مراقب باشید؛ با گفتن این حرف شلاق می‌خورید

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
همه جرایم در قانون مجازات اسلامی بیان شده‌اند و قانون‌گذار برای هر کدام از آن‌ها یک مجازات جداگانه در نظر گرفته است که افراد خوب است از آن‌ها اطلاع داشته باشند.
مجازات تهدید کردن

مجازات تهدید کردن از جمله مواردی است که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده و قانون‌گذار برای آن مجازات سنگینی در نظر گرفته است. جرم تهدید مانند هر جرم دیگری اگر دارای عناصر قانونی باشد، متهم مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. همراه دلتامگ باشید.

تهدید چیست؟

تهدیدکردن در لغت به معنای انجام‌دادن عملی است که باعث ترس در افراد شده و آنها را مجبور می‌کند برخلاف‌میل‌باطنی خود کاری را انجام دهند. از نظر حقوقی تهدید به معنای وادارکردن دیگری به ارتکاب یک امر نامشروع یا ترساندن او از انواع آسیب‌های جانی، مالی و حیثیت است.

گاهی اوقات افراد به دلیل داشتن توانمندی بالای جسمانی یا مالی آگاهی از حقایقی در مورد دیگران، آن‌ها را مورد سوءاستفاده مختلف روحی و جسمی قرار می‌دهند که خود این عمل نامش تهدیدکردن است. تهدید دارای انواع مختلفی است که مجازات تهدید کردن برای هر کدام متفاوت است.

انواع تهدید

همان‌طو که گفتیم تهدید کردن دارای انواع مختلفی است که ما در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • تهدید به انجام یک کار: این مورد به معنای این است که با تهدید و ترساندن، شخص را به انجام کاری مانند قتل، سرقت، قاچاق مواد مخدر، رابطه نامشروع و … وادار کنند.
  • تهدید نفسانی: با آسیب جسمانی (قتل، جراحت و …) به فرد یا خانواده‌اش وی را تهدید کنند.
  • تهدید حیثیتی: به معنای تهدید به بردن آبروی افراد (از طریق افشای رازهای شخصی و انتشار عکس‌های خصوصی و …) است. این مورد یکی از رایج‌ترین تهدیدهای عصر جدید است. این تهدید مخصوصا بین نسل جوان بسیار رایج است.

در قانون مجازات اسلامی تهدید به خودی خود جرم تلقی می‌شود، حتی اگر متعاقب آن واقعا جرمی اتفاق نیفتد یا آسیبی به شخص وارد نشود.

انواع تهدید

مجازات تهدید کردن

در قانون مجازات اسلامی مجازات تهدید کردن حبس از سه ماه تا ۲ سال و از یک تا ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است.

راه‌های اثبات جرم تهدید

راه‌های اثبات جرم تهدید در ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی آمده است: طبق این ماده ادله اثبات جرم عبارت از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی است. در ادامه هر یک از این موارد را برایتان توضیح می‌دهیم.

  • اقرار: اقرار به معنای این است که خود فرد به جرمی که مرتکب شده است اعتراف کند.
  • شهادت شهود: شهادت دادن به معنای این است که افراد دیگری غیر از فرد تهدیدشونده گواهی دهند که جرم تهدید رخ داده است. اگر دو شاهد مرد عاقل و بالغ بر وقوع این جرم شهادت دهند، شهادت آن‌ها پذیرفته می‌شود.
  • علم قاضی: طبق ماده ۲۱۱ قانون مجازات اسلامی، قاضی اختیاراتی دارد که می‌تواند بر اساس شواهد و مدارک موجود با استفاده از علم و دریافت خود به وقوع جرم تهدید حکم دهد.
مطلب پیشنهادی:  از معامله قولنامه ای بیشتر بدانیم

مراحل پیگیری جرم تهدید

مراحل پیگیری جرم تهدید

اگر بخواهیم مراحل پیگیری جرم تهدید را برایتان بیان کنیم باید بگوییم که در ابتدا فرد تهدیدشونده باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را تنظم کند. برای این منظور باید مشخصات خود، مشخصات متهم، شرح شکایت و دلایل خود برای اثبات جرم را ارائه دهد. دفتر خدمات قضائی شکوائیه را برای دادسرای مربوطه می فرستد.

در این مرحله از طرف دادسرا پیامکی مبنی بر دریافت پرونده برای شاکی ارسال شده و شاکی باید با در دست داشتن مدارک مربوطه به دادسرا مراجعه کند. حالا در دادسرا از شاکی خواسته می‌شود که مدارک مورد نیاز جهت انجام تحقیقات اولیه قضایی را در اختیار دادسرا قرار دهد، مثلا اگر شاکی در شکوائیه خود به شهادت شهود استناد کرده است باید دو شاهد را به دادگاه معرفی کند. آن دو شاهد در کلانتری حاضر شده و شهادت خود را ارائه دهند.

تعداد کلمات مطلب: 590

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

ماشین متوفی به کدام فرزند می‌رسد؟

تقسیم ارث ماشین از جمله موضوعاتی است که در قانون به آن اشاره شده است. در واقع در بیشتر موا…