4 سیستم سرمایشی پرطرفدار

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سیستم سرمایشی مناسب اگرچه قرار است دمایی مطبوع برای ما به ارمغان بیاورد اما میزان هزینه‌ای که برای آن می‌پردازیم نیز اهمیتی ویژه دارد.
سیستم سرمایشی

در فصل تابستان و روزهایی که گرما به اوج خود نزدیک می‌شود، بهره بردن از سیستم خنک کننده مناسب شما را از گرمای تابستان در امان نگه خواهد داشت. با انتخاب سیستم سرمایشی مناسب همچنین می‌توانید در هزینه آب و برق مصرفی فصل تابستان صرفه‌جویی کرده و انتخاب مناسب با موقعیت آپارتمان و خانه خود را داشته باشید. با ما در دلتامگ همراه باشید.

انواع سیستم سرمایشی

همه ما با قدیمی‌ترین انواع سیستم سرمایشی آشنا هستیم، پنکه و کولر آبی که از دیرباز مهمان خانه‌های ما بوده‌اند و گذراندن تابستان بدون آن‌ها در اکثر شهرهای ایران غیرممکن است. اما سیستم‌های سرمایشی جدیدی مثل کولر گازی امکان خنکای بیشتر را برای ما به ارمغان می‌آورند. کولر آبی که قدیمی‌ترین و آشناترین سیستم سرمایشی برای همه ماست چه معایب و مزایایی دارد؟

کولر آبی

اولین سیستم سرمایشی جهان را عده بسیاری بادگیرهایی می‌دانند که در شهرهای مختلف ایران از جمله یزد به چشم می‌خورد. از نظر برخی این بادگیرها اجداد کولرهای آبی امروزی محسوب می‌شوند. کولر آبی با استفاده از موتور و پمپ آب تعبیه شده در خود، از سیستم سرمایشی تبخیر بهره می‌برد. اما کولر آبی که هر کدام از ما یا یکی از انواع آن را داشته‌ایم یا هنوز داریم چه مزایا و معایبی دارد؟

کولر آبی محبوبترین سیستم سرمایشی

معایب و مزایای کولر آبی

از مزایای کولر آبی  می‌شود به هزینه‌های مناسب آن در مقایسه با باقی انواع سیستم سرمایشی اشاره کرد. هزینه نگهداری و تعمیر، آبی و برقی که کولر آبی مصرف می‌کند و سرویس سالیانه آن هنوز هم در قیاس با همین هزینه‌ها در کولر گازی در صدر جدول انواع سیستم سرمایشی مقرون‌به صرفه‌ قرار می‌گیرد. همچنین کولرهای آبی کاربری ساده‌ای دارند و کار با آن‌ها برای همه ما آسان و آشناست اما معایب این کولرهای آبی چیست که روز به روز ابداع انواع بیشتری از سیستم سرمایشی را می‌طلبد.

از معایب کولر آبی اما می‌توان به رطوبتی اشاره کرد که مصرف آن به همراه دارد. همچنین این کولرها به مصرف آب وابسته هستند و در شرایطی که آب به میزان کافی در دسترس نباشد یا فشار مناسبی در لوله‌ها نداشته باشد ممکن است مشکل‌ساز شوند. تعمیر و سرویس سالیانه این کولرها نیاز هزینه‌بر هستند و بعد از چند سال هزینه‌های گزاف تعمیر موتور کولر را برای شما به همراه دارند.

کولر گازی

کولرهای گازی پیش از این با مصرف بی‌رویه برق همراه بودند و برای دارندگان آن‌ها که به هر دلیلی مجبور به استفاده از آن‌ها بودند هزینه‌هایی گزاف به همراه داشتند، اما امروزه این سیستم سرمایشی به کمپرسورهایی تجهیز شده که به مصرف بهینه برق آن‌ها منجر می‌شود. این کولرها برای خنک کردن محیط از گازی کمک می‌گیرند که در یخچال برای خنک کردن استفاده می‌شود.

