علت نبستن ژله و 4 راهکار ساده برای انسجام آن

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر زمان کمی برای تهیه یک ژله منسجم دارید، و یا اینکه ژله درست کرده و هنگام سرو با یک دسر وارفته مواجه شده‌اید، با ما همراه باشید.
علت نبستن ژله

ژله جزو دسرهای خوشمزه است که طرفداران بسیاری دارد چرا که درست کردن ژله بسیار راحت است و هزینه کمی دارد؛ در نتیجه شما می‌توانید انواع ژله مانند ژله تزریقی، ژله خرده شیشه، ژله ساده و یا رولی را با کمی حوصله و سلیقه تهیه کنید؛ اما یکی از مشکلاتی که معمولا در طرز تهیه ژله به وجود می‌آید، نبستن ژله است؛ اینگونه هنگام سرو آن بر سر میز غذا، تمام زحمات ما به هدر می‌رود. از همین روی در این مطلب از دلتامگ قصد داریم علت نبستن ژله را با هم بررسی کنیم؛ بنابراین اگر به دنبال این سوال هستید که چرا ژله نمیبنده؟ با ما همراه باشید.

علت نبستن ژله چیست؟

برای بسیاری از ما پیش آمده که برای برگزاری یک دورهمی زمان کمی برای آماده کردن ژله داشتیم و بعد از درست کردن آن، شاهد نبستن ژله بودیم؛ این مشکل بسیار آزار دهنده است، به همین دلیل در ادامه مواردی که باعث خراب شدن و نبستن ژله می‌شوند را بررسی کرده‌ایم؛ در نتیجه با رعایت این نکات می‌توانید در مدت زمان کمی یک ژله منسجم تهیه کنید.

علت نبستن ژله

توجه نداشتن به مقدار آب

همان طور که می‌دانید برای طرز تهیه ژله لازم است که پودر ژله را با مقدار آبی که روی بسته آن ذکر شده مخلوط کنید؛ یکی از مهم‌ترین علت نبستن ژله، می‌تواند بی‌توجهی به میزان آبی باشد که روی بسته ژله ذکر شده است؛ در نتیجه اگر از پدر ژله آمده استفاده می‌کنید، همان‌طور که روی بسته ذکر شده لازم است که از یک لیوان آب سرد و یک لیوان آب گرم استفاده کنید؛ در صورتی هم که برای درست کردن ژله از پودر ژلاتین استفاده می‌کنید، لازم است برای هر یک قاشق چایخوری پودر ژلاتین، از یک هشتم پیمانه آب استفاده کنید.

حرارت ندادن علت نبستن ژله

برای تهیه یک ژله فوری و شیک بنماری کردن ژله حین آماده کردن آن اهمیت بسیاری دارد؛ در صورتی که پودر ژله به خوبی در آب حل نشود، امکان شل و آبکی شدن ژله وجود دارد؛ درنتیجه برای حل این مشکل لازم است بعد از ترکیب کردن آب با پودر ژله، آن را روی بخار آب قرار دهید تا ذرات پودر ژلاتین به خوبی در آب حل شده و مایع شفافی به دست آید؛ سپس بعد از خنک شدن ژله آن را داخل قالب ریخته و درون یخچال قرار دهید.

مطلب پیشنهادی:  رازهای ترسناک و عجیبی درباره مرگ که نمی‌دانید

علت نبستن ژله

روش نامناسب برگرداندن ژله

دیگر علت نبستن ژله، انتخاب روش نامناسب یا اشتباه در زمان برگرداندن ژله است. یکی از تکنیک‌های برگرداندن ژله در ظرف سرو و خارج کردن آن از قالب، قرار دادن قالب در ظرف آب گرم برای جدا شدن ژله از لبه‌ها و کفی قالب است. افراد مبتدی گاهی‌ اوقات این روش را به شکلی نادرست انجام می‌دهند، برای مثال قالب را بیش از اندازه در آب گرم نگه می‌دارند یا آن را به گونه‌ای در آب قرار می‌دهند که آب گرم وارد ژله شود که در هر دو حالت ژله شل شده و در ظرف سرو باز می‌شود.

علت نبستن ژله

گذاشتن ژله در فریزر

گاهی اوقات عجله برای تهیه ژله می‌تواند علت نبستن ژله باشد؛ برای بسیاری از ما پیش آمده که مدت زمان کمی برای درست کردن ژله داریم و به همین دلیل مجبور شده‌ایم که ظرف ژله را درون فریزر قرار دهیم؛ برای داشتن یک ژله منسجم لازم است که بعد از حرارت دادن و بنماری کردن آن، ظرف ژله را درون یخچال قرار دهیم تا به آرامی روند تبدیل مایع به جامد طی شود.

چنانچه بعد از حرارت دادن ظرف ژله آن را مستقیم درون فریزر قرار دهید، مایع ژله یخ بسته و حالت ژله‌ای و لرزان خود را از دست می‌دهد؛ در نتیجه هنگام سرو بعد از قرار دادن ظرف در دمای محیط، ژله مانند یخ آب شده و خراب می‌شود؛ توجه داشته باشید اگر زمان کمی برای طرز تهیه ژله دارید، می‌توانید بعد از اینکه آن را بنماری کردید، ظرف را برای چند دقیقه درون فریزر بگذارید تا حرارت زیاد آن از بین برود؛ سپس ظرف را از فریزر خارج کرده و درون یخچال قار دهید تا به آرامی ببندد. اگر به اینگونه مطالب آشپزی علاقه دارید، طرز تهیه ژله خرده شیشه را در این مطلب مشاهده کنید.

تعداد کلمات مطلب: 678

یک نظر

  1. ناشناس

    25 آذر 1402 در 1:49 ب.ظ

    سلام: وقت بخیر خسته نباشید خدا وکیلی مطالبتون عالی و

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

کوه های مریخی ایران کجاست؟

کوه‌های مریخی ایران را تا به حال دیده‌اید؟ کوه‌های مریخی چابهار یکی از جاذبه‌های طبیعی شگف…