میزان مالیات بر ارث طبق قانون جدید

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بعد از فوت متوفی اموال و دارایی‌های وی به وراث قانونی او به ارث می‌رسد و آن‌ها باید از روی همان دارایی مالیات بر ارث را پرداخت کنند.
میزان مالیات بر ارث

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که میزان مالیات بر ارث چقدر است؟ این نوع مالیات نوعی از مالیات‌های مستقیم به حساب می‌آید که بر اساس قانون کشور پس از مرگ افراد باید به دولت پرداخت شود.  لازم به ذکر است که برای پرداخت این نوع مالیات در مرحله اول باید جهت انحصار وراثت اقدام کنید. همراه دلتامگ باشید.

طبق قانون وراث قانونی متوفی در سه طبقه جای می‌گیرند که حالا طبق قانون مالیات بر ارث وارثان قانونی متوفیان به طور کلی به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

  • وراث طبقه اول شامل: پدر، مادر، زن، شوهر، فرزندان و فرزند فرزندان
  • وراث طبقه دوم شامل: اجداد، برادر، خواهر و فرزندان آن‌ها
  • وراث طبقه سوم شامل: عمو، عمه، دایی، خاله و فرزند آن‌ها

میزان مالیات بر ارث

طبق قانون جدید مالیات بر ارث فقط اموال خاصی شامل مالیات می‌شوند.

مالیات بر ارث ملک

کمیسیون املاک سازمان امور مالیات در مرحله اول میزان مالیات متعلق به ملکی که به نام فرد متوفی است را ارزش‌گذاری می‌کند. بعد از این مرحله میزان مالیات برای وارثان مختلف تعیین می‌شود.

حالا وارثان طبقه اول موظف به پرداخت ۷ و نیم درصد از این مالیات هستند. این میزان برای سایر طبقات حدود دو تا چهار برابر طبقه اول خواهد بود‌. تاریخ فوت متوفی از عواملی است که نقش پررنگی در تعیین میزان مالیات بر ارث ملک دارد.

مالیات بر ارث ملک

مالیات بر ارث خودرو و انواع وسایل نقلیه

وارثان طبقه اول باید دو درصد از ارزش خودروی متوفی را به صورت مالیت به دولت پرداخت کنند. برای دسته‌های بعدی میزان مالیات ۲ تا ۴ برابر دسته اول است.

مالیات بر ارث سپرده بانکی، اوراق مشارکت و سود سهام

سپرده‌های بانکی از جمله مهم‌ترین اموالی است که به آن مالیات بر ارث تعلق می‌گیرد. میزان مالیات بر ارث وارثانی که در دسته اول قرار دارند برابر با ۳ درصد است. در این مورد نیز مانند موردهای قبلی میزان مالیات بر برای سایر وراث دو تا چهار برابر  وارثان درجه یک را شامل می شود.

مطلب پیشنهادی:  هر آنچه نیاز است راجع به تصفیه شرکت بدانید 

امور مالیات، اوراق مشارکت را ارزش‌گذاری می‌کند. قابل ذکر است که سود این اوراق شامل مالیات شده و میزان آن برای وارثان دسته اول سه درصد خواهد بود.

مالیات بر ارث سهام، سهم الشرکه و حق تقدم خارج از بورس

یکی از دارایی‌هایی که جزو مالیات بر ارث است سهم‌الشرکه است. سهام‌های موجود در بازار‌های داخلی یا خارجی شامل مالیات بر ارث می‌شوند. طبق قانون مالیات بر ارث، وارثان طبقه اول باید درصد ارزش سهام فروخته شده را به صورت مالیات پرداخت کنند. میزان مالیات برای انتقالات سهام موجود در شرکت‌های غیر بورسی چهار درصد است.

مالیات بر ارث سهام، سهم الشرکه و حق تقدم خارج از بورس

مالیات بر ارث چقدر است؟

میزان مالیات بر ارث به عواملی مانند میزان دارایی، نوع دارایی به جای مانده، تعداد و دسته وارثان بستگی دارد. بنابراین مالیت یک فرد با فرد دیگر کاملا متفاوت خواهد بود.

به همین دلیل است که نمی‌توان یک رقم ثابتی را به عنوان میزان مالیات اعلام کرد. وارثان بعد از مرگ متوفی می‌توانند با در نظر گرفتن عوامل ذکر شده میزان مالیات را تعیین کنند.

یک نظر

  1. ناشناس

    1 دی 1402 در 0:53 ق.ظ

    باعرض سلام وخسته نباشی به تمام کارکنان مجله

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…