کوفته برنجی، غذای ساده برای ناهار + ویدئو

1
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به دنبال غذای سریع و بی دردسر برای ناهار هستید تا فرزندتان بعد از مدرسه نوش‌جان کند، این مطلب را از دست ندهید.

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی که معمولا بسیاری از افراد به آن علاقه دارند، کوفته برنجی است که به راحتی آماده می‌شود و بسیار پر خاصیت است؛ طرز تهیه کوفته برنجی بسیار راحت است و نیاز به مواد اولیه خاصی ندارید؛ بنابراین اگر به دنبال غذای ساده و شیک برای دورهمی‌های خود هستید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

مواد مورد نیاز برای تهیه کوفته برنجی ساده

برای تهیه این غذای خوشمزه به 500 گرم گوشت چرخ کرده، نصف پیمانه لپه، نصف پیمانه برنج، آلو، زرشک، گردو، 2 عدد پیاز، 1 عدد تخم مرغ، سبزی کوفته 3 قاشق، 3 قاشق رب گوجه به همراه ادویه‌های کوفته که شامل فلفل سیاه، زردچوبه و نمک است نیازمندیم؛ لازم به ذکر است که لپه و برنج باید از قبل به خوبی پخته شوند.

طرز تهیه کوفته برنجی

طرز تهیه کوفته برنجی با لپه

روش‌های مختلفی برای طبخ این مدل غذا وجود دارد و برای مواد میانی آن می‌توانید از تخم‌مرغ به همراه آلو و گردو نیز استفاده کنید؛ اما ما در ادامه تخم‌مرغ را حذف کرده‎‌ایم؛ برای آموزش این مدل پخت کوفته برنجی با ما همراه باشید.

مرحله اول طرز تهیه کوفته ساده

در ابتدا لازم است تا سس کوفته برنجی را آماده کنید؛ برای این منظور در یک قابلمه مناسب یک عدد پیاز را نگینی خرد کرده و به همراه روغن و کمی زردچوبه به خوبی تفت دهید.

مرحله دوم

بعد از آنکه پیاز طلایی شد و بوی خامی ادویه گرفته شد، رب را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ رب باز شود؛ سپس بعد از گذشت یک دقیقه حدود 3 الی 4 لیوان آب به سس اضافه کنید و اجازه دهید مواد به جوش آید.

مرحله سوم طرز تهیه کوفته برنجی با گوشت چرخ کرده

در این فاصله که سس کوفته آماده می‌شود در یک کاسه مناسب یک عدد پیاز را رنده زده و آب آن را به طور کامل بگیرید؛ سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز، لپه پخته و برنج را به مواد اضافه کنید و به خوبی ورز دهید.

طرز تهیه کوفته برنجی

مرحله چهارم تهیه کوفته برنجی

بعد از اینکه مواد را کمی ورز دادید، یک عدد تخم مرغ‌ را به همراه نمک، فلفل سیاه به آن اضافه کرده و مجدد حدود 20 دقیقه مواد را با دست ورز دهید تا حالت منسجمی پیدا کند.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه پاستا بدون مرغ و گوشت

مرحله پنجم

در این مرحله از تهیه کوفته برنجی سبزی کوفته که شامل ترخون، ریحان، مرزه و شوید است را به مواد گوشتی اضافه کنید و مجدد کمی ترکیب کنید؛ توجه داشته باشید که حتما از سبزی‌های خشک استفاده کنید در غیر این صورت سبزی تازه باعث آب انداختن و از هم باز شدن کوفته می‌شود.

مرحله ششم

بعد از آماده شدن مواد گوشتی، دست خود را کمی با آب نمدار کنید و از مایه به اندازه یک توپ برداشته با دست گرد کنید و بعد وسط آن را با دست یک حفره مطابق فیلم ایجاد کنید.

مرحله هفتم طرز تهیه کوفته برنجی

سپس داخل حفره را با یک عدد آلو، مقداری زرشک و پیازداغ پر کنید و اطراف مواد را به سمت داخل جمع کنید تا حفره پر شود؛ توجه داشته باشید که آلو حتما باید از قبل خیس بخورد؛ چرا که استفاده از آلو خشک باعث می‌شود در حین پخت حجیم شود و کوفته از هم باز شود.

مرحله پایانی طرز تهیه کوفته برنجی

بعد از آنکه همه کوفته‌ها را آماده کردید، آن‌ها را درون سس آماده شده قرار دهید؛ توجه داشته باشید که آب کوفته باید در حدی باشد که نصف حجم کوفته گرفته شود و اجازه دهید تا مواد به مدت 30 دقیقه با درب باز به آرامی بجوشد؛ بعد از گذشت این مدت زمان مشاهده می‌کنید که غلظت مواد به حد مناسبی رسیده است؛ در نهایت چند عدد آلو را به آب اضافه کنید تا مزه سس خوش‌طعم‌تر شود؛ مجدد نیم ساعت دیگر زمان دهید تا کوفته‌ها آماده شوند و در نهایت آن را در ظرف مناسب قرار داده و نوش‌جان کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    9 مهر 1402 در 1:53 ق.ظ

    بسیار عالی هست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

کباب لبنانی، یک غذای خوش‌طعم مدیترانه‌ای

کباب لبنانی یک نوع کباب بسیار خوشمزه و خوش‌طعم است که شباهت زیادی به کباب کوبیده خودمان دا…