5 راهکار برای افزایش هورمون دوپامین و احساس خوشبختی بیشتر

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به دنبال راهکار هایی برای شادی و خوشبختی بیشتر هستید، این مطلب برای شماست.
هورمون دوپامین

هورمون دوپامین می‌تواند تاثیرات بسیار شگفت انگیزی در زندگی شما داشته باشد. دوپامین که به هورمون شادی‌آفرین نیز معروف است در بالا بردن خلق شما در طول روز کمک می‌کند. در واقع این هورمون نقش تنظیم کردن احساسات شما را دارد. راهکار های افزایش دوپامین برخلاف آنچه که فکر می‌کنید بسیار ساده است و شما می‌توانید با انجام چند فعالیت ساده هورمون دوپامین خود را افزایش دهید. همراه با دلتامگ باشید تا با هورمون دوپامین و راهکار های افزایش آن آشنا شوید.

هورمون دوپامین چیست؟

وظیفه دوپامین انتقال پیام های عصبی در بین نورون های مغز انسان است و به دلیل همین انتقال، در تنظیم کردن خلق شما بسیار حائز اهمت است. مغز انسان روزانه مقادیری از این هورمون شادی آفرین را ترشح می‌کند. دوپامین در تنظیم خلق، حافظه، توان یادگیری، با انگیزه ماندن، تمرکز و حرکات ارادی بدن شما نقش به سزایی دارد. مغز انسان در واقع با ترشح هورمون دوپامین، پاداش دریافت می‌کند. در واقع هرگاه که شما در طول روز احساس لذت می‌کنید، در واقع مغز شما دوپامین ترشح کرده است. شاید تصور شما از کلمه لذت اتفاقات نادری باشد و فکر کنید که در طوا روز هیچگاه احساس لذت نمی‌کنید اما خوردن غذاهای خوشمزه نیز باعث ترشح این هورمون می‌شود.

هورمون دوپامین

5 راهکار ساده برای افزایش هورمون دوپامین

شما با راهکارهایی طبیعی و ساده می‌توانید به راحتی دوپامین را در مغز خود افزایش دهید و از این طریق احساس خوشبختی و لذت بیشتری بکنید.

ورزش عامل افزایش هورمون دوپامین

هنگامی که شما ورزش می‌کنید هورمونی به نام انروفین می‌شود. اندروفین به بالا رفتن خلق و خوی شما کمک می‌کند. ورزش کردن باعث می‌شود تا شما احساس شادابی و نشاط بیشتری تجربه کنید. دوپامین هنگام ورزش کردن ترشح می‌شود و شما پس از مدتی که ورزش را شروع کردید متوجه احساس لذت خواهید شد. در واقع شما هر نوع فعالیت ورزشی را انجام دهید، باعث افزایش این هورمون در شما خواهد شد. اگر می‌خواهید در طول روز احساس شادی بیشتری را تجربه کنید، ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

هورمون دوپامین

مدیتیشن کنید تا معجزه آن را در افزایش هورمون دوپامین ببیند

مدیتیشن با خالی کردن ذهن شما از افکار پوچ و منفی و ریلکس کردن شما باعث می‌شود تا آرامش بیشتری بیابید. آرامش ذهن به شما کمک می‌کند تا احساس شادی بیشتری را بتوانیدتجربه کنید. در واقع مغز انسان با انجام تمرینات ریلکسیشن و مدیتیشن دوپامین ترشح می‌کند. ذهنی که درگیر افکار منفی، پوچ و ناامیدانه است توان تجربه شادی را ندارد. سعی کنید حداقل روزانه ده دقیقه مدیتیشن کنید تا با تجربه بیشتر شادی و آرامش خوشبختی را بیش از پیش تجربه کنید.

مطلب پیشنهادی:  سفر به زریوار، نگین غرب ایران

هورمون دوپامین

آفتاب بگیرید و ویتامین Dدریافت کنید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند هورمون‌های ترشح دوپامین را تحریک کند. نور خوشید باعث احساس شادابی و سرزندگی در انسان می‌شود. بهتر است که در طول روز دقایقی را در نور طبیعی خورشید قرار بگیرید. چه بهتر است که هنگام انجام تمرینات مدیتیشن این کار را انجام بدهید تا احساس لذت بیشتری را دریافت کنید.

هورمون دوپامین

از پروتئین بیشتری در وعده های غذایی خود استفاده کنید

مواد غذایی که دارای پروتئین هستند از یک سری آمینواسید تشکیل شده‌اند. در آمینواسید ها تیروزین و فنیل آلانین وجود دارد. تیروزین برای ترشح هورمون دوپامین بسیار ضروری است. این دو ماده در مواد غذایی مانند انواع گوشت های قرمز، گوشت بوقلمون، تخم مرغ، سویا، حبوبات و لبنیات یافت می‌شود. سعی کنید روزانه حداقل یکی از این مواد غذایی را در وعده های خود قرار دهید تا دوپامین بیشتری دریافت کنید.

به اندازه کافی استراحت کنید و بخوابید

دوپامین در صبح ها بیشتر ترشح می‌شود و به هنگام عصر مقدار آن در مغز کاهش می‌یابد. اگر شما در طول شب به اندازه کافی استراحت نکنید صبح روز بعد مغز شما کمتر دوپامین ترشح خواهد کرد. و به همین دلیل هم خلق شما پایین می‌اید و همچنین از تمرکز و میزان یادگیری شما کاسته می‌شود.

2 دیدگاه

  1. بهزاد

    28 فروردین 1403 در 2:05 ب.ظ

    با تشکر از مطلبتون. من واقعا تاثیر مثبت ورزش رو رو زندگیم حس میکنم و به دوستان توصیه میکنم

    پاسخ

    • مبینا جعفری

      28 فروردین 1403 در 2:16 ب.ظ

      چه عالی

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

لذت تعطیلاتی ایده‌آل در دریاچه‌ های نزدیک تهران

زندگی دائمی در هیاهو، شلوغی و آلودگی هوای شهر تهران خیلی از ما را خسته کرده و به دنبال فرص…