مراحل صدور جواز ساختمان کدام است؟

2
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تا زمانی‌که جواز ساختمان برای شما صادر نشود اجازه شروع ساخت ‌و‌ ساز را ندارید. پس برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، ابتدا به سراغ دریافت این مجوز بروید.
مراحل صدور پروانه ساختمان کدام است؟

جواز ساختمان مجوزی رسمی است که توسط شهرداری صادر می‌شود. صدور این جواز باید قبل از شروع کار صادر شود تا مالک، پروژه ساخت و ساز را طبق چارچوب تعیین شده شروع کند. این نکته را فراموش نکنید که اخذ این جواز الزامی است و هر گونه ساخت و ساز بدون دریافت آن غیرقانونی است و مراجع از ادامه‌دادن پروژه جلوگیری می‌کنند.

با مجله ملکی دلتا همراه باشید تا با اهمیت صدور پروانه ساخت، بیشتر آشنا شوید.

هدف از اخذ مجوز ساخت و ساز چیست؟

  • اطمینان از ساخت و ساز قانونی مطابق با مشخصات فنی
  • از تسهیلات بانکی بهره‌مند می‌شوید.
  • ساختمان و کارگران آن بیمه می‌شوند.
  • از بروز حوادث ساختمانی جلوگیری می‌شود.

هدف از اخذ مجوز ساخت و ساز چیست؟

مراحل اخذ پروانه ساخت یا شناسنامه ساختمان

  1. در اولین مرحله باید درخواست مجوز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک ثبت کنید. مدارک موردنیاز برای ثبت درخواست، اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی و برگه تسویه‌حساب عوارض نوسازی وعوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین می‌باشد.
  2. مسئول شهرسازی جهت بررسی ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا، به مکان احداث ملک مراجعه می‌کند.
  3. فردی تحت عنوان کارشناس طرح تفصیلی، کاربری ملک را در طرح تفصیلی بررسی می‌کند تا مشخص شود که آیا با پروژه‌های عمرانی تداخل دارد یا خیر؟
  4. بعد از انجام مراحل ذکرشده، دستور تهیه نقشه به مالک ساختمان داده می‌شود. در این نقشه، حجم ساختمان (تعداد طبقات) و سطح اشغال هر طبقه و متراژ سند مشخص می‌شود.

مراحل اخذ پروانه

  1. نقشه صادر شده بر اساس ضوابط، طراحی می‌شود. در واقع این مرحله، از مهم‌ترین مراحل صدور پروانه ساختمان است. اگر به هر دلیل نقشه طراحی‌شده، نیاز به اصلاح داشت، دفتر مهندسی ملزم به اجرای آن است.
  2. پس از کامل شدن نقشه مربوطه، واحد صدور پروانه ساختمان، عوارض نوسازی و شهرداری را بر اساس یک‌سری موارد مانند متراژهای موجود در هر طبقه، محاسبه و تعیین می‌کند.
  3. به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را برای تهیه مدارک پیش‌نویس تکمیل کنید.
  4. در مرحله آخر، بعد از اخذ یک‌سری تاییدیه که به‌صورت سیستمی برای شما انجام می‌شود، پروانه ساخت برای شما چاپ می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  نحوه دریافت گواهینامه بین‌المللی

نکاتی مهم در خصوص جواز ساختمان

  • اعتبار جواز ساختمان از تاریخ صدور آن، 2 سال می‌باشد.
  • معیار کلی برای ساخت یک ساختمان حدود ۴ سال در نظر گرفته شده است اما به مواردی مانند متراژ و تعداد طبقات نیز بستگی دارد.
  • تمدید پروانه مجوز ساخت، یک دوره‌ای دارد که توسط شهرداری مشخص می‌شود. اگر این دوره به اتمام برسد، دیگر امکان تمدید ندارید.
  • اگر متراژ ساختمان، از مقدار مجاز بیشتر باشد، پرداخت عوارض شهرداری مشکل را حل نمی‌کند و معمولا دستور تخریب صادر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «نکات حقوقی جواز تخریب و نوسازی» از دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] مطالعه: مطلب «مراحل صدور جواز ساختمان کدام است؟» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:40 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …