عمر گربه و 5 مورد از عوامل موثر بر آن که باید بدانید + ویدیو

2
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
عمر گربه در نژادهای مختلف، متفاوت است برای خرید گربه با سن مناسب، اطلاعات زمینه ای نیاز دارید که در سایت ملکی دلتا این موارد را در اختیار شما قرار می دهیم.

عمر گربه برای صاحبان این حیوانات دوست‌داشتنی، بسیار مهم است. جالب است بدانید که نوع نگهداری شما از این حیوانات، روی طول عمر آنها تأثیر زیادی دارد، علاوه بر این، نژاد گربه‌ تأثیر بسزایی در این موضوع دارد. به‌عنوان‌مثال، گربه‌های بریتانیا، حداکثر 15 سال عمر می‌کنند. برای بررسی این عوامل با مجله دلتا همراه باشید.

در مطلبی به چگونگی سفر با حیوان خانگی پرداخته شده است. پس از مطالعه این مقاله، می‌توانید به لینک آن نیز مراجعه کرده و آن متن را بخوانید.

گربه‌ها چند سال عمر می‌کنند؟

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که می‌خواهید گربه را، مدت بیشتری در کنار خود داشته باشید بهتر است زمان خرید، سن او را از صاحبش بپرسید. دانستن حداکثر عمر گربه باتوجه‌به نژاد آن، مهم است تا بر اساس آن، تخمین درستی از حداکثر زمانی که مراقبش هستید داشته باشید. درصورتی‌که گربه اصیل بوده و از دو نژاد مختلف متولد نشده باشد، طول عمر بیشتری خواهد داشت.

از طرفی نژادهای مختلف گربه نسبت به بیماری‌های متفاوت، عکس‌العمل یکسانی ندارند. به‌عنوان‌مثال گربه نژاد پرشین، از نظر بیماری‌های چشمی در خطر هستند.

به‌طورکلی، برای خرید گربه خانگی باید به نکات مهمی از قبیل سن، نژاد، انواع بیماری و نیازهای مراقبتی هر گونه توجه داشته باشید.

عوامل مؤثر بر طول عمر گربه

همان‌طور که بیان شد، عوامل مختلفی بر طول عمر این حیوان خانگی مؤثر است. با رعایت‌کردن این موارد، حیوان خانگی شما مدت بیشتری کنارتان خواهد ماند. در زیر، چند نمونه از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

مراقبت پزشکی، عمر گربه را زیادتر می‌کند.

رسیدگی پزشکی گربه

عواملی که می‌تواند بر مدت زندگی گربه اثر مستقیم داشته باشد، رسیدگی به‌موقع به گربه است. درصورتی‌که می‌بینید گربه شما بیمار است، باید فوراً به دامپزشک مراجعه کرده و اقدام به درمان کنید.

تقریباً هر شش ماه الی یک سال گربه شما به چکاپ و معاینه نیاز دارد؛ بنابراین بهتر است در طی این مدت، معاینه کلی آن را توسط یک دامپزشک انجام داده تا از سلامت عمومی آن مطلع شوید.

وزن مناسب گربه

چاقی و اضافه‌وزن در گربه‌ها همچون انسان، موجب بیماری‌های مختلف شده و باعث کاهش طول عمر آنها می‌شود. حیوان خانگی شما برای عمر بیشتر، نیاز به تحرک و تفریح مناسب دارد؛ بنابراین، بهتر است لوازم بازی و رفاه آن را پیش از خریدنش تهیه کنید.

همراه گربه باشید

گربه را نباید در خیابان تنها رها کرد. گربه‌های خیابانی تحت تنش و آسیب هستند که این موضوع به طور مستقیم، عمر گربه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. تنها ماندن گربه در خیابان، آسیب جانی را برای این حیوان افزایش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  هلیکوپتر نبوغ در مریخ دوباره با موفقیت پرواز کرد + ویدیو

یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری گربه باز نکردن درها و پنجره‌هاست. گربه‌ها موجودات کنجکاوی هستند و ممکن است با دیدن حتی یک حشره، برای بیرون رفتن ترغیب شود. سقوط گربه‌ها و خطر گم‌شدن آنها، در این گونه موارد بسیار زیاد است.

امکان ابتلا به بیماری‌های چشمی در گربه پرشین زیاد است.

