هرگز به همسر خود تهمت نزنید؛ مجازاتش سنگین است

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زوجین ممکن است به دلایل مختلف با یک‌دیگر به اختلاف بخورند و یکی از این موارد امکان دارد تهمت زدن یکی از زوجین به‌ یک‌دیگر باشد.
مجازات تهمت زدن به همسر

مجازات تهمت زدن به همسر در قانون مجازات اسلامی بیان شده است. این موضوع مخصوصا در بین مردان صدق کرده و اینگونه تصور می‌کنند که همسر خود با مرد دیگری در حال رابطه بوده و در این صورت یک عملی را به وی نسبت می‌دهند که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است. همراه دلتامگ باشید.

تهمت زدن به همسر

مردی که به همسر خودش تهمت انجام رابطه نامشروع یا حتی زنا با فرد دیگری را می‌زند، طبق قانون مجرم بوده و طبق قانون مجازات اسلامی با او رفتار می‌شود.

حالا اگر شوهر نتواند انتساب یک عمل مجرمانه خلاف واقع به همسر را اثبات کند، مجرم شناخته شده و جرم او ارتکاب تهمت است. تهمت به همسر می‌تواند در قالب دو جرم مجزا افترا و قذف رخ دهد.

به عبارت دیگر تهمتی که مرد یا زن به همسر خود می‌زند، این امکان وجود دارد که دارای شرایط افترا یا در مواردی قذف باشد. مردی که همسر خودش را متهم به انجام زنا می‌کند، طرف مقابل یعنی زن این امکان را دارد تا از او به جرم قذف شکایت کند.

برای شکایت بابت تهمت زدن همسر تنها لازم است روال کلی طرح دعاوی کیفری ابتدا در دادسرا انجام شده و در صورت ثابت شدن این موضوع که جرم تهمت در قالب افترا یا قذف انجام شده، کیفر خواست پرونده صادر می‌شود.

تهمت زدن به همسر

آیا تهمت زدن به همسر جرم محسوب می‌شود؟

در بررسی پرونده طلاق در برخی موارد می‌توان به این موضوع پی‌برد که به عنوان مثال خانم به دلیل آن که همسر او به صورت متداوم به او تهمت ناروا می‌زند، تقاضای جدایی به دادگاه داده است.

علی رغم این که جرم توهین به دفعات زیاد در روابط زوجیت صورت گرفته و شوهر، به همسر همسر فحاشی و توهین زیادی می‌کند.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که حتی تهمت زدن به همسر نیز در قانون عملی مجرمانه محسوب شده است. بعضی از افراد اینگونه تصور می‌کنند که چون طرف مقابل آن‌ها، همسرشان است، می‌توانند هر نوع رفتاری که در قانون جرم تلقی شده را انجام دهند و در این صورت مجرم شناخته نمی‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  اگر این نکات را هنگام قرارداد اجاره خانه ندانید، ضرر می‌کنید

اما  توجه به این نکته مهم است که در خصوص جرم تهمت زدن و سایر جرایم، تفاوتی در این موضوع که فرد مورد تهمت، همسر یا شخص دیگری است، نکرده و در صورت وجود شرایط قانونی تهمت، این رفتار مجرمانه به وقوع پیوسته است.

حال اگر شوهر اقدام به تهمت زدن به همسر خود کند، این امکان برای زن وجود دارد که اقداما لازم برای طرح شکایت کیفری از مرد را انجام دهد.

آیا تهمت زدن به همسر جرم محسوب می‌شود؟

مجازات تهمت زدن به همسر در قانون جدید

مجازات تهمت زدن به همسر بسته به اینکه شیوه تهمت به چه صورت بوده، متفاوت است. به این صورت ممکن است تهمت زدن به همسر در قالب افترا بوده یا این جرم قذف باشد. مجازات جرم افترا با قذف تفاوت دارد که در این بخش مجازات تعیین شده در قانون برای جرم تهمت بررسی می‌شود.

  • مجازات تهمت زدن به همسر از نوع افترا لفظی طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی و با اعمال قانون کاهش حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹، جزای نقدی بیش از شش میلیون تومان تا ۲۴ میلیون تومان است.
  • همچنین مجازات تهمت زدن به همسر از نوع افترا عملی طبق ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی، حبس از ۳ ماه تا ۱ سال و ۶ ماه یا شلاق تا ۷۴ ضربه است.

تعداد کلمات مطلب: 548

اپلیکیشن مجله دلتا

یک نظر

  1. ناشناس

    23 بهمن 1402 در 2:57 ب.ظ

    خیلی خوب و راه گشااست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

تنها راه فرار از پرداخت مهریه

فرار از پرداخت مهریه از طریق قانونی در ایران امکان‌پذیر نیست، زیرا مهریه یک حق شرعی و قانو…