حقوق مالی خود در زندگی مشترک را محاسبه کنید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عقد ازدواج اگر به‌صورت صحیح محقق شود، یک‌سری آثاری دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها حقوق مالی زن است.
نحوه محاسبه حقوق مالی زن در زندگی مشترک

در مقابل تکالیفی که زن و شوهر بعد از ازدواج نسبت به هم دارند حقوق مالی زن نیز در زندگی مشترک مطرح است که به‌تبع تمام این تکالیف مرد باید به زن پرداخت کند. طبیعتاً تمامی این حقوق برای خانم‌های متأهل بوده و تا زمانی که رابطه زوجیت برقرار نشود، امکان تعیین حقوق مالی برای زنان نیست. همراه دلتامگ باشید.

نحوه محاسبه حقوق مالی زن در زندگی مشترک

همان‌طور که بیان کردیم با توجه به تکالیفی که زوجین نسبت به هم دارد، حقوق مالی زن مطرح است که مردان باید آن‌ها را در دوران زندگی بپردازند. حالا سؤال مهمی که دراین‌رابطه مطرح می‌شود نحوه محاسبه‌کردن حقوق مالی زن بوده و این سؤال مطرح می‌شود که در صورت طرح دعوا از طرف زن در دادگاه، محاسبه حقوقی چون مهریه، نفقه و غیره بر اساس چه معیارهایی صورت می‌گیرد؟

نحوه محاسبه مهریه

مهم‌ترین حقوق زن در عقد نکاح مهریه است که هم در ازدواج دائم و هم ازدواج موقت وجود دارد. محاسبه این حق طبق مقداری که در زمان عقد تعیین شده، انجام می‌شود. مبنای محاسبه مهریه همان مقداری است که زوجین قبل از عقد با توافق هم مهریه را مشخص کرده‌اند.

نکته مهمی که باید بدانید آن است که هر مالی نمی‌تواند به‌عنوان مهریه زن در زندگی مشترک انتخاب کرد و اموالی که دارای ارزش اقتصادی هستند امکان تعیین آن‌ها برای مهریه وجود دارد.

مالی که برای مهریه زن در نظر گرفته می‌شود، طبق عرف جامعه، سکه طلا بوده و مهریه خانم‌ها نیز در اغلب مواقع همین مال است.

زمانی که مهریه خانم، سکه بوده و مقدار آن نیز به طور واضح در عقدنامه نوشته شده باشد، محاسبه آن بر همان میزان انجام می‌شود. نکته بسیار مهم در خصوص محاسبه مهریه، این است که ملاک قانونی در این زمینه، نرخ روز مال تعیین شده است و در زمانی که زن اقدام به مطالبه مهریه از طریق دادگاه یا اداره ثبت می‌کند، ارزش واقعی روز مهریه مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

نحوه محاسبه مهریه

به‌عنوان‌مثال اگر مهریه خانم چند سال قبل به میزان پانصد میلیون ریال توسط آن‌ها تعیین شده باشد، کارشناسان رسمی دادگستری، محاسبه مهریه طبق نرخ تورم روز کشور و شرایط اقتصادی، محاسبه می‌کنند. این رویه در خصوص مهریه‌ای که سکه طلا و سایر اموال باشد، ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

مطلب پیشنهادی:  آیا طلاق به دلیل توهین و فحاشی شوهر امکان دارد؟

بنابراین، طبق قانون باید ارزش واقعی و همچنین ارزش به‌روز اموالی که به‌عنوان مهریه خانم قرار داده شده‌اند، مبنای محاسبه مهریه باشد.

حقوق مالی زن مثل نفقه و نحوه محاسبه آن

نکته مهمی که در راستا حقوق مالی زن و نحوه محاسبه آن باید بدانید این است که معیار خاصی برای تعیین محاسبه نفقه زن وجود داشته و در هر شرایطی نمی‌توان نفقه زنان را در یک راستا مورد بررسی قرار داد.

به همین جهت در بررسی مقدار نفقه متعلق به زن می‌توان گفت که معیارهایی مثل  سن، تحصیلات، وضع درآمدی زن و مواردی ازاین‌قبیل، مورد محاسبه نفقه قرار خواهد گرفت.

بنابراین، در این صورت میزان نفقه هر خانم با خانم دیگر متفاوت بوده و دلیل آن هم متفاوت‌بودن شرایط زندگی بانوان با یکدیگر است. معیار شاغل یا خانه‌دار بودن زن در محاسبه نفقه، در نظر گرفته می‌شود؛ ولی در پرداخت نفقه به‌عنوان تکلیف شوهر، تأثیرگذار نخواهد بود. به این معنا که اگر زنی شاغل باشد مرد به وی نفقه نپردازد. بلکه مرد در هر شرایطی باید به همسر خود نفقه بدهد.

نحوه محاسبه نفقه

زمانی که زن دادخواست مطالبه نفقه را تقدیم دادگاه می‌کند، قاضی برای بررسی دقیق نفقه زن، قرار کارشناسی صادر کرده و میزان نفقه خانم با استفاده از معیارهای مختلف، تعیین خواهد شد. کارشناس نیز وضعیت و شرایط کلی زن را در محاسبه نفقه ترتیب اثر می‌دهد.

برای مثال میزان نفقه خانمی با تحصیلات دکتری و همچنین با منبع درآمد مشخص ماهانه به واسطه اشتغالی که دارد با خانمی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم بوده و فاقد شغل است، تفاوت دارد.

به همین دلیل باید گفت که در محاسبه نفقه زنان با یکدیگر، مقدار ثابت و مشخصی را نمی‌توان در نظر گرفت و اوضاع زندگی هر فردی در این زمینه تاثیرگذار است.

تعداد کلمات مطلب: 651

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قانون جدید طلاق از طرف زن چه می‌گوید؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که قانون جدید طلاق از طرف زن چه می…