اگر این نشانه‌ها را دارید، نه گفتن برایتان دشوار است

3
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نه گفتن برای بسیاری از آدم ها سخت است و این دلایل مختلفی دارد که با دانستن این دلایل میتوان راحت تر جمله نه را به دیگران استفاده کرد.
نه گفتن

معلوم است که «نه» خود یک جمله کامل است و اگر با افرادی سروکار دارید که هر بار که نه می‌گویید، شما را مجبور می‌کنند تا برایشان توضیح دهید، احتمالاً به این دلیل است که این کلمه دارای مفاهیم منفی است. اگر می‌خواهید با این علائم آشنا شوید تا بتوانید راحت‌تر نه بگویید با دلتامگ همراه باشید.

7 نشانه که می‌گوید نه گفتن برای شما دشوار است

به موضوع نه گفتن به‌عنوان نه گفتن به دیگران نگاه نکنید، بلکه آن را به‌عنوان بله گفتن به خودتان بدانید. علت‌های دشوار بودن نگفتن به دیگران در زیر بیان شده است:

گرفتار احساس پوچی مزمن شده‌اید

گاهی اوقات این تمایل آگاهانه برای راضی‌کردن دیگران نیست که ما را مجبور می‌کند به آنها بله بگوییم. بسیاری از مردم اغلب از نه گفتن خودداری می‌کنند، زیرا خودشان نمی‌دانند، قلبشان به چه چیزی می‌خواهد، بله بگوید و این عدم خودآگاهی می‌تواند باعث شود که هویت خود را به نحوه ارتباط خود با دیگران و آنچه می‌توانند برای آنها انجام دهند، گره بزنند.

اگر متوجه شده‌اید که مسیر روشنی در زندگی‌تان ندارید یا احساس می‌کنید که از خودتان جدا شده‌اید، گاهی با خودتان خلوت کنید و به فکر، روح و روانتان باشید.

نه گفتن

روابط سطحی دارید

ازآنجایی‌که حفظ تعادل در روابط خود به‌عنوان طرفی که بیش از حد کمک‌کننده، حامی و بخشنده می‌باشد، برای شما سخت و دشوار است، می‌تواند باعث شود تا جذب روابط سطحی شوید. در این روابط، به شریک زندگی خود اجازه می‌دهید که در برابر شما آسیب‌پذیر باشد، همان‌طور که به او اجازه می‌دهید از شما کمک بخواهد. اما ازآنجایی‌که شما خلاف این را اجازه نمی‌دهید، امکان شناخت واقعی دیگران از شما سلب می‌گردد.

اگر هر دو طرف رابطه، انرژی یا زمان یکسانی را به یکدیگر اختصاص ندهند، پیوند بین آنها واقعی نخواهد بود. ممکن است خودتان را لایق جبران حمایت و کمک دیگران نبینید، اما شاید این ناخودآگاه شماست و باید آن را کنترل کنید.

دچار فرسودگی مزمن شده‌اید

برای اینکه از زندگی خود جدا نشوید و احساس رضایت را تجربه کنید، نیاز به مراقبت از خود دارید. اما شما با خودتان این‌گونه رفتار نمی‌کنید. کلید مراقبت از خود این است که ارزش خود را در تمام جنبه‌های زندگی به خود یادآوری کنید.

برای مثال، فرض کنید فرصتی دارید که بیشتر وقت خود را صرف استراحت کنید. اگر به آن عادت ندارید، ممکن است احساس بی‌فایده‌بودن کنید، درحالی‌که استراحت بخشی از فرآیند جوان‌سازی است.

نه گفتن

مدام احساس گناه می‌کنید

این احساس گناه آن‌قدر دائمی است که خودتان متوجه آن نمی‌شوید، زیرا همیشه ناخودآگاه اتفاق می‌افتد و متوجه نمی‌شوید که دقیقاً چه چیزی باعث احساس بد شما می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، هر بار که کاری انجام می‌دهید که شما را خوشحال می‌کند، احساس شک می‌کنید یا زمانی که نمی‌خواهید کاری را انجام دهید، مضطرب می‌شوید. حتی اگر به دلیل توجه و اهمیتی که به آن شخص قائل هستید، این کار را انجام دهید، باز هم احساس گناه و شرمندگی را تجربه می‌کنید.

