از معامله قولنامه ای بیشتر بدانیم

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معامله قولنامه ای یکی از قراردادهایی می‌باشد که طرفین آن را تنظیم می‌کنند برای انجام تعهدی که دارند، قولنامه در دادگاه اعتبار دارد و مفاد آن را باید اجرا کنید.
معامله قولنامه ای

اگر به درستی از ویژگی های معامله قولنامه ای آگاه نیستید، مقاله امروز «مجله ملکی دلتا» را تا پایان مطالعه کنید.

آن چیزی را که بیشتر افراد در زبان حقیقی خود مبایعه نامه می‌گویند دقیقا همان چیزی است که در عرف آن را به نام معامله قولنامه‌ای می شناسند. به همین دلیل است که دو لفظ قولنامه و مبایعه‌نامه با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

در معامله قولنامه‌ای طرفین تعهداتی برای انجام دادن برعهده دارند، که باید به مفاد آن عمل کنند. به موجب معامله قولنامه ای اگر یکی از طرفین از اجرای تعهد خود خودداری کند دادگاه او را احضار می‌کند تا دلیل خودداری خود را بیان کند.

بدین ترتیب اگر فروشنده آن ملکی که معامله قولنامه ای را انجام داده است، از حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال رسمی آن ملک که  می‌خواهد به خریدار بفروشد خودداری کند باید به دادگاه برود و پاسخگوی خودداری خود باشد.

در معاملات قولنامه ای به این صورت است که ملک مورد نظر یا سند تک برگ است و به صورت معامله قولنامه ای ثبت می‌شود.

تمامی ملک‌ها و زمین‌هایی که به صورت قانونی نمی‌باشند و ویژگی‌های تمام و کمال خود را ندارند قابل انتقال به سند نیستند و باید در معامله قولنامه ای به ثبت برسند.

ساختمان‌هایی که به آنها انتقال سند صورت نمی گیرد ویژگی‌هایی دارند که شامل عدم جانمایی اصولی پارکینگ برای تمامی واحدها، ساخت طبقات غیر مجاز، پیش روی بیش از حد ساختمان در زمین، ساخت غیر قانونی یک واحد در همکف و …. می‌باشد.

مطلب پیشنهادی:  معاملات ملک موروثی چگونه انجام می‌شود؟

شما اگر اطلاعات کامل را در مورد ساختمان‌های قولنامه‌ای داشته باشید به راحتی می‌توانید ضرر و زیان آن ساختمان‌ها را برای خود مورد بررسی قرار دهید و با آگاهی کامل و همه جانبه تصمیم بگیرید.

نکات حقوقی در مورد معامله قولنامه ای

زمانی که قصد دارید مسکن خود را به صورت قولنامه ای معامله کنید باید مشخصات مالی آن را با آنچه که در سند قید شده است مطابقت دهید تا متوجه شوید آن ملک آزاد می‌باشد یا خیر و اینکه  در وثیقه یا رهن قرار نگرفته باشد.

لازم است به مواردی مانند آب، گاز، برق، پارکینگ، انباری، تلفن و …دقت داشته باشید که به طور کامل در سند قید شده باشد.

اگر کسی که معامله ملک را با شما انجام می دهد صاحب آن ملک نباشد و وکیل صاحب ملک باشد باید دلیل احراز سمت خود را بیان کند.

اگر ملکی را که می خواهید خریداری کنید از طریق ارث به فروشنده رسیده باشد باید گواهی انحصار وراثت را ارائه دهد تا از صحت آن مطمئن شوید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکات مهم درباره صدور چک در معاملات ملکی» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

بیش از یک دهه تاخیر در تحویل مسکن مهر پردیس

مالکین واحدهای مسکونی مسکن مهر در فاز 11 زون 2 شهر پردیس با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای …