 جاذبه گردشگری آنکارا که هر مسافری باید ببیند

در این مقاله از مجله دلتا به معرفی 4 جاذبه گردشگری آنکارا می‌پردازیم که بازدید از آن‌ها تج…