عوارض کمبود ویتامین دی و 3 روش درمان آن

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ویتامین‌ها برای بدن انسان بسیار ضروری هستند و کمبود آن‌ها موجب بروز مشکلات و بیماری‌های بسیاری می‌شود.
عوارض کمبود ویتامین دی

عوارض کمبود ویتامین دی بسیار زیاد و خطرناک است و می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیار زیادی برای انسان شود. کمبود این ویتامین در بدن خطرات زیادی را به همراه دارد به همین جهت باید باید با استفاده از روش‌های درما آن و منابع دارای ویتامین دی آن را در در بدن خود تقویت کنید. عوارض کمبود ویتامین دی راجدی بگیرید و به راحتی از آن نگذرید. همراه با دلتامگ باشید تا با عوارض کمبود ویتامین دی و روش های درمانی آن آشنا شوید.

ویتامین دی چیست؟

ویتامین دی یک ویتامین معدنی بسیار ضروری برای استخوان‌های بدن است. اگر این ویتامین به مقدار لازم در بدن تامین نشود به ضغف استخوان‌ها منجر خواهد شد که می‌تواند به بیماری راشیتیسم در کودکان منجر شود. بنابراین عوارض کمبود ویتامین دی برای بدن بسیار شدید است. اگر شخصی در بزرگسالی مقادیر کمی از این ویتامین را در بدن خود دریافت کند منجر به یک بیماری که مشکلاتی مرتبط با استخوان دارد به نام استئومالاسی یا نرمی استخوان ابتل خواهد شد. علائم این بیماری درد استخوان‌ها و عضلات، خستگی و بی‌حالی مفرط می‌باشد. به طور کلی علائم کمبود این ویتامین در ماه‌هایی از سال که هوا ابری است و نور خوشید کمتر می‌تابد، شیوع بالاتری دارد.

عوارض کمبود ویتامین دی

 

علت کمبود ویتامین دی در بدن چیست؟

منبع اصلی دریافت این ویتامین نور خورشید است. در اقلیم‌هایی که آب و هوای آن‌ها بیشتر ابریو بارانی است و خورشید کمتر می‌تابد شیوع بالاتری دارد. کشورهایی مانند بریتانیا، کانادا و تمامی کشورهایی که به قطب نزدیک هستند این مشکل را دارند. حتی اگر شما در کشورهایی زندگی می‌کنید که منبع نور خورشید را به خوبی درافت می‌کندف اما اگر شما به‌طور مداوم در فضاهای بسته و بدوندریافت نور زندگی و کار کنید، با کمیود ویتامین دی در بدن خود مواجه می‌شوید. در شرایط این‌چنینی بهتر شما با استفاده از تغذیه مناسب برای دریافت این وینامین تلاش کنید. یکی دیگر از عواملی که به کمبود ویتامین دی منجر می‌شود، چاقی است. افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، ویتامین دی در بافت چربی‌های آنان انباشته می‌شود وبدین صورت بدن نمی‌تواند از آن استفاده بهینه کند. برای درمان چاقی و جذب بهتر ویتامیندی می‌توانید از مطلب با رژیم ماچا، آسان لاغر شوید استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:  چند روش ساده برای تمیز کردن ماشین لباسشویی

عوارض کمبود ویتامین دی

عوارض کمبود ویتامین دی چیست؟

مشکلاتی برای خواب، خستگی مفرط، دردهای استخوان و عضله،گرفتگی های اسپاسمی، تغییر در خلق‌ و خو، ریزش مو، کم شدن اشتها و میل به غذا، پریدن رنگ پوست، سوزنسوزن شدن و خواب رفتگی دست و پا و به طور مکرردچار عفونت شدن. برای جذب کلسیم نیز نیاز به مقادیر قایل توجهی ویتامین دی در بدن است. پس چنانچه شما دچار کمبود ویتامین دی باشید، با کمبود کلسیم نیز مواجه خواهید شد که می‌تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی شما به وجود بیاورد.

عوارض کمبود ویتامین دی

درمان کمبود ویتامین دی با تغذیه مناسب

مواد غذایی زیادی دارای منبغ ویتامین دی نیستد. یکی از بهترین منابع دریافت این ویتامین ماهی‌های چرب و روغن ماهی می‌باشد. پنیر، زرده تخم‌مرغ و جگر نیز مقادیر قابل توجهی از ویتامین دی را در خود دارند اما کمتر از گوشت و روغن ماهی می‌باشد. انواع ماهی‌ها مانند کاد، سالمون، اره ماهی و حتی تن ماهی برای جبران کمبود این ویتامین مفید هستند. آب پرتقال و شیرهای گیاهی مانند شیر سویا نیز گزینه‌های مناسبی برای دریافت این ویتامین هستند.

عوارض کمبود ویتامین دی

دریافت کافی نور خورشید

نور خوشید یکی از بهترین راه‌های دریافت ویتامین دی است. این روش نیاز به هیچ هزینه ای ندارد و در دسترس همگان است. البته باید این نکته را به شما تذکر شوم که نور خوشید در همه فصل‌ها و هر نوع آب و هوایی بهترین تاثیر را ندارد. به یاد داشته باشید که شما باید یه طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار بگیرید و نور خورشید از پست پنجره ‌های بسته برای دریافت ویتامین دی مناسب نیست. برای مراقبت از پوست خود در برابر نور خورشید حتما از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    26 فروردین 1403 در 7:40 ق.ظ

    بسیار عالی بود

    پاسخ

    • مبینا جعفری

      26 فروردین 1403 در 8:26 ق.ظ

      متشکرم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

این تنقلات بدون قند اما خوشمزه شما را چاق نمی‌کند

امروزه که همه افراد به دنبال لاغری و تناسب اندام و همچنین سلامت خود هستند، استفاده از تنقل…