محله شهادت تهران یا باروت کوبی را بیشتر بشناسید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
محله شهادت، یکی از محله های پر جنب و جوش و تاریخی شهر ری است. این محله با بافت قدیمی و خیابان های پر رفت و آمد، دارای چهره ای منحصر به فرد است. در این محله قومیت های مختلفی از سراسر ایران زندگی می کنند. بیایید در مورد جذابیت های محله شهادت بیشتر صحبت کنیم.
سرای محله شهادت تهران

اگر به دنبال آپارتمان یا خانه در محله شهادت شهر ری هستید؟ سایت دلتا به شما کمک می کند تا آپارتمان های موجود در این محله را برای خرید، رهن و اجاره پیدا کنید. با مراجعه به صفحه خرید آپارتمان در محله شهادت از سایت دلتا، می توانید اطلاعات کاملی درباره قیمت ها و شرایط اجاره و خرید آپارتمان های موجود در محله شهادت کسب کنید.

از محله شهادت تهران چه می دانید؟

محله شهادت در جنوب شرقی تهران و در منطقه 20 شهرداری تهران قرار دارد و در محدوده طرح ترافیک زوج و فرد نیست. این محله در کنار محله دولت آباد قرار دارد. تا پیش از دوره پهلوی اول، این محله خارج از شهر بود و به علت وجود شبکه گسترده ایی از قنات ها و رودخانه ها بیشتر گندمزار بود. در زمان پهلوی، چند کارخانه سیمان ساخته شد که قدیمی ترین کارخانه های ایران بودند و کارگران زیادی از شهرهای مختلف در آن مشغول به کار شدند.

اکثر زمین های این محدوده تا آن زمان به برادران دولت آبادی تعلق داشت. محمود دولت آبادی، برادر بزرگتر، زمین های خود را تقسیم کرد و به کارگران کارخانه سیمان و گلیسیرین فروخت. در نتیجه، این محله چهره مسکونی به خود گرفت. در زمان رونق کارخانه، پیرزنی به همراه پسر خود کارگاه کوچک باروت کوبی را راه اندازی کرد و باروت ها را در بسته بندی کوچک به کارخانه سیمان فروختند. پس از چندی، این محله به محله باروت کوبی معروف شد.

محله شهادت

 

پس از ورود عرب ها، این محله به گود عرب ها معروف شد. اما نام رسمی آن در اسناد رسمی محله مهرنو بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این محله 250 شهید را به انقلاب تقدیم کرد و به همین دلیل به آن محله شهادت گفته شد. نخستین خط آهن تهران که به شهر ری وصل می شد، یعنی ماشین دودی، از این محله می گذشت. قومیت های مهم دراین محله عرب، لر و آذری زبان هستند و در سال های کنونی، مهاجران زیاد افغانستانی به جمعیت این محله اضافه شده اند.

مطلب پیشنهادی:  محله دربند، شمالی کوچک در دل تهران!

محدوده محله شهادت

محله شهادت در تهران از سمت شمال به خیابان پروین اعتصامی و برادران اردستانی، از سمت شرق به خیابان قزافی، از سمت جنوب به خیابان معدن و از سمت غرب به بلوار بسیج و خیابان فدائیان اسلام محدود می شود. در این محله، چندین بوستان و پارک وجود دارد، از جمله بوستان گلمهر، بوستان مهران، بوستان بهشت، پارک شهدا، بوستان شهدا و بوستان دشتستان.

امکانات محله شهادت

محله شهادت در تهران دارای چندین مرکز درمانی است، از جمله درمانگاه خیریه حضرت علی اصغر و کلینیک چشم پزشکی نور. همچنین، چندین مرکز مهم در این محله وجود دارد، از جمله اداره کل مالیاتی جنوب تهران، مجموعه ورزشی قمربنی هاشم و مرکز مخابرات عربسرخی. نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به این محله، ایستگاه اتوبوس منصورآباد است.

محله شهادت

تعداد کلمات مطلب: 461

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در محله های تهران

همچنین بخوانید

فرصت خرید آپارتمان در سهروردی، قلب تهران را از دست ندهید

سهروردی محله‌ای در منطقه 7 تهران است که مجتمع‌های اداری_تجاری زیادی در آن دیده می‌شود. برا…