جاهای دیدنی چالوس از مرداب هسل تا کاخ چایخوران

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سفر به شمال یکی از تفریحات مورد علاقه شماست؟ شما هم چند روز استراحت در شهرهای زیبای شمالی را دوست دارید؟ کدام شهرهای شمالی را بیشتر می‌شناسید؟ آیا با جاهای دیدنی چالوس آشنایی دارید؟
جاهای دیدنی چالوس

جاهای دیدنی چالوس یکی از شهرهای زیبای استان مازندران که در جلگه میانی دریای خزر واقع شده است، هرساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران است. دلتامگ در این مقاله به معرفی چند مورد از جاذبه‌های این شهر زیبا پرداخته است، با ما همراه باشید.

چالوس کجاست؟

چالوس پرجمعیت‌ترین شهر در غرب استان مازندران است که اکثریت جمعیت آن طبری تبار هستند. این شهر تنها 29 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. فاصله این شهر از ساری، مرکز استان مازندران حدود 170 کیلومتر است. فاصله تهران تا چالوس نیز حدود 143 کیلومتر است که با خودروی شخصی 2 ساعت و 45 دقیقه زمان نیاز است تا به این شهر برسید. چالوس خود به‌تنهایی یکی از زیباترین جاهای دیدنی مازندران است.

معنی چالوس

در زبان طبری دو واژه چا و لوس به‌معنای گودال لجنی هستند و اشاره به جلگه‌ای بودن این منطقه دارند.

جاهای دیدنی چالوس

از آنجایی که قدمت سکونت انسان در این منطقه به حدود 176 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، جاذبه‌های تاریخی بسیاری در این شهر از گذشتگان به‌جا مانده است. علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص این شهر می‌توانید مناظر بی‌نظیر طبیعی و چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای را اینجا ببینید. در ادامه به معرفی چند مورد از جاذبه‌های توریستی چالوس می‌پردازیم.

مرداب هسل

تالاب کنیچال یا مرداب هسل یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای شهرستان چالوس است که سطح آن با قطر نیم سانتی‌متر با لجن پوشیده شده است. آب این مرداب در فصل‌های مختلف به رنگ‌‌های سبز، صورتی و قرمز در می‌آید. مساحت این مرداب که در ارتفاع 250 متری از سطح دریا قرار دارد حدود 3800 متر است. جالب اینجاست که هیچ رود یا جویباری به تالاب نمی‌ریزد و آب آن از زیر درختی کهن‌سال سرچشمه می‌‎گیرد.

کاخ چایخوران چالوس

کاخ چایخوران از جاهای دیدنی چالوس

در فضای به مساحت چهارهزار مترمربع بنایی تاریخی مربوط به دوره رضاشاه پهلوی در چالوس وجود دارد. این بنا تنها یک‌طبقه و یک زیرزمین دارد. این بنا دارای دو ورودی اصلی در ضلع‌های شرقی و غربی است. فضای داخلی ساختمان نیز دارای دو بخش اصلی و خدماتی است که یک راهرو به یکدیگر وصل شده‌اند. نمای این کاخ در فصل‌های مختلف سال زیبایی و جذابیت متفاوتی دارد.

مطلب پیشنهادی:  شهر خانه‌های زیرزمینی در ایران

جنگل‌های چهارباغ مرزن آباد

یکی از مناطق حفاظت شده در شمال ایران، جنگل‌های چهارباغ مرزن آباد است که در 90 کیلومتری محور چالوس کرج و در حوالی منطقه سیاه بیشه واقع شده است. این منطقه جنگلی مساحتی بالغ بر نوزده هزار هکتار را در برمی‌گیرد و اکوسیستمی جنگلی، کوهستانی و رودخانه‌ای را شامل می‌شود.  پازن (كل و بز)، خرس، پلنگ، مرال، شوكا، روباه، گرگ، خوک، كب دری، كبك معمولی، عقاب طلايی از جمله گونه‌های جانوری‌ای هستند که در این منطقه حفاظت شده زندگی می‌کنند.

دریاچه سد دریوک از جاهای دیدنی چالوس در زمستان

دریاچه‌ای با مساحت یک هکتار از معدود دریاچه‌های آب شیرین ایران که در دامنه کوه دال کمر و درست در مقابل دره ولی‌آباد هزارچم قرار گرفته است و یکی از زیباترین جاذبه‌های چالوس است. از آنجایی که این دریاچه مامن و زیستگاه پرندگان بومی و وحشی است، در زمستان گونه‌های متفاوتی از پرنده‌های مهاجری را مانند غاز و مرغابی در این منطقه می‌توانید ببینید و این باعث جذابیت بیشتر دریاچه در زمستان‌ها می‌شود.

دریاچه دریوک چالوس

سخن آخر

پارک جنگلی فین چالوس، تفرجگاه ساحلی نمک‌آبرود، کوه تخت سلیمان چالوس، مرداب کندوچال و ساحل رادیو دریا از دیگر جاهای دیدنی چالوس هستند که طرف‌داران زیادی دارند. از شهرهای نزدیک به چالوس که دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری هستند و مسافت کمی نیز با این شهر دارند می‌توان به رامسر، تنکابن، نوشهر، نور، محمودآباد و فریدون‌کنار اشاره کرد.

تعداد کلمات مطلب: 581

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

شهر دارچین ایران کجاست؟

شهر دارچین ایران کجاست؟ در ایران یک شهر ثابت برای تولید دارچین وجود ندارد اما به دلیل شرای…