رعایت رژیم مناسب

برخی از صاحبان گربه فکر می‌کنند که دادن غذاهای معمولی انسان‌ها به حیواناتشان، برای آنها ضرری ندارد؛ درحالی‌که این موضوع صحت ندارد. غذاهای چرب و پرادویه ما، به‌هیچ‌وجه برای این حیوانات مناسب نیستند. درصورتی‌که بخواهید گربه شما عمر طولانی داشته باشد، باید حتماً به پزشک مراجعه کرده و رژیم مناسب آن را تهیه کنید. با داشتن رژیم مناسب، عمر گربه بیشتر خواهد شد.

عشق‌ورزیدن به گربه‌ها

عشق‌ورزیدن به گربه‌ها، باعث بیشترشدن عمرشان شده و مدت طولانی‌تری آنها را در کنار شما حفظ می‌کنند. از طرفی بی‌توجهی به آنها، عصبانیت را در آن افزایش داده و عمرش را کاهش می‌دهد.

طول زندگی گربه بریتیش

باتوجه‌به تحقیقات، طول زندگی گربه بریتیش بین 15 تا 17 سال گزارش شده است. در بسیاری از موارد، عمر این گونه تحت یک سرپرستی درست بیشتر شده و می‌تواند تا 20 سال برسد. توجه داشته باشید که گربه بریتیش معمولاً از نظر بیماری کلیوی و یا بیماری‌های قلبی در خطر بوده و باید باتوجه‌به این موضوع، مراقبت‌های لازم خود را دریافت کند. به این شکل عمر این نژاد بیشتر خواهد بود.

عمر گربه اسکاتیش عموما ۱۵ سال است.

سن گربه اسکاتیش

باتوجه‌به این که نژادهای مختلف گربه طول عمر متفاوتی دارند، طول عمر گربه اسکاتیش، 15 سال تخمین زده شده است. با نظر به این سن، طول زندگی این حیوان با رعایت موارد ذکر شده می‌تواند بیشتر شده و سالم‌تر باقی بماند.

برای پیشگیری و درمان بیماری‌های این گونه، نیاز به اطلاعات کاملی از بیماری‌های گربه اسکاتیش خود دارید. این امر تأثیر بسزایی در افزایش طول زندگی آنها دارد.

طول عمر گربه خیابانی

عمر گربه‌های خیابانی بسیار کمتر از گربه‌های خانگی است. عمر گربه‌ها باتوجه‌به شرایط نگهداری و مراقبت‌های ویژه، متغیر است. گربه‌های خیابانی، بیشتر در معرض آسیب جانی و خطرات مختلف بوده و طبیعتاً عمر کوتاه‌تری خواهند داشت.

سخن آخر

گربه‌ها موجودات دوست‌داشتنی‌ای هستند و همانند همه حیوانات، طول عمر مشخصی بسته به نژاد خود دارند. عمر گربه به نوع سرپرستی و مراقبت شما بسیار وابسته است. علاوه بر رعایت نکات گفته شده هر گونه‌ای بیماری‌های زمینه‌ای مختص به خود را دارد. پیش از نگهداری، با توجه و مراقبت بیشتر از آنها، می‌توانید از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنید.

 


 

تعداد کلمات مطلب: 809

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    19 مرداد 1402 در 7:08 ب.ظ

    درباره گربه ها خوب اطلاعات داده‌اید ولی این یک نوع همزاد پنداری هست که شما با گربه ها دارید یک گربه شاید اینقدر باهوش باشه که به انسانها نمیشه اعتماد کرد برای همیشه

    پاسخ

  2. ناشناس

    22 مرداد 1402 در 3:55 ق.ظ

    البته گربه های خیابانی از زمانی که نیازی به شیرمادر ندارن ومیتونن غذاهای مخصوص به گربه و بخورن به خانه اورده بشن وتحت نظارت و رسیدگی باشن عمرشون کوتاه نیست گربه ایی عمرش کوتاه که مدت زمان زیادی و تو خیابان زندگی کرده باشه واسیبهای زیادی دیده باشه نه گربه دوماه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

5 تصویر عجیب از فضا که تا به حال ندیده‌اید!

زندگی در شهرهای بزرگ و همچنین مشغولیت‌های روزمره، گاهی می‌تواند ما را از زیبایی‌ها و عظمتی…