10 دلیل که زود به زود سرما می‌خورید!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آبا می‌دانید علت سرماخوردگی زیاد چیست؟  آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و عطسه همگی از علائم رایج سرماخوردگی هستند. بزرگسالان معمولاً دو تا سه بار در سال به آنفولانزا مبتلا می‌شوند و اگر هر سری آنفولانزا هفت تا 10 روز طول بکشد، به طور متوسط 18 تا 20 روز از 365 روز در سال بیمار خواهید بود!

اگر فردی هستید که اغلب سرما می‌خورد زندگی شخصی و شغلی شما به‌شدت مختل خواهد شد. اگر همیشه با این مشکل روبرو هستید، توصیه می‌کنیم مقاله امروز دلتا مگ را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله در مورد علت سرماخوردگی زیاد صحبت خواهیم کرد.

علت سرماخوردگی زیاد

شما دائماً در معرض انواع ویروس‌ها از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید-19 هستید؛ بنابراین طبیعی است که چندین بار در سال بیمار شوید. اما اگر فکر می‌کنید بیشتر از افراد اطرافتان بیماری‌های ویروسی دارید، احتمالاً به یک یا چند مورد از این دلایل است:

سیگاری هستید

سیگار یکی از علل شایع سرماخوردگی است؛ زیرا مواد شیمیایی موجود در دود سیگار دستگاه ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و عملکرد آن را تغییر می‌دهد. علاوه بر این، سیگار به طور موقت به مویرگ‌ها در مجاری تنفسی آسیب می‌رساند که به پاک‌سازی مخاط کمک می‌کند. هنگامی که این موها آسیب می‌بینند، در معرض خطر عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی هستید بهترین راه‌حل برای جلوگیری از سرماخوردگی‌های معمولی، ترک سیگار است.

بهداشت را رعایت نمی‌کنید

اگر بهداشت خود را نادیده می‌گیرید، تعجبی ندارد که زیاد سرما می‌خورید. دستان شما در طول روز با میکروب‌های زیادی در تماس هستند. اگر سطح آلوده را لمس کنید و سپس صورت، دهان یا غذای خود را لمس کنید، ممکن است بیمار شوید.

شستن دست‌ها با آب گرم و صابون به مدت 20 ثانیه به شما کمک می‌کند سالم بمانید و میکروب‌ها را از بین ببرید. هنگامی که آب تمیز و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد.

پیشخوان‌ها، دستگیره‌های در و وسایل الکترونیکی مانند تلفن، تبلت یا رایانه خود را با دستمال‌های تمیزکننده سطح ضدعفونی کنید و برای جلوگیری از شیوع بیماری، دست‌های خود را قبل و بعد از پخت‌وپز، قبل از غذاخوردن و قبل و بعد از مراقبت از بیمار بشویید.

همیشه استرس دارید

استرس بخشی طبیعی از زندگی است و گاهی اوقات می‌تواند مفید باشد، اما استرس مزمن تأثیر منفی بر بدن دارد، خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد و توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت سرکوب کند. سیستم ایمنی ضعیف بهبود را به تاخیر می‌اندازد و دفعات و شدت عفونت را افزایش می‌دهد.

برای جلوگیری از سرماخوردگی، استرس را تا حد امکان از زندگی خود دور کنید و از تکنیک‌های آرامش بخشی مانند یوگا، مدیتیشن و ورزش استفاده کنید. گوش دادن به موسیقی پس از یک تمرین استرس زا نیز می‌تواند کمک کننده باشد. اگر نمی‌توانید استرس خود را کنترل کنید، با یک متخصص مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی:  ساده‌ترین روش ساخت گلدان خانگی

 کم خواب هستید

در برخی موارد دلیل سرماخوردگی به خواب شما مربوط می‌شود. کمبود خواب سیستم ایمنی  و توانایی مقابله با عفونت‌ها و ویروس‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، اگر مشکلات خواب طولانی مدت داشته باشید، در معرض خطر چاقی، بیماری قلبی و دیابت هستید. بیشتر بزرگسالان به هفت ساعت خواب در شب نیاز دارند، اما کودکان و نوجوانان به حدود 10 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند.

غذای سالم نمی‌خورید

اگر رژیم غذایی سالمی نداشته باشید، عملکرد بدن شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. کمبود مواد مغذی ضروری یا رژیم غذایی سرشار از قند و غذاهای فرآوری شده می‌تواند سلامت روده و سیستم ایمنی بدن را به خطر بیندازد و خطر ابتلا به آنفولانزا را افزایش دهد. گروه‌های سنی مختلف نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند، اما قوانین کلی برای همه یکسان است. اگر علت سرماخوردگی شما به رژیم غذایی شما مربوط می‌شود، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

 هر روز میوه و سبزیجات بخورید.

پروتئین‌های بدون چربی را انتخاب کنید و پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا و آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  • ماهی بخورید یا از مکمل اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید.
  • مصرف شکر و غلات تصفیه شده را محدود کنید.
  • مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید.
  • تا حد امکان از غلات کامل مانند برنج قهوه ای، نان سبوس دار و بلغور جو دوسر استفاده کنید.
  • غذاهای حاوی فیبر بخورید.

کمبود ویتامین D دارید

طبق تحقیقات، سطوح پایین ویتامین D می‌تواند بر سلامت سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله عفونت‌های حاد تنفسی، آنفولانزا و کووید-19 را افزایش دهد. با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید سطح ویتامین D خود را افزایش دهید:

  • روزی 10-15 دقیقه زیر نور خورشید بیرون بروید.
  • غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی‌های چرب (ماهی آزاد و شاه ماهی) و زرده تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنید.

 سخن آخر

در این مطلب از دلتا مگ، 7 علت سرماخورگی زیاد را به شما گفتیم. اگر شما هم علت دیگری می‌شناسید که از قلم انداخته ایم خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید. آرزوی تیم سلامتی مجله دلتا این است که شما همیشه سالم بمانید.

تعداد کلمات مطلب: 776

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

درمان ریزش مو خانگی با 9 ماده خوراکی

برای بسیاری از ما پیش آماده که هنگام شانه کردن مو یا هنگامی که مشغول دوش گرفتن هستیم، مقدا…