سیستم سرمایشی گران : کولر گازی

معایب ومزایای کولر گازی

ایا کولر گازی همان سیستم سرمایشی محسوب می‌شود که بهترین خنکا و کمترین هزینه را برای شما ارمغان بیاورد؟ با استفاده از کولر گازی شما می‌توانید رطوبت و دمای مورد نظرتان را تنظیم کنید و به خنکایی دست یابید که با کولر آبی امکان‌پذیر نیست. هزینه خرید، نصب و نگهداری و هزینه برق مصرفی در کولر گازی همه و همه از همین گزینه‌ها در کولر آبی بیشتر هستند و همچنان در این مسابقه مقرون به‌صرفه بودن سیستم سرمایشی این کولر آبی است که پیشتاز است.

مطلب پیشنهادی:  ۷ استایل مردانه که هیچ وقت از مد نمی‌افتند!

فن کوئل

فن کوئل سیستم سرمایشی محبوبی است که نیاز به لوله‌کشی داخل ساختمان دارد. این سیستم سرمایشی در انواع سقفی، زمینی، دیواری و کاستی موجود است و بیشتر در مراکز تجاری و اداری یا مجتمع‌های مسکونی به کار گرفته می‌شود. فن کوئل قابلیت ارائه سیستم گرمایشی را نیز دارد و انتخابی به صرفه برای کسانی است که به دنبال بهترین سیستم گرمایشی و سرمایشی در یک محصول هستند.

معایب و مزایای فن کوئل

این سیستم سرمایشی در مقایسه با کولر گازی و کولر آبی سکوت بیشتری به همراه دارد. همچنین نصب آسانی دارد اما هزینه‌های نصب اولیه آن قابل توجه است و برای همه مردم مقدور نیست. همچنین فن‌کوئل شبیه کولر آبی در دماهای بالا، کارآیی مناسبی ندارد و برای شهرهایی مناسب است که بیشینه دمای آن‌ها در تابستان از ۳۷ درجه بالاتر نمی‌رود.

سیستم VRF ( وی ار اف )

این سیستم سرمایشی که به تازگی در رقابت میان سیستم‌ها خنک کننده وارد شده است و در اداره‌ها و بیمارستان‌ها رایج‌ترین سیستم خنک‌کننده دما به حساب می‌آید، یکی از انواعی است که هم می‌توان از آن برای تهویه مطبوع محیط بهره برد و هم برای سیستم گرمایشی و سرمایشی و بنابر این این نوع از سیستم سرمایشی کاربردی چند منظوره دارد.

سیستم وی ار اف: سیستم سرمایشی ادارات

معایب و مزایای سیستم وی ار اف

این سیستم سرمایشی مقرون به صرفه بوده و هزینه نصب و اجرای مناسبی در مقایسه با سایر رقبای خود دارد. همینطور میزان مصرف انرژی متعادلی دارد که آن را به گزینه ای قابل بحث تبدیل می‌کند اما از معایب این سیستم می‌توان به آسیب‌‌پذیری این سیستم سرمایشی اشاره کرد.در صورت کوچک‌ترین نشتی گاز، تمام دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین استفاده از وی ار اف برای سیستم گرمایشی با هزینه بالایی همراه خواهد بود.

نتیجه‌گیری

برای روزهای گرم تابستان مقرون‌به‌صرفه‌ترین و مناسب‌ترین گزینه شما میان انواع سیستم های خنک کننده خانگی کدام است؟ از سیستم سرمایش مرکزی یا داکت اسپیلت که در میان انواعی که در بالا از آن‌ها صحبت کردیم، غایب بودند چیزی می‌دانید؟ یا از کولر‌های آبی خود با امکانات محدود در تعیین درجه دما راضی هستید و  به فکر تغییر سیستم سرمایشی خانه خود برای رسیدن به خنکای مطلوب نیستید؟

پیشنهاد مطالعه: آیا نور خورشید زرد است؟ را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن برای داشتن یک استایل زیبا و شیک بسیار مهم و ضر…