جادوی کلام یا اصول و فنون مذاکره

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اصول و فنون مذاکره مناسب راه را برای منافع شما و طرف مقابل شما باز خواهد گذاشت و فضایی سالم برای اتخاذ بهترین تصمیم‌ها رقم خواهد زد.
اصول و فنون مذاکره

اصول و فنون مذاکره شما را برای یک مذاکره مناسب آماده می‌کنند. مذاکره یک فرایند مهم در بسیاری از جنبه‌های زندگی است، از مذاکرات تجاری و قراردادهای حقوقی گرفته تا مذاکرات در روابط شخصی و خانوادگی. با ما در دلتامگ همراه باشید.

در بسیاری از جنبه‌های زندگی ما با افراد دیگر و  نظرات و دیدگاه‌های متفاوت روبرو می‌شویم. در برخورد با این تفاوت‌ها و نظرات مختلف، می‌توانیم از روش‌هایی صحیح برای مذاکره استفاده کنیم تا با دلایل منطقی، شواهدی قوی و آمار و داده‌های قابل اعتماد فضایی مطمئن در بحث برای طرف مقابل خود به وجود بیاوریم.

برخی از مهم‌ترین اصول و فنون مذاکره

اصول و فنون مذاکره همچنین به ما امکان می‌دهند تا در ملاقات‌های مهم مربوط به کسب و کار، روابط شخصی و حتی در مواقع مشاجره و اختلاف نظر، بهترین راهکارها را پیدا کرده و بستری برای برقراری توافق و هماهنگی آماده کنیم. این اصول به شما کمک می‌کنند در فضایی خالی از تنش، بهترین مسیر را برای گفتگو پیش گرفته و مخاطب خود را برای انتخابی آگاهانه و منطقی آماده سازید.

1. آمادگی برای گفتگو

قبل از ورود به مذاکره، باید آماده شوید. اطلاعات کافی درباره موضوع مورد بحث و طرف مقابل به‌دست آورید. تحلیل نقاط قوت و ضعف خود و طرف مقابل را انجام دهید و استراتژی مناسبی برای دستیابی به اهداف خود تدوین کنید.

2. گوش دادن فعال

یک از مهم‌ترین اصول و فنون مذاکره این است که در هنگام مذاکره، به طرف مقابل خود به صورت فعال گوش دهید. توجه کنید و سوالات مناسبی بپرسید تا بهتر بفهمید که او چه می‌خواهد و چه نیازهایی دارد. این به شما کمک می‌کند تا استراتژی مذاکره خود را تغییر داده و بهترین پیشنهاد را ارائه کنید.

مطلب پیشنهادی:  جلوگیری از زرد شدن برگ‌‎ها و رشد سریع گل بنجامین با 7 راهکار

3. تعامل بر اساس منافع

تمرکز خود را بر روی منافع و مصالح مشترک تمرکز دهید. به‌جای تمرکز بر استناد به موقعیت‌ها و موانع، به‌دنبال یافتن راهکارهایی باشید که انتظارات طرفین را برآورده کرده و به نتیجه‌ای عادلانه برسد.

اصول و فنون مذاکره

4. استفاده از استدلال‌های منطقی

استدلال منطقی  با استفاده از اطلاعات و شواهد قابل اعتماد، می‌تواند اثرگذاری بسیاری در مذاکره داشته باشد. استدلال‌های منطقی، باورپذیری سخنان شما را افزایش داده و اطمینان به نتایج مذاکره را افزایش می‌دهند.

5. ایجاد روابط مثبت

ایجاد رابطه مثبت و قوی با طرف مقابل از اهمیت بالایی برخوردار است. ارتباطات متقابل را برقرار کنید و با احترام و مهارت به نظرات و نیازهای طرف مقابل پاسخ دهید. به‌جای رقابت روحیه همکاری در مذاکره را بالا ببرید.

6. کنترل احساسات

در مذاکره ممکن است احساسات شما و طرف مقابل در بحث دخیل شوند. سعی کنید کنترل احساسات خود را به‌دست بگیرید و به‌جای واکنش‌های عاطفی، با منطق و اندیشه عمل کنید.

اصول و فنون مذاکره

7. پیشنهادهای جدید و خلاقانه

به روش‌ها و راهکارهای قدیمی اتکا نکنید. سعی کنید با ارائه پیشنهادهای جدید و خلاقانه، مذاکره را به جهت مطلوب هدایت کنید. به فرصت‌های جدید و راهکارهای نو زمینه بروز بدهید تا اصول و فنون مذاکره را به بهترین نحو انجام داده باشید.

پیشنهاد مطالعه:  مضرات پله برای زانو را جدی بگیرید!  را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…