نحوه تخلیه املاک مشاع

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تصرف در ملک مشاع بدون رضایت مالکین دیگر، حکم تصرف عدوانی دارد. این تصرف عدوانی می‌تواند حقوقی یا کیفری باشد.
نحوه تخلیه املاک مشاع

قبل از آشنایی با نحوه تخلیه املاک مشاع و راهکارهای موجود، ابتدا باید تعریف درستی از ملک مشاع داشته باشیم. با دلتا مگ همراه باشید تا در مورد تخلیه ملک و املاک مشاع اطلاعاتی بدست آورید.

ملک مشاع چیست؟

ملک مشاع ملکی است که بین دو یا چند نفر مشترک باشد، به این حالت در اصطلاح حقوقی «اشاعه» می‌گویند. اشاعه به این معناست که هر کدام از مالکین در جزء به جزء ملک سهم دارند. به طور مثال زمانی که دو نفر اقدام به خرید یک واحد مسکونی یا تجاری می‌کنند و یکی از آن‌ها مالک دو دانگ و دیگری چهار دانگ است؛ طبق قانون سهم مالک با دانگ کمتر در تمام آن واحد پخش شده و قابل تفکیک نمی‌باشد.

ملک مشاع چیست؟

خلع ید به چه معناست؟

دعوای خلع ید زمانی رخ می‌دهد که فردی، بدون اجازه مالک یک ملک، بر آن مسلط شده است. در املاک مشاع دعوای خلع ید زمانی پیش می‌آید که یکی از مالکین یا مستاجر او بدون اذن باقی مالکین در فضای مشاع عملیاتی انجام دهد؛ به‌عنوان مثال در حیاط یک ساختمان مسکونی قسمتی برای نگهداری مرغ و خروس آماده کند.

حالت دیگر آن است که یکی از مالکین یا مستاجر او، بدون رضایت سایر مالکین بیش از سهم مشاع خود را در اختیار بگیرد. به طور مثال در پارکینگی که سهم مشاع هر واحد فقط به اندازۀ گذاشتن یک خودرو است، دو خودرو قرار بدهد.

مطلب پیشنهادی:  صحت معامله و شرایط آن

خلع ید

تخلیه املاک مشاع: دعوی خلع ید از ملک مشاع

برای طرح دعوی خلع ید علیه متصرف ملک مشاع، نیاز به حضور همه مالکین نیست. مثلا اگر یک واحد تجاری دارای چهار مالک باشد، فقط یکی از مالکین می‌تواند دعوی خلع ید را مطرح کند.

دعوی خلع ید هم علیه شریک ملک مشاع، هم علیه غیر آن، قابل طرح است. به عبارت دیگر چه شریک ملک را تصرف کرده باشد چه شخصی که هیچ مالکیتی نسبت به ملک ندارد آن را تصرف کرده باشد، می‌توان دعوی خلع ید را مطرح نمود. به علاوه اگر چند نفر ملک مشاعی را تصرف کرده باشند، شما می‌توانید علیه همه یا برخی از آنها دعوی خلع ید را اقامه کنید. محدودۀ رسیدگی دادگاه را دادخواست شما مشخص کرده و علیه هر کسی که دعوا مطرح شود، حکم دادگاه علیه او اجرا خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «در چه شرایطی حق کسب از مستاجر سلب می‌گردد؟» را دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …