تمام ارث پدربزرگ در این شرایط به نوه می‌رسد

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از موضوعات بسیار چالش‌برانگیز در بین خانواده‌ها، موضوع ارث میراث بوده که دارای قوانین خاص خودش است.
انتقال ارث پدربزرگ به نوه‌ها

برای انتقال ارث پدربزرگ به نوه‌ها، شرایط خاصی باید وجود داشته باشد در غیر این صورت ارث به این افراد نمی‌رسد. در بسیاری از قوانین میراث، این شرایط به شرح زیر هستند. همراه دلتامگ باشید.

طبقات ارث

طبق ماده ۸۶۲ قانون مدنی، خویشاوندان نسبی یعنی افرادی که به دلیل خون و تولد، با متوفی رابطه خویشاوندی دارند، از او ارث می‌برند، به سه‌طبقه تقسیم می‌شوند که بر اساس میزان نزدیکی و دوری به متوفی از وی ارث می‌برند.

  • طبقه اول: پدر، مادر، فرزندان و فرزندان متوفی، هر چه‌قدر که پایین روند.
  • طبقه دوم: اجداد و برادران و خواهران متوفی و فرزندان آنها.
  • طبقه سوم: عموها، عمه‌ها، خاله‌ها و دایی‌های متوفی و فرزندان آنها.

انتقال ارث پدربزرگ به نوه‌ها

  • فوت پدر یا مادر: ابتدا باید پدر یا مادر نوه‌ها فوت کنند. به‌عبارت‌دیگر، نوه‌ها فقط می‌توانند از میراث پدربزرگشان بهره‌مند شوند اگر پدر یا مادر آن‌ها نیز قبل از اینکه از دنیا رفته باشد، درگذشته باشد.
  • عدم وجود وارثان نزدیک‌تر: نوه‌ها تنها در صورتی میراث پدربزرگ خود را به ارث می‌برند که وارثان نزدیک‌تر (مانند فرزندان) از او موجود نباشند یا اگر هستند، حق بهره‌مندی از میراث را ازدست‌داده باشند.
  • تعیین سهم: معمولاً سهم نوه‌ها از میراث پدربزرگشان به نسبت دیگر وارثان تعیین می‌شود، به‌طوری‌که اگر وارثان نزدیک‌تری مثل فرزندان یا همسر فرد فوت کرده وجود داشته باشند، سهم نوه‌ها کمتر از آن‌ها خواهد بود.

در چه شرایطی نوه دختری نیز ارث می‌برد؟

در چه شرایطی نوه دختری نیز ارث می‌برد؟

به‌طورکلی، انتقال میراث از پدربزرگ به نوه‌ها در قانون مدنی بسیاری از کشورها از جمله ایران به شرایط خاصی وابسته است که باید به‌دقت مطالعه و رعایت شود. برای اطلاعات دقیق‌تر و در صورت نیاز به مشاوره حقوقی، بهتر است با وکیل متخصص در حوزه میراث مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی:  مالکیت ملک را چگونه اثبات کنیم؟

در بسیاری از سیستم‌های قانونی، نوه‌های دختری از پدربزرگ نیز می‌توانند از ارث پدربزرگ خود بهره‌مند شوند، به شرطی که شرایط موردنیاز مانند فوت پدر یا مادرشان و عدم وجود وارثان نزدیک‌تر (مانند فرزندان پدربزرگ) محقق شود.

نوه دختری

به‌عنوان‌مثال، در بسیاری از سیستم‌های حقوقی، اگر پدر یا مادر نوه‌ها (فرزندان پدربزرگ) فوت کنند، نوه‌های دختری نیز می‌توانند به‌عنوان وراثین بعدی از پدربزرگ ارث ببرند. این بستگی به قوانین میراث هر کشور و شرایط خاص مربوط به هر مورد دارد.

به همین دلیل، برای دقیق‌ترین پاسخ، بهتر است به قانون میراث مربوط به کشور خودتان مراجعه کنید یا با وکیلی که در این زمینه تخصص دارد مشورت کنید تا شرایط ارث‌بردن  برای نوه‌های دختری از پدربزرگتان را به‌صورت دقیق‌تر بدانید.

باتوجه‌به تفاوت‌های قوانین میراث در هر کشور، مشاوره با یک وکیل متخصص در حوزه میراث در کشور مربوطه توصیه می‌شود تا شرایط دقیق و موارد استثنایی در آن کشور را بدانید.

تعداد کلمات مطلب: 428

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا پنچر کردن خودروی پارک کرده مجازات دارد؟

پنچر کردن خودروی پارک کرده جلوی منزل جرم محسوب می‌شود؟ یا خیر همچنین مجازات پنچر کردن خودر…