مطلب پیشنهادی:  نان پف دار بدون فر و خمیرمایه

احساس سردرگمی می‌کنید

زمانی که احساس می‌کنید از خودتان جدا هستید، می‌تواند در بلندمدت بر تصمیم‌گیری شما تأثیر بگذارد. اگر دائماً اجازه دهید، نیازهای دیگران برنامه زندگی شما را تحت‌تأثیر قرار دهد، هنگام تصمیم‌گیری در مورد خود کمی احساس سردرگمی خواهید کرد و حتی اگر بالاخره تصمیم خود را بگیرید، ممکن است آن‌طور که باید از تصمیم خود مطمئن نباشید.

در مواجهه با این شرایط، ممکن است روی حل مشکلات دیگران تمرکز کنید. این ممکن است در کوتاه‌مدت به شما احساس رضایت بدهد، اما اگر به رشد و پیشرفت هرکسی غیر از خودتان کمک کنید، تجربه‌ای بسیار ناراحت‌کننده خواهد بود.

برای حل این مشکل قبل از هر کاری باید عادت کنید که بر اساس ترس تصمیم نگیرید و سعی کنید کسانی را بیابید که بتوانند حمایت و کمک شما را جبران کنند.

نه گفتن

انرژی خواران شما را احاطه کرده‌اند

ناتوانی شما، در نه گفتن را این نوع افراد دوست دارند. انرژی خواران فقط زمانی به سراغ شما می‌آیند که به شما نیاز دارند یا ممکن است عادات منفی داشته باشند که شما همیشه باید چیزهایی را برای آنها اصلاح کنید.

یکی دیگر از نشانه‌های انرژی خواران این است که پس از گذراندن وقت با آنها احساس خستگی غیرطبیعی می‌کنید. این افراد همیشه وجود داشته‌اند و رفتار شما باعث وجود آنها نشده است، بنابراین نباید خود را در این مورد سرزنش کنید؛ اما شما می‌توانید مسئولیت را بر عهده بگیرید و شروع به نه گفتن کنید.

احساس خشم می‌کنید

احساس تنهایی و انزوا در روابط و احساس بی‌لیاقتی برای داشتن روابط واقعی می‌تواند شما را از خشم انباشته کند. این خشم ابتدا در درون شما جمع می‌شود، اما ممکن است به‌تدریج به دنیای اطرافتان نشت کند.

برای راه‌حل این نشانه باید شروع به نه گفتن به موقعیت‌های یک‌طرفه کنید، زیرا آنها فقط این ایده را تقویت می‌کنند که شما شایسته این موقعیت هستید؛ اما باید بدانید دردسترس‌بودن بیش از حد می‌تواند سوءاستفاده‌کنندگان را جذب کند.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که وقتی به کسی نه می‌گویید، به او یاد می‌دهید که به شما احترام بگذارد و وقتی توانایی نه شنیدن را داشته باشید، یاد می‌گیرید که به دیگران احترام بگذارید؛ بنابراین هنر نه گفتن برای داشتن روابط سالم و شاد ضروری است.

تعداد کلمات مطلب: 836

3 دیدگاه

  1. ناشناس

    30 دی 1402 در 7:58 ب.ظ

    مفیدبود

    پاسخ

  2. روشنک

    2 بهمن 1402 در 10:39 ب.ظ

    خیلی مفید و آموزنده بود

    پاسخ

  3. ناشناس

    4 بهمن 1402 در 6:22 ق.ظ

    خوب

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

این 5 علت مانع ازدواج کردن پسران است

علت ازدواج نکردن پسران از نظر شما چیست؟ درست است که علل زیادی وجود دارد که ممکن است مردان …