طرز تهیه روغن زیتون در خانه + نحوه نگهداری آن

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر دوست دارید از سالم بودن روغن زیتونی که استفاده می‌کنید مطمئن باشید، بهترین راه‌حل تهیه روغن در خانه است.
طرز تهیه روغن زیتون

روغن زیتون یکی از روغن‌های پر کاربرد است که به دلیل مزایای بی‌شمار آن برای بدن بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد؛ همانطور که می‌دانید برای خرید روغن زیتون با کیفیت نیاز است که مبلغ بالایی بپردازید؛ به همین دلیل که بسیاری از مردم، این روغن باکیفیت را از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اند؛ اما دلتامگ برای حل این مشکل راه‌حل بسیاری ساده‌ای را به شما آموزش خواهد داد آن‌‎ هم طرز تهیه روغن زیتون در خانه است؛ برای گرفتن این روغن پرخاصیت به امکانات چندانی نیاز ندارید و خودتان می‌توانید آن را در خانه انجام دهید.

مراحل آماده سازی برای روغن گیری زیتون

برای گرفتن روغن زیتون در خانه، ابتدا لازم است که به یک‌سری نکات توجه داشته باشید تا در نهایت بتوانید یک روغن با کیفیت تهیه کنید؛ لازم به ذکر است که خواص روغن زیتون در این روش بیشتر حفظ خواهد شد و برای بدن مفیدتر است؛ چرا که از هیچ مواد افزودنی است و یا نگهدارنده‌ای استفاده نشده است.

مرحله اول

اولین مرحله در تهیه روغن زیتون، انتخاب نوع زیتون است؛ در این روش سعی کنید زیتون‌های رسیده را انتخاب کنید؛ توجه داشته باشید که اگر از زیتون‌های نارس برای روغن‌گیری استفاده کنید، در نهایت رنگ روفن سبز می‌شود در حالی که اگر زیتون‌ها رسیده باشد، رنگ روغن طلایی می‌شود.

طرز تهی روغن زیبون

مرحله دوم

بعد از انتخاب زیتون مناسب، نوبت به شستشو آن‌ها می‌رسد؛ در ابتدا تمام زیتون‌ها را درون ظرف مناسب ریخته و روی آن را با آب سرد پر کنید؛ سپس شاخته و برگ‌های اضافه را از آن جدا کرده و آن‌ها را به خوبی بشویید و آبکشی نمایید؛ پس از آبکشی زیتون‌ها، اجازه دهید آب اضافی آن خارج شود و با دستمال کاغذی تمیز زیتون‌ها را خشک کنید. زیتون‌ها نیازی به خشک شدن کامل ندارند.

مرحله سوم طرز تهیه روغن زیتون

مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای داشتن یک روغن باکیفیت به آن توجه داشت، زمان آسیاب کردن زیتون‌ها است؛ بهترین جالت ممکن آن است که زیتون‌ها را بلافاصله بعد از شستن و خشک کردن، آسیاب کنید؛ چرا که هرچقدر بین زمان شستن و آسیاب کردن زیتون فاصله بیفتد، روغن کیفیت خود را از دست می‌دهد؛ در این مرحله برای آسیاب کردن ، می‌توانید با توجه به اندازه آسیابی که دارید، آن‌ها را در یک یا چند مرحله آسیاب کنید.

برای آسیاب کردن زیتون‌ها، آن‌ها را در یک ظرف گود ریخته و با استفاده از گوشتکوب کمی بکوبید تا هسته‌های آن جدا شود؛ سپس زیتون‌های بدون هسته را مجدد بکئبید تا مایه خمیری به دست آید؛ سپس یک ظرف استوانه‌ای را انتخاب کرده و زیتون‌های خمیری را درون آن بریزید.

مطلب پیشنهادی:  غرور کاذب چیست؟ + 8 راه غلبه بر آن

روغن زیتون

مرحله چهارم روش تهیه روغن زیتون

در این مرحله به زیتون‌های کوبیده شده آب اضافه کنید؛ میزان آب برای هر یک فننجان زیتون، 2 ال 3 قاشق غذاخوری آب داغ است؛ بعد از اضافه کردن آب، محتویات را به سرعت هم بزنیدتا مخلوط یک نواختی به دست آید؛ سپس اجازه دهید مواد ته‌نشین شود؛ در این مرحله به این نکته توجه داشته باشید که میزان آب بیش از حد نشود.

مرحله پنجم

در این مرحله زیتون‌ها را درون مخلوط‌کن ریخته و آن را به مدت 5 ذقیقه روشن کنید تا روغن بیشتری از زیتون گرفته شود؛ در این فاصله چندبار درب مخلوط‌کن را باز کرده و با استفاده از یک قاشق مایه زیتون را هم بزنید تا روغن آن جدا شود.

مرحله ششم طرز تهیه روغن زیتون بدون بو

در این مرحله مواد را درون ظرف مناسب ریخته و روی آن رات با یک پارچه تمیز بپوشانید؛ اجازه دهید مواد به مدت 10 دقیقه استراحت کند تا روغن بیشتری به سطح زیتون بیاید.

مرحله پایانی روش روغن گیری زیتون

دز این مرحله صافی را روی یک کاسه قرار دهید.و روی صافی را با یک پارچه توری بپوشانید؛ سپس مایه زیتون را داخل پارچه بریزید و دو طرف پارچه را روی خمیر زیتون بپیچید؛ در نهایت یک جسم سنگین روی پارچه قرار دهید تا روغن آن به خوبی تخلیه شود؛ برای خارج شدن روغن از پارچه، حداقل 30 دقیقه زمان دهید و در این فاصله هر ۵ تا ۱۰ دقیقه، به آرامی با استفاده از دستان خود، پارچه را فشار دهید تا روغن بیشتری خارج شود. اکنون روغن زیتون شما آماده است می‌توانید آن را استفاده کنید.

نحوه نگهداری روغن زیتون خانگی

برای آنکه بتوانید روغن زیتون را برای مدت بیشتری در خانه نگهداری کنید، بهترین روش آن است که روغن را درون یک بطری شیشه‌ای ریخته و آن را درن کابینت نگهداری کنید؛ لازم به ذکر است که انتخاب شیشه‌های رنگی تیره بهتر است؛ چرا که روغن را در برابر اشعه خورشید مقاوم نگه می‌دارد.

طرز تهیه روغن زیتون

بعد از ریختن روغن در بطری، با استفاده از یک چوب پنبه درب بطری را به خوبی ببنیدید و اطراف شیشه را با دستمال به خوبی تمیز کنید؛ با رعایت این نکات، روغن را می‌توان به مدت 3 الی 4 ماه نگهداری کرد.

تعداد کلمات مطلب: 790

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

4 سیاست زنانه که قلب مردان را تسخیر می‌کند

سیاست‌های زنانه به شما کمک می‌کنند تا در روابط عاطفی خود موفق‌تر عمل کنید. سیاست‌های زنانه…