انسان به زودی در ماموریت آرتمیس ۳ روی ماه زندگی می‌کند! + ویدیو

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
راکت پرتاب‌کننده انسان به‌سوی ماه در ماموریت آرتمیس ۳، SLS نام دارد که بسیار بزرگ‌تر و قوی‌تر از راکت استفاده شده در پروژه آپولو خواهد بود. از سال ۱۹۷۲ تا کنون، این عملیات، مهم‌ترین گام بعدی انسان، برای اقامت روی سطح ماه و پس از آن زندگی در سیاره مریخ محسوب می‌شود.

زندگی روی ماه، هدفی است که اولین گام برای رسیدن به مریخ محسوب می‌شود. ناسا همانند عملیات آپولو، ماموریت آرتمیس را آغاز کرد و در عملیات آرتمیس ۳، بالاخره اقامت در ماه به مدت یک ماه تحقق می‌پذیرد. عملیات آرتمیس یک، در سال ۲۰۲۲ با موفقیت چشمگیری روبه‌رو شد. آرتمیس ۲ در سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد و با موفقیت این مأموریت، شاهد آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۵ خواهیم بود.

یکی از پروژه‌های دیگر ناسا به عملیات کرو-۷ اختصاص دارد که فرماندهی این عملیات، برعهده یک فضانورد زن ایرانی است. در صورت علاقه، می‌توانید این مطلب را نیز از طریق لینک مربوطه بخوانید.

پروژه آپولو چگونه صورت گرفت؟

جان اف کندی، رئیس‌جمهور آمریکا، سردمدار رقابت آمریکا و شوروی برای دستیابی سریع‌تر به ماه بود. به همین جهت، ناسا از سال ۱۹۶۸ تا سال ۱۹۷۲، ۹ راکت را تحت عنوان برنامه آپولو به فضا ارسال کرد. نام این راکت‌ها به ترتیب ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵،  ۱۶ و ۱۷ بودند.

برنامه آپولو ۱۱ معروف‌ترین مأموریت است؛ چرا که در این برنامه، انسان موفق شد برای اولین‌بار به روی کره ماه گام بگذارد. دو فضانورد مشهور به نام‌های “باز آلدرین” و “نیل آرمسترانگ” دو فضانورد از سه سرنشین آپولو ۱۱ بودند که بر روی ماه قدم زدند. از آن زمان تا ماموریت آرتمیس، فعالیت‌های مهم دیگری دراین‌خصوص صورت نگرفته بود.

برنامه فرود انسان بر روی کره ماه آن‌چنان هم بی‌مقدمه انجام نگرفت. در عملیات آپولو ۸، سفر به ماه بدون سرنشین برای تحقیقات انجام شد. در آپولوی ۹، ناسا سه نفر را برای تحقیقات در خارج از ماه و بیرون فضاپیما ارسال کرد. در آپولوی شماره دهم، سه سرنشین این بار، تنها دور ماه گشت زدند و اطلاعات تکمیلی را به ناسا فرستادند. تمامی این اقدامات، زمینه را برای فرود انسان در آپولو ۱۱ فراهم کرد.

آمریکا اولین فاتح ماه در پروژه آپولو ۱۱ است.

روند پروژه آرتمیس

برخلاف پروژه آپولو، ماموریت آرتمیس، برنامه اقامت طولانی‌مدت در فضا را به عهده دارد. نام این مأموریت، از نام “آرتمیس” یک الهه یونانی که الهه شکار و طبیعت بوده، گرفته شده است. آرتمیس گامی مهم، برای اقامت روی مریخ محسوب می‌شود. سفر به سیاره مریخ، در حدود ۶ ماه زمان می‌برد، درحالی‌که سفر به ماه تنها ۳ روز طول می‌کشد. محققان تا رسیدن به این زمان، قصد ساخت یک ایستگاه فضایی بر روی ماه را دارند تا امکان سفر به مریخ راحت‌تر شود.

مطلب پیشنهادی:  هشدار! این غذاها به‌سرعت باعث مرگ شما می‌شوند!

برنامه آرتمیس ۳ برای ۴ فضانورد برنامه‌ریزی شده است. راکت حامل فضاپیمای آرتمیس، SLS ‌نام دارد که بسیار بزرگ‌تر از Satern 5، موشک آپولو است و نیرومندترین و بزرگ‌ترین راکت دنیا محسوب می‌شود. این برنامه در صورت عدم موفقیت، با مرگ قطعی فضانوردانش همراه خواهد بود.

موشک SLS در ماموریت آرتمیس، بهترین موشک ساخته‌شده توسط بشر است.

ماموریت آرتمیس ۳ به چه شکل خواهد بود؟

هنگامی که آرتمیس به فضا پرتاب می‌شود، ۸ دقیقه بعد، بخش‌های تقویت‌کننده، از بخش اصلی جدا شده و در این هنگام از جو زمین عبور کرده و در فضای کیهان قرار می‌گیرند. پس از آن، یک دور به‌دور زمین چرخیده و موتورهای موشک دوم را روشن کرده و به سمت ماه شروع به حرکت می‌کند. این کار به‌منظور استفاده از جاذبه زمین، برای بیشتر کردن سرعتش است.

در زمانی که سرعت آن به حداکثر مقدار خود رسید، راکت دوم از فضاپیما جدا می‌شود. پیش از ماموریت آرتمیس ۳، ناسا یک ایستگاه فضایی، آب و غذا و تجهیزات لازم برای این گروه را به ماه خواهد فرستاد. نام این ایستگاه فضایی Gateway ‌است که به‌دور ماه چرخان خواهد بود. آرتمیس ابتدا به Gateway ‌چسبیده و بعد از آن به‌صورت کنترل‌شده، روی سطح ماه فرود خواهد آمد.

برگشت نیز همانند رفت با اتصال به Gateway ‌صورت می‌گیرد. پس از آن، مجدداً یک دور، به‌دور ماه چرخیده  و به کمک جاذبه ماه به سمت زمین حرکت می‌کند. در حین سفر، قسمت آخر جدا شده و با قسمت انتهایی بخش باقیمانده وارد جو زمین می‌شود. این بخش به علت ضخامت زیاد خود نمی‌سوزد و پس از عبور از جو، بادبان‌های آن، سرنشینان را بر روی اقیانوس آرام فرود می‌آورند.

سخن آخر

ماموریت آرتمیس ۳، نخستین گام برای تحقق رؤیای اقامت روی ماه و پس از آن، زندگی در سیاره مریخ به شمار می‌رود. این عملیات مدیون دستاوردهای پیشین انسان در پروژه آپولو است که طی سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ اتفاق افتادند. پروژه آرتمیس ۱ و ۲ پیش از آرتمیس سوم، شرایط را برای فرود و اقامت انسان به مدت یک ماه فراهم کرده و پیش‌بینی شده است که آرتمیس ۳ تا سال ۲۰۲۵ اتفاق می‌افتد.

تعداد کلمات مطلب: 722

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

بررسی کامل علت پس دادن نمک ماشین ظرفشویی (در تمام برندها)

نشتی محفظه نمک یکی از متداولترین مشکلاتی است که ماشین های ظرفشویی با آن روبرو می شوند. این…