قدیمی‌ترین درخت ایران کجاست؟

0
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرو ابرکوه، درختی با قدمت چند هزار ساله در شهر یزد که هم‌چون نگینی در دل کویر می‌درخشد.
قدیمی‌ترین درخت ایران

قدیمی‌ترین درخت ایران، سرو ابرکوه نام دارد که قدمت آن به 4000 سال پیش برمی‌گردد و یکی از آثار دیدنی شهر یزد به حساب می‌آید. نگینی با ارزش و سبز که در دل کویر می‌درخشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این درخت، بزرگ‌ترین درخت سرو جهان است و از این جهت نیز شهرت دارد. ما در مجله دلتا قصد داریم شما را با قدیمی‌ترین درخت ایران و تمدن آن آشنا کنیم.

قدیمی‌ترین درخت ایران

معرفی قدیمی‌ترین درخت ایران

سرو ابرکوه را به عنوان کنهسال‌ترین درخت در ایران می‌شناسند که بعد از این همه سال، هم‌چنان سرحال باقی مانده است و فرهنگ ایرانی را به خوبی نشان می‌دهد. این درخت سرو، در شهر یزد قرار دارد و ارتفاع آن به 25 تا 28 متر می‌رسد و تنه‌ای قطور و تنومد به قطر 4 متر دارد و یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر یزد به حساب می‌آید. حکایاتی درباره این درخت سرو وجود دارد که حاکی از آن است که اولین بار زرتشت این درخت را کاشته و به همین خاطر، با نام سرو زرتشت نیز شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که مارکوپولو از قدیمی‌ترین درخت ایران در کتاب خود نام برده است و این گونه نوشته که این درخت از هر طرف، به دریا، کویر و خورشید می‌رسد. قدیمی‌ها بر این باورند که سرو ابرکوه، انرژی و روح خاصی دارد و به همین خاطر است که طی این سال‌ها، همچنان با طراوت باقی مانده است.

قدیمی‌ترین درخت ایران چند سال دارد؟

گفته می‌شود که سرو ابرکوه، در حدود 4000 تا 4500 سال قدمت دارد که این سن را الکساندر روف، دانشمند روسی تخمین زده است و البته یک دانشمند ژاپنی، اظهار داشته که قدمت این سرو 7 تا 8 هزار سال است که البته چندان موثق نیست. جالب است بداند که این سرو قدیمی، یک خواهر با قدمت 2800 سال دارد که در نزدیکی پایتخت واقع شده است و گونه‌ای از سرو است که ارس نامیده می‌شود و در گویش‌های مختلف با عناوینی مانند هورس یا هرست هم بیان می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  سرزمین مرموزی که زنانش مرد می‌شوند

زمان بازدید از قدیمی‌ترین درخت ایران

شما همه روزه از ساعت 8 صبح تا 6عصر می‌توانید از این جاذبه گردشگری دیدن کنید و گشت و گذار در منطقه در حدود 2 تا 3 ساعت زمان می‌برد. از آن‌جایی که یزد، آب و هوای گرم و خشکی دارد، بهتر است فصل پاییز و زمستان را برای دیدن از سرو ابرکوه انتخاب کنید و از زرد و نارنجی شدن برگ‌ها لذت ببرید.

قدیمی‌ترین درخت ایران

خانه صولت، امامزاده احمد، گنبد عالی، خانه تاریخی آقازاده و مسجد جامع ابرکوه از مناطق دیدنی اطراف این درخت قدیمی هستند که می‌توانید از این مکان‌ها نیز دیدن کنید.

قدیمی‌ترین درخت ایران، نماد فرهنگ ایرانی

سرو، نمادی است از سرسبزی و البته مقاومت و آزادگی و حتما دیده‌اید که همیشه ایستادگی را با عنوان سرو بیان می‌کنند که تجلی آن را حتما در شعرهای سعدی و حافظ شنیده‌اید و خوانده‌اید.

یکی از نمادهایی که در تخت جمشید به وفور یافت می‌شود، درخت سرو است که در هر گوشه‌ای از این بنای تارخی دیده می‌شود و جزئی از فرهنگ غنی ایرانی به حساب می‌آید. نماد سرو حتی بعد از حمله اعراب به ایران هم از بین نرفته و به زیباترین شکل خود همچنان استوار باقی مانده است.

تعداد کلمات مطلب: 522

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

از بین بردن خط اخم ابرو در خانه

از بین بردن خط اخم و خطوط ابرو در خانه ممکن است چالش‌برانگیز باشد، اما با استفاده از روش‌ه…