تنها معبد بودا در ایران کجاست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تنها معبد بودا در ایران در دوره ایلخانیان ساخته شده است. این معبد با طرح دو اژدها و نقوش اسلامی، یکی از عجیب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی ایران به حساب می‌آید.
معبد بودا در ایران

جاهای دیدنی بسیاری در ایران وجود دارد که نیمی از آن‌ها را بناهای مذهبی تشکیل داده‌اند. بناهایی از دین اسلام، مسیح و زرتشتی که هر یک در نوع خودشان زیبا و مقدس هستند. اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا معبد بودا در ایران وجود دارد یا خیر؟ در این مقاله از مجله دلتا به تنها معبد بودا در ایران سفر می‌کنیم و آن را بیشتر می‌شناسیم.

تنها معبد بودا در ایران

تنها معبد بودا در ایران در استان زنجان قرار گرفته است. معبد داش کسن یا معبد اژدها، تنها معبد بودا در ایران است که از دوران ایلخانیان به یادگار مانده است. این معبد سنگی در صخره‌ای در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه واقع شده است.

نقش اژدها در معبد

در معبد داش کسن از دو نقش برجسته اژدها به همراه محراب از دین اسلام کار شده که در قرینگی یکدیگر قرار گرفته‌ و حجاری شده‌اند. درواقع این نقش‌برجسته‌های اژدها تحت تاثیر فرهنگ مغولستان و چین وارد ایران شد و از معدود نقوش اژدها در ایران به حساب می‌آید.

معبد داش کسن

 

معبد داش کسن تقریباً به شکل اولیه خود باقی مانده و آثار زیادی در یافت نشده است. تنها سنگ‌های بزرگ و پراکنده‌ای در اطراف آن وجود دارد که این تئوری را تایید می‌کند. ضمن اینکه به دلیل ساخت این معبد در صخره، به معماری صخره‌ای شهرت دارد.

تاریخچه معبد اژدها زنجان

قدمت این معبد به دوران قبل از اسلام بازمی‌گردد و با حکومت ایلخانیان، کمی تغییرات به همراه نقوش اژدها به آن اضافه شده است. پس از مرگ ارغونشاه، خواهر سلطان محمد خدابنده الجای خاتون دستور اضافه کردن این تغییرات را داد. گفته می‌شود که ارغون چهارمین فرمانروای امپراتوری ایلخانی مغول، قبل از مسلمان شدن اقدامات ساخت این بنا را انجام داده بود.

مطلب پیشنهادی:  با خرید یک مدل شومیز، بهار و تابستان امسال شیک باشید

ویژگی های معبد داش کسن

در ساخت این بنا از سه طاقچه در قسمت غربی و شرقی قلعه استفاده شده که در دل صخره‌ها کنده شده‌اند. این طاقچه‌ها ترکیبی از مقرنس‌های بسیار زیبا با نقوش اسلیمی ظریفی هستند که از نشانه‌ها و نمادهای معماری اصلی ایرانی تشکیل شده‌اند.

طرح اژدها در ایران

به گفته برخی کارشناسان، طراحی و نحوه ایجاد این نقوش بر روی صخره‌ها، اوضاع اجتماعی ایران در قرن هشتم را نشان می‌دهند. جالب است بدانید که این نقوش، با ابزارهای پیشرفته سنگ‌تراشی در آن دوران کنده‌کاری شده و بسیار زیبا و منحصربه‌فرد هستند.

طرح های چینی در کنار نقوش اسلامی

مهم‌ترین طرح‌های چینی که در این معبد به کار رفته، دو اژدها روبه‌روی یکدیگر و به صورت متقارن است که در دل صخره تراشیده شده‌اند. هر کدام از این دو اژدها به طول 5 متر و عرض 1.5 متر کنده‌کاری شده‌اند و تنها نقوش اژدها در ایران به حساب می‌آیند. ضمن اینکه بر روی طاقچه‌هایی که در این معبد قرار گرفته، مقرنس‌کاری‌های ظریفی با الهام از نقوش اسلیمی وجود دارد.

در این مقاله از مجله دلتا، تنها معبد بودا در ایران که با طرح اژدها تزئین شده است را به شما معرفی کردیم. برای بازدید از این معبد لازم است به شهر سلطانیه بروید و  کیلومتر به سمت جنوب شرقی این شهر حرکت کنید.

تعداد کلمات مطلب: 501

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

شخصیت‌شناسی براساس گروه‌ خونی!

تاکنون درباره شخصیت‌شناسی براساس گروه‌ خونی چیزی شنیده‌اید؟ علم جدید و تحقیقات گسترده نشان…