برداشت پول از حساب متوفی چه شرایطی دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تقسیم ارث همیشه در بین خانواده‌ها یکی از مشکلات چالش‌برانگیز است. قانون در این رابطه نکات بسیار مهمی را بیان کرده است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.

ازآنجایی‌که انحصاروراثت سپرده بانکی و برداشت پول از حساب متوفی مراحل متعددی دارد سؤالات زیادی نیز دراین‌رابطه از ما پرسیده می‌شود. همراه دلتامگ باشید تا به شما پاسخ این سؤالات را بگوییم.

انحصاروراثت سپرده بانکی و برداشت پول از حساب متوفی

همه اموال و دارایی‌های بازمانده از شخصی که فوت می‌کند، بعد از مرگ انحصاروراثت شده و به ورثه تعلق می‌گیرد. حساب بانکی نیز از جمله دارایی‌های یک فرد به شمار رفته و درصورتی‌که صاحب حساب بانکی فوت کند، حساب وی مسدود می‌شود. برای‌آنکه ورثه متوفی بتوانند سهم‌الارث خود را دریافت کنند، باید برای انحصاروراثت پول در بانک اقدام کرده و گواهی حصر وراثت دریافت کنند.

مراحل انحصاروراثت و برداشت پول از حساب متوفی پول در بانک

فرایند انحصاروراثت پول در بانک از طریق سامانه ثنا یا سامانه درخواست گواهی فوت انجام می‌شود شما می‌توانید برای انحصار وراثت پول در بانک از وکیل دادگستری کمک گرفته که در این صورت وکیل شما تمامی مراحل را انجام خواهد داد.

در غیر این صورت اگر دوست دارید خودتان این مراحل را بروید باید بگوییم که ورثه فرد متوفی به‌عنوان اولین گام، باید اقدام به جمع‌آوری مدارک و اسناد لازم نمایند.

بعد از آن، وراث به همراه سه نفر شاهد باید فرم استشهادیه محضری را در دفتر اسناد رسمی تکمیل کرده و در مرحله بعد، زمانی که فرم استشهادیه گواهی شد، دادخواست صدور گواهی انحصاروراثت با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی، تکمیل شود.

شورای حل اختلاف هم برای اطمینان از نبود شخص ذی‌نفع دیگری به‌جز متقاضیان، آگهی حصر وراثت منتشر می‌کند. در یک نگاه کلی، فرایند انحصاروراثت پول در بانک به شرح زیر صورت می‌گیرد:

  • در ابتدا باید اقدام به تهیه مدارک لازم شود.
  • سپس ثبت‌نام ثنا یکی از وراث انجام شود.
  • حالا ثبت درخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی
  • سپس مراجعه به شورای حل اختلاف
  • رفع نقص مدارک و پیگیری استعلامات
  • نشر آگهی
  • پس از گذشتن ۳۰ روز از آگهی مراجعه به شورای حل اختلاف جهت دریافت رأی برابر اصل به تعداد ورثه
مطلب پیشنهادی:  تضمین اجرای قرارداد مشارکت در ساخت

مراحل انحصاروراثت پول در بانک

هزینه‌های حصر وراثت پول در بانک

در فرایند انحصاروراثت و برداشت پول از حساب متوفی در بانک، تنها مستلزم پرداخت هزینه دادرسی خواهید بود که مبلغ آن ۲۰۰ هزار تومان است. این هزینه را می‌توانید با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک پرداخت کنید.

اگرچه دولت هیچ سهمی در این فرایند دریافت نمی‌کند؛ اما برای حصر وراثت پول در بانک، باید مالیاتی را تحت عنوان مالیات‌برارث پرداخت کنید. طبق قانون جدید، این امکان وجود دارد که مبلغ مالیات‌برارث از محل موجودی حساب خود متوفی برداشته شود.

نرخ مالیات‌برارث طبق تاریخ فوت و نسبت ورثه با فرد متوفی تعیین خواهد شد. حالا سؤالی که مطرح می‌شود آن است که میزان مالیات‌برارث طبق قانون جدید چقدر است. دراین‌رابطه باید بگوییم که ورثه طبقه اول ۳ درصد، طبقه دوم ۶ درصد و طبقه سوم ۱۲ درصد باید مالیات‌برارث را بپردازند. علاوه بر این، انتشار آگهی در روزنامه هزینه‌ای برای وراث در برنخواهد داشت و به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

هزینه‌های حصر وراثت پول در بانک

مدارک لازم برای برداشت از حساب متوفی

  • استشهادیه محضری
  • شناسنامه متوفی
  • وصیت‌نامه متوفی (در صورت وجود)
  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه وراث
  • گواهی اظهارنامه مالیاتی برای متوفیان قبل از سال ۹۵

تعداد کلمات مطلب: 506

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…