شهمیرزاد، سرزمین بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان در سمنان!

6
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ییلاق‌ها و مکان‌های خوش آب‌وهوای بسیاری در ایران وجود دارد؛ اما بعضی از آن‌ها چنان شگفت‌انگیز و زیبا هستند که نمی‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک مکان معمولی معرفی کرد!
شهمیرزاد

شهمیرزاد یکی از این مکان‌های جادویی فوق‌العاده زیبای سرزمینمان است که پایتخت‌نشینان با آن آشنایی بسیاری دارند. اینجا یکی از ییلاق‌های باصفا و جاهای دیدنی سمنان است که دلتامگ تصمیم گرفته سفر کوتاهی به آن داشته باشد.

شهمیرزاد کجاست؟

در دل استان کویری سمنان ییلاق خوش آب‌وهوایی وجود دارد که تهرانی‌ها نامش را زیاد شنیده و با آن آشنایی دارند؛ اما شاید نام آن به گوش شما نخورده باشد! این منطقه زیبا با آب‌وهوای مطلوبش در 20 کیلومتری شهر سمنان و در ارتفاع 1935 متری از سطح دریا واقع شده که همچون نگینی سرسبز و ارزشمند بر پیشانی این استان کویری ایران می‌درخشد. میانگین دمای این منطقه حدود یازده درجه سانتی‌گراد است به همین دلیل آب‌وهوای دلپذیری دارد. فاصله تهران تا شهمیرزاد 253 کیلومتر است و حدود سه ساعت طول خواهد کشید.

شهمیرزاد

جاهای دیدنی شهمیزاد

تنها جذابیت این شهر در طبیعت‌ بی‌مثال و تماشایی آن خلاصه نشده است و هرچند که با وجود باغ‌های سرسبز، چشمه‌سارهای متعدد و آب‌و‌هوای مطبوع و دلپذیر به بهشتی در دل کویر تبدیل شده است؛ اما جالب است بدانید که قدمت این شهر زیبا به حدود 3000 سال پیش برمی‌گردد به همین دلیل از حیث جاذبه‌های تاریخی نیز بسیار غنی است.

خانه تاریخی، دژ وهل، قلعه شیخی و شیر قلعه از جمله جاذبه‌های تاریخی ارزشمند این شهر هستند. هفت چشمه، جنگل فینسک، پیست اسکی شهمیرزاد، غار دربند، دهستان چاشم و کمان رستم نیز از جمله جاذبه‌های طبیعی شهمیرزاد هستند. یکی از دلایل شهرت این شهر باغ‌های گردوی وسیع آن است. بزرگ‌ترین باغ گردوی ایران و جهان در سال 1367 در این شهر تاسیس شد که 750 هکتار وسعت داشت.

کمان رستم

کمان رستم چیست؟

یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر که حتی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، کمان رستم است! کمان رستم نام درخت گردوی کهن‌سالی است که قدمت آن به قرن سیزدهم برمی‌گردد و ارتفاعی بالغ‌بر 15 متر دارد. این درخت ارزش معنوی بسیاری برای مردم شهر دارد. در این شهر 500 درخت گردوی 200 ساله نیز وجود دارد.

مطلب پیشنهادی:  ست کردن لباس با رنگ سفید؛ یک تیپ جذاب تابستانی

شیر قلعه

یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر، شیر قلعه است که یادگاری از دوران اشکانیان است و بر فراز کوهی در ارتفاع 250 متری قرار گرفته است. این قلعه در قرن پنجم و ششم توسط پیروان مذهب اسماعیلیه و همچنین به‌عنوان یکی از پناهگاه‌های مستحکم اسپهبدان طبرستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. این قلعه در 5 کیلومتری شمال شرقی شهر واقع شده است.

جنگل فنسیک

جنگل فینسک

در 54 کیلومتری شمال شرقی این شهر و در جنوب رشته‌کوه‌های البرز بخش محافظت شده‌ای به نام پرور وجود دارد که در دل آن یک جنگل بی‌نظیر بانام فینسک قرار گرفته است. علاوه بر چشم‌اندازهای بی‌بدیل و زیبا این جنگل دارای حیات‌وحش منحصربه‌فردی است که برای گردشگران جذاب است.

قلعه شیخی

قلعه شیخی از دیگر بناهای تاریخی شهمیرزاد است که به گفته پروفسور کلایس در قرن ۱۰ و ۱۱ توسط طرفداران حسن صباح ساخته شده است. امروزه از این قلعه جیزی جز سنگچین‌ها باقی نمانده است؛ قلعه‌ای که در دوره صفوی نیز برای دفاع در برابر حمله ترکمن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

شیر قلعه

بهترین زمان سفر به شهمیرزاد کی است؟

اگر قصد سفر به این منطقه خوش آب‌وهوا را دارید در هر فصلی که به آن سفر کنید جز زیبایی چیزی نمی‌بینید. در بهار شکوفه‌های تازه متولد شده شما را مجذوب می‌کنند و در پاییز بازی رنگارنگ طبیعت! در تابستان از آب‌وهوای خنک آن لذت خواهید برد و در زمستان از برف‌بازی در آن لذت می‌برید.

تعداد کلمات مطلب: 553

6 دیدگاه

  1. همراه با شما

    20 اسفند 1402 در 1:20 ق.ظ

    خسته نباشید

    پاسخ

  2. ناشناس

    20 اسفند 1402 در 1:52 ق.ظ

    در دل شهرهای کویری و این همه زیبایی

    پاسخ

  3. ناشناس

    25 اسفند 1402 در 7:17 ق.ظ

    سلام وقت به خیر
    ممنون از مطلب زیباتون
    فقط نام درس شهمیرزاد هست

    پاسخ

    • زینب پروانه

      26 اسفند 1402 در 9:24 ق.ظ

      بله، ممنون اصلاح شد

      پاسخ

  4. ناشناس

    25 اسفند 1402 در 7:18 ق.ظ

    نام درست شهمیرزاد هست

    پاسخ

    • زینب پروانه

      26 اسفند 1402 در 9:24 ق.ظ

      بله ممنونم از راهنماییتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

نشانه های مخفی در مردان که بیانگر عشق جنون آمیز آن هاست

نشانه‌های دوست داشتن پنهانی مردان را می‌دانید؟ ممکن است احساس کنید که شخصی شما را پنهانی د…