3 روش فریز کردن اسفناج، که خواص آن را حفظ می‌کند!

0
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به اسفناج علاقه دارید و دوست دارید در تمام طول سال آن را مصرف کنید، برای آشنایی با بهترین روش فریز کردن آن همراه ما باشید.
فریز کردن اسفناج

اسفناج جزو سبزیجاتی است که به دلیل آهن و ویتامین بالا، بسیاری از افراد دوست دارند از آن استفاده کنند؛ خصوصا در فصل زمستان که بدن مستعد بیماری است؛ با توجه به مزایای‌ بی‌شمار این سبزی و اینکه غذا و سالادهای متنوعی را می‌توان با آن طبخ کرد، بسیاری از افراد اسفناج را فریز کرده و از آن در طول سال استفاده می‎کنند؛ اما عده‌ای بر این باورند که فریز کردن اسفناج برای مدت طولانی، باعث می‌شود خواص اسفناج از بین برود؛ از این روی در این مطلب از دلتامگ به این موضوع می‌پردازیم که آیا نگهداری از اسفناج در فریزر مضر است؟ برای پاسخ به این سوال و آشنایی با نحوه نگهداری اسفناج در فریزر، با ما همراه باشید.

نکات مهم قبل از خرید اسفناج

  • اسفناج‌های کوچک را خریداری کنید چرا که از ساقه نازک‌تری برخوردار هستند.
  • هرچقدر رنگ برگ‌های اسفناج تیره‌تر باشد، خواص آن بیشتر است.
  • اسفناج‌هایی که برگ‌های سبز تیره دارند اما بوی تندی نیز دارند را خریداری نکنید.
  • اگر قصد دارید از آب اسفناج استفاده کنید، لازم به ذکر است که همه خواص آن در برگ‌ها ذخیره شده است.

فریز کردن اسفناج

بهترین روش شستن اسفناج

ابتدا اسفناج‌ها را از دو جدا کرده و در یک کاسه بزرگ بریزید؛ سپس درون کاسه را آب ریخته تا حدی که روی سبزی‌ها را بپوشاند؛ اجازه دهید سبزی‌ها به مدت 15 دقیقه در آب بماند و بعد در همان آب یک مرتبه سبزی‌ها را بشویید؛ مجدد روی آن آب بریزید و این عمل را چند بار تکرار کنید تا گل و لای آن از بین برود.

بعد از شستن اسفناج‌ها آن‌ها را روی یک پارچه پهن کنید تا کاملا خشک شود؛ توجه داشته باشید که خشک شدن سبزی‌ها در روند بهتر فریز کردن اسفناج بسیار تاثیرگذار است.

بهترین روش فریز کردن اسفناج

روش‌های مختلفی برای نگهداری اسفناج در فریزر وجود دارد؛ اما شما باید روشی را انتخاب کنید که خواص سبزی به طور کامل حفظ شود؛ با انتخاب یکی از این روش‌ها، هر زمان که بخواهید اسفناج تازه در دسترس دارید؛ لازم به ذکر است که فریز کردن اسفناج تنها برای مدت 6 الی 12 ماه قابل استفاده است و بعد از گذشت این مدت زمان، طعم و مزه خود را از دست می‌دهد. بهترین نحوه فریز کردن اسفناج عبارتند از:

فریز کردن اسفناج

فریز کردن اسفناج خام

در این روش ابتدا لازم است تا برگ‌های اسفناج را جدا کرده و بعد از شستن و خشک کردن، بدون آنکه سبزی‌ها را خرد کنید، آن‌ها را درون کیسه فریزر ریخته و هوای اضافه درون کیسه را خالی کنید؛ سپس این نکته را فراموش نکنید که هنگام استفاده ابتدا سبزی‌ها را از درون فریزر خارج کرده و درون یخچال بگذارید تا یخ آن شود و بعد مصرف کنید؛ با این روش بسته‌بندی، سبزی به مدت 6 ماه قابل استفاده است.

مطلب پیشنهادی:  تماشای آثار باستانی در هفت تپه خوزستان

فریز کردن اسفناج

بلانچ کردن یا فریز کردن اسفناج پخته

اگر قصد دارید اسفناج را برای مدت طولانی‌تری استفاده کنید، بهتر است که این روش را انتخاب نمایید؛ طرز نگهداری اسفناج پخته به این صورت است که در ابتدا یک قابلمه را پر از آب کرده و روی گاز بگذارید تا به جوش آید، سپس به مدت 2 دقیقه اسفناج‌ها را درون آب ریخته و بلافاصله خارج کنید.

لازم به ذکر است در این روش می‌توانید سبزی‌ها را روی یک سبد ریخته و بعد آن را روی بخار آب بگذارید تا با استفاده از بخار نرم شود و بعد بلافاصله سبد را درون یک کاسه پر از یخ قرار دهید تا فرایند پخت متوقف شود؛ اینگونه مواد مغذی آن بیشتر حفظ خواهد شد؛ در نهایت بعد از انجام این مراحل، سبزی‌ها را به مدت 20 دقیقه روی یک پارچه پهن کنید تا رطوبت آن از بین برود و بعد آن‌ها را درون کیسه ریخته و در فریزر بگذارید.

فریز کردن اسفناج

فریز کردن پوره اسفناج

روش دیگری که برای نگهداری اسفناج در فریزر از آن استفاده می‌شود، پوره کردن و بعد فریز کردن سبزی است؛ برای استفاده از این روش لازم است که اسفناج‌ها را درون مخلوط‌کن ریخته و به نسبت 3 به 1 روی آن آب بریزید؛ سپس دستگاه را روشن کنید تا مواد با یکدیگر ترکیب شوند.

پوره اسفناج را درون قالب‌های یخ بریزید و به مدت 4 ساعت درون فریزر بگذارید تا ببندد؛ بعد از گذشت این مد ت زمان آن‌ها را از درون قالب درآورده و درون کیسه بریرد و در فریزر گهداری کنید.

فریز کردن اسفناج

آیا نگهداری اسفناج در فریزر مضر است؟

با توجه به اینکه اسفناج حاوی ماده‌ای به نام گلوکوکینولات است، ممکن است هنگام فریز شدن، بعضی از آن‌ها متبلور و سمی شوند؛ اما به یاد داشته باشید که مقدار این ماده در اسفناج بسیار کم و بی خطر است؛ بنابراین مصرف آن برای بدن ضرر ندارد؛ اما با این شرایط بهتر است که اسفناج را برای مدت زمان کمتری استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…