معایب نداشتن قرارداد اجاره

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیاری از افراد، قرارداد اجاره خانه یا مغازه اولیه را مکتوب می‌کنند، اما برای تمدید دیگر به دفتر مشاور املاک یا دفتر ثبت اسناد رسمی نمی‌روند. فراموش نکنید که اگر بعدا بین طرفین اختلافی به‌وجود بیاید، امکان اثبات آن بدون مدرک و سند راهی بسیار سخت و در بیشتر مواقع غیرممکن خواهد بود.
معایب نداشتن قرارداد اجاره

امروزه قرارداد اجاره شفاهی و نداشتن قرارداد کتبی، قانونی نبوده و هیچ‌ یک از طرفین نمی‌توانند ادعایی در ارتباط با حق و حقوق خود داشته باشند. در واقع قوانین جاری اجاره، مالک و مستأجر را ملزم می‌کند تا برای ثبت قانونی و پیگیری‌های بعدی معامله خود، قرارداد اجاره مکتوب داشته باشند. با دلتا مگ همراه باشید تا با چگونگی و مشکلات متعدد شرایط فسخ قرارداد اجاره شفاهی و همچنین معایب قراردادهای غیر مکتوب آشنا شوید.

نوشتن اجاره نامه

نداشتن قرارداد اجاره چه معایبی دارد؟

بعضی از مالکان و مستأجران، تنها به قرارداد شفاهی تکیه دارند. در برخی موارد، به خاطر جنس دوستانه‌تر روابط خرید و فروش، ابتدا همه‌ چیز خوب پیش می‌رود اما به مرور زمان‌ بر سر مسائل کوچک اختلاف‌نظرهای بزرگ پیدا می‌کنند.

چالش‌های عدم وجود قرارداد اجاره

  • برخی اوقات، مالک به قرارداد شفاهی خود عمل نمی‌کند. برای مثال پس از مدتی صاحب ملک ادعا می‌کند پول رهن دریافتی، کمتر از ادعای مستأجر است. در موارد مشابه، هنگام اجاره، وعده تعمیر جزییاتی در خانه به شما داده می‌شود، اما به خاطر نداشتن قرارداد مکتوب، مالک زیر قولش می‌زند. در این صورت جهت اثبات حرف خود باید اگر شاهد یا مدرکی مانند رسید و فاکتور دارید، به مراجع قضایی مانند شورای حل اختلاف ارائه کنید.
مطلب پیشنهادی:  با یک کارت به کارت کردن باید مالیات بدهید

چالش‌های نداشتن قرارداد اجاره

  • صاحب‌خانه‌ای ملک خود را بدون قرارداد در اختیار مستأجر می‌گذارد. مستأجر، آن مکان را به هر دلیلی به فرد دیگری اجاره می‌دهد. طبق قانون، مستأجر می‌تواند ملک را برای همان کاری که خودش اجاره کرده به دیگری اجاره دهد، مگر اینکه این حق در قرارداد سلب شده باشد. در صورت نداشتن قرارداد اجاره، مالک نمی‌تواند به این کار اعتراض کند. زیرا در قول و قرار شفاهی درباره شرط اجاره به غیر، سند کتبی وجود ندارد.
  • خانه‌ای را بدون داشتن برگه وکالت‌نامه به‌ صورت شفاهی اجاره می‌کنید، اما بعد از مدتی فردی از راه می‌رسد و از این قرارداد اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. در این شرایط اگرچه با داشتن سند مکتوب شرایط اثبات برای شما راحت‌تر می‌شود، اما درواقع مالک به‌راحتی می‌تواند حکم تخلیه ملک را بگیرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «انواع مالیات بر مسکن» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …