گنبد نمکی جاشک، افسانه‌ای از موجودات ناشناخته

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در سفر خود به بوشهر، بازدید از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین گنبد نمکی خاورمیانه را از دست ندهید.
گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک، یکی از شگفتی‌ها و جاذبه‌های بوشهر است و انواعی از غارهای نمکی، چشمه‌های نمکی و آبشارهای نمکی را در خود جای داده و تا چشم کار می‌کند، با عنصر نمک روبرو هستید. اما چه رازی در دل این گنبد نمکی نهفته است؟ ما در مجله دلتا، به معرفی کامل گنبد نمکی جاشک خواهیم پرداخت. در ادامه همراه ما باشید.

گنبد نمکی جاشک

نگاه کلی به گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک که با عنوان کوه نمک جاشک نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین و فعال‌ترین گنبد نمکی خاورمیانه است که قدمت شکل گیری آن به 600 سال پیش برمی‌گردد. شکل ظاهری این گنبد به گونه‌ای است که افسانه‌های زیادی در مورد آن وجود دارد و افراد محلی بر این باورند که در اثر یک نفرین بزرگ شکل گرفته و برخی دیگر می‌گویند که محل زندگی دیو بوده و این گنبد از او محافظت می‌کرده است.

سوراخ طبیعی در اثر فرسایش در میان گنبد شکل گرفته که با عنوان دودکش جن لقب داده شده است. اما وجود نمک، سولفات، آهن و مخازن نفتی، این پدیده را به یکی از محل‌های مورد علاقه برای محققین زمین شناسی تبدیل کرده است. رنگ سفید ناشی از نمک طعام گنبد، باعث شده تا زیبایی ظاهری آن چندین برابر شود.

دسترسی به گنبد نمکی جاشک

آدرس گنبد نمکی جاشک: بوشهر، 144 کیلومتری شهر بوشهر، ما بین شهرهای دیر و خورموج

برای رسیدن به این گنبد زیبا، از بوشهر وارد جاده بوشهر- برازجان شوید، سپس وارد بزرگراه اهرم-چغادک شوید و 50 کیلومتر بعد از خورموج، به روستای گنخک می‌رسید. 3 کیلومتر بعد از این روستا، جاده فرعی قرار دارد که در ابتدای آن محیط بانی است و در ادامه به گنبد نمکی می‌رسید.

مطلب پیشنهادی:  3 مکان کمتر شناخته شده از جاهای دیدنی گنبد کاووس

بهترین زمان بازدید از گنبد نمکی جاشک

از آذر ماه تا فروردین، بهترین زمان برای بازدید از این گنبد نمکی است و این منطقه نیز همانند بوشهر و دیگر شهرهای جنوبی، در فصل تابستان روزهای گرم و آفتابی خواهد داشت.

جاهای دیدنی گنبد نمکی جاشک

از جمله جاهای دیدنی گنبد نمکی جاشک می‌توان به جاذبه‌های زیر اشاره کرد:

  • سازه‌های نمکی رنگی

در این گنبد نمکی، انواعی از کانی‌ها و بلورها یافت می‌شود و قطعا از دیدن طیفی از رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سفید و سیاه حیرت زده خواهید شد که پیدایش این رنگ‌ها، به دلیل ترکیب موادی مانند آهن، پتاسیم و گوگرد با نمک و آب می‌باشد.

گنبد نمکی جاشک

  • یخچال‌های نمکی

یخچال‌های نمکی در جهت شیب زمین تشکیل شده‌اند که در بخش شمال غربی گنبد به خوبی دیده می‌شوند و به دلیل شباهت‌شان به یخچال‌های یخی، این‌گونه نامگذاری شده‌اند.

  • آبشارهای نمکی

از دیگر جاذبه‌های گنبد نمکی جاشک، وجود آبشارهایی در مسیر جریان طبیعی آب می‌باشد که در فصول کم آبی و به دلیل تبخیر آب، تشکیل می‌شوند.

  • دره گل کلم

در این دره، سراسر سطح آن با نمک پوشیده شده و مانند گل کلم به نظر می‌رسد که در برخی قسمت‌ها، به صورت شکوفه هم به نظر می‌رسند.

در سفر خود به بوشهر، از دیدن گنبد نمکی جاشک غافل نشوید.

تعداد کلمات مطلب: 482

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

شهر کلوچه ایران کجاست؟

شهر کلوچه ایران کجاست؟ کلوچه یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی است که طرفداران مخصوص خود را